Föryngring

Markberedning åker?

37 inlägg 27021 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning åker?

skogsrisen  
#237064 Är i fagorna att sätta masur på 2ha åker.
Vad säger panelen ska det markberedas eller bara sättas i marken utan åtgård?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Markberedning åker?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237074 själv skulle jag säga markberedning och sedan få ned planten snabbt efter markberedning för att få ett försprång mot gräset.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Blivande snickare  
#237075 Är åxå betydligt enklare å hålla raderna när det är markberett! :geek:

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237084 Tips på bra sätt att markbereda på gammal åkermark? Funkar gammal jordbruksplog bakom traktor?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

terva  
#237085 Skulle med tanke på att det är frågan om gammal jordbruksmark välja att höglägga. Att det ska planteras masur så tycker jag att det också är motiverat. Ska det vara klonat eller frömaterial på masurplantorna?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

plutten  
#237109 Börja med Roundup behandling! Satsar du på masur så är Roundupen en överkomlig kostnad med tanke på vad masurbjörkarna förhoppningsvis inbringar.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Tonfisk  
#237125 Hej
Vi stödplanterade förra veckan 25 masurbjörkar,vi tog gammla mjölkpaket som skydd mot sorken den rackan var det som hade orsakat utgången.
Såg 2 st under tiden vi planterade...var dock för långsam med spaden..

Har du tänkt att hägna?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

skogsrisen  
#237266 Klonade plantor blir det av typen juankoski.
Jag ser inget alternativ förutom minihägn och det blir för mycket jobb så ja det blir hägn runt hela rasket.
Väntar på klartecken från länsstyrelsen bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Blivande snickare  
#237270 Om det är 2 hektar så skulle jag satsa på att hägna in hela rasket :smile:
Åkermark är väl ganska plant så det borde ju gå rätt kvickt.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

ostnordväst  
#237628 Ett skär på plogen och sätt i torvan har jag hört .

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

skogsrisen  
#273540 Idag kom ett bättre besked än det första som vart blankt nej dvs ett ja:)
Tittade på hägn och stolp hos nima finns det flera alternativ?
Tänkte även trycka ner stolpen med traktorn och frontlastaren tror ni att det går?

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

stektlök  
#273543 Trycka ner stolpar brukar gå riktigt enkelt efter kärllossnig när det är riktigt mjukt i backen.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning åker?

rokon  
#273545
skogsrisen skrev:Idag kom ett bättre besked än det första som vart blankt nej dvs ett ja:)
Tittade på hägn och stolp hos nima finns det flera alternativ?
Tänkte även trycka ner stolpen med traktorn och frontlastaren tror ni att det går?


Jag blev nyfiken på blankt nej som blev ja, hur motiverade de först nej, hur argumenterade du sedan för att få ja? skedde allt skriftligt?

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

Jägare  
#273564 Plöj i höst 1 lr 2 skär låt vintern göra jobbet så att jorden i tiltan sätter sig och sen plantering till våren.

Avatar Fallback

Re: Markberedning åker?

skogsmullemats  
#273619 I grannbyn planterades det gran på åkermark under 60talet. Då kördes det med plog och planterades i omvänd tilta. När skogen var 20-30 år växte rötterna bara jämns med tiltan för att det fanns ingen matjord där tiltan hade legat. När det hade varit blåsväder stod hela beståndet och lutade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).