Motorsåg och handhållet

Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

20 inlägg 46002 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Hugin  
#273378 Under röjning i dag (20-årigt, riktigt kraftigt älgbetat tallbestånd - men det är ett annat problem):

Röjsågen (Husqvarna 245 RX) går bra under första tanken, men efter rast med tankning händer följande:

- startar och går normalt efter tankningen
- efter en stunds körning, märker jag att den beter sig på samma sätt som då bränslet börjar vara på upphällningen (varvar lite mera och sänker inte varvet lika snabbt vid gassläpp, som normalt)
- tjuvstannar någon gång, lyckas omstarta utan problem (störningar enl ovan märks fortfarande)
- tjuvstannar igen - lyckas inte återstarta.

Tog med sågen hem och provade starta: den gick igång, men dog efter några sekunder. Provade senare och den startade, men dog vid gaspådrag.

Konstaterade, då jag började klä av runt motorn att det här med rengöring skulle nog skötts bättre (av "någon"). Ägnade kvällen till att pilla ur barr (ett mindre skogsbestånd)och rengöra (olja och skit) - i morgon börjar felsökningen!

Hoppas att det kalarar sig med förgasarjustering, men skulle vara tacksam om ni kan delge idéer och tips (bl. a beträffande stegvis justering av förgasaren - manualen hänvisar till "utbildad, kunnig person"!)

- Utbilda mig!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

jannee  
#273405 Har du gjort sågen ren och luftfiltret, sågen fortfarande bär sig konstigt åt, byt till NYTT tändstift.
Trots att tändstiften med åren blivit allt dyrare har kvalitén försämrats. Ett till synes helt ok stift kan tydligen bära sig åt hur som helst.
Oftast är felet av betydligt enklare art än man förväntat sig.
Är bränslet ok - blandningen helt ok?
Vet inte om man kan justera Walbroförgasaren med vanlig mejsel, kan du det är det bara till att justera.
Motorn ska yla utan belastning, när den gör detta ger du den lite lite till i bränsle = på gränsen till fyrtakt.
Den ska aldrig tveka att accelerera, då får den för lite.
Tomgång så högt varv som möjligt utan att klingan roterar.
För övrigt trivs en röjsågsmotor som bäst när den verkligen får arbeta = full gas.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

M_M  
#273422 När min 250R betedde sig på liknande vis var det hål på bränsleslangen. Kanske värt att kolla upp?
Senast redigerad av M_M ons 26 mar 2014, 01:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

totte  
#273423 Frågan är om det är ett justeringsproblem, den borde inte gå som den skall en hel tank först då. Låter som ett problem med bränslet. Förutom jannees goda råd ovan: Kolla tankluftningen och noggrann koll av bensinslangarna. Kolla noga att du inte har lutfläckor vid förgasarinfästningen. Kan också vara skit it förgasaren.

Hursom, så länge den beter sig som den får för lite, använd inte sågen, då löper du risk för cyinder- och kolvskador.

Justering: Som janne är inne på, skruva först på L så den går vettigt på tomgång. Om den dör när du gasar, skruva ut H ett kvarts varv i taget och se om det hjälper. Gör det det så skruvar du så den kan "yla vid belastning" och den ut igen tills den börjar fyrtakta en aning. Sen kan du finjustera L för dels bästa tomgång, dels så den svarar snabbt på gasen och justera varvet. H får du sen finjustera när du kör, dålig ork, ut en aning den skall fyrtakta (gå lite orent obelastad) och sen låta jämnt och fint vid belastning,

Såg just att M_M föreslog att kolla slangen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273444 Hej!

Hade samma problem på en Jonsered RS44.
Riktigt jobbig röjsåg 😡 innan jag hittade hålet i bränsleslangen mellan tanken och förgasaren :lol:

Nu är vi kompisar igen...

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273450 Hur hittade du hålet, syns det att det läcker?

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

alias  
#273452
Swinto skrev:Hej!

Hade samma problem på en Jonsered RS44.
Riktigt jobbig röjsåg 😡 innan jag hittade hålet i bränsleslangen mellan tanken och förgasaren :lol:

Nu är vi kompisar igen...

Lycka till!


+1, var ute för ungefär samma sak för en 10-15 år sedan på en RS44. Vad mycket lättare det blir när sågen får bränsle. :-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

röjjare  
#273458 Kan vara membranet i förgasaren också.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273504 Håll inte på och skruva på förgasaren innan du kollat att den inte har skurit.
Ta av tändstiftet och kolla om du ser längsgående repor inne i cylindern, sen kan du ta av ljuddämparen och vrida runt motorn tills kolven syns i avgasporten, kolla om den är repig.

Kombinationen av att den gick som om den fick slut på bensin (varvade upp) och dåligt rengjort lutar åt att den har överhettat och skurit.

Om cylinder och kolv ser repfria ut så kan du leta efter bränsleläckage eller kanske justera förgasaren, även om det inte ska kunna ändras sådär plötsligt. Det låter verkligen som att den inte får tillräckligt med bränsle. Men kolla cylinder och kolv först så du inte jobbar i onödan med förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Midgård  
#273507 Jag hade ungefär samma problem med min HVA 242 motorsåg. Det visade sig att bägge skruvarna som håller fast förgasaren hade gängat ut sig. Den ena skruven hade lossnat helt och den andra satt kvar i några gängor. Konstigt att sågen överhuvud taget snurrade. Att den sedan hade gått på, på tok för magert bränsle och tagit skada och måste skrotas, är en annan historia.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Hugin  
#273565 Tack för alla tips, hittills!

Blev inget felsökande i dag (och inte under tiden fram till kommande helg heller, pga andra åtaganden).

- MEN jag vill preliminärt låsa på uppslaget (från två insatta forumister): detta med defekt (hål på) bränsleslangen. - Låter logiskt mht till att jag noterat samma beteende som iakttagits inför annalkande "tomt i tanken".

Dessutom upptäckte jag att det fanns en ny slang i servicelådan som jag medför till röjsågen; Vill dimmigt erinra mig att min duktige Skog o Trädgård-kontakt (Conny), vid ett tidigare tillfälle gett mig rådet att anskaffa just en sådan, eftersom behov sannolikt skulle uppkomma senare. Alltså troligen anskaffad då (eller varför har jag denna slang i min ägo?).

Tack, alla för uppslag och engagemang - åtekommer med uppdateringar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273577 Kan också vara en mus som varit framme och bitit på den lilla gummihättan som man pumpar fram bränsle med. Talar av egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Hugin  
#273578
lfq skrev:Kan också vara en mus som varit framme och bitit på den lilla gummihättan som man pumpar fram bränsle med. Talar av egen erfarenhet.


Njaa - nej, finns ingen gummihätta på den här sågtypen. - Men tack i alla fall för uppslaget!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273612
Hugin skrev:
lfq skrev:Kan också vara en mus som varit framme och bitit på den lilla gummihättan som man pumpar fram bränsle med. Talar av egen erfarenhet.


Njaa - nej, finns ingen gummihätta på den här sågtypen. - Men tack i alla fall för uppslaget!


Det måste vara något speciellt med det gummit. På min röjsåg HV och min Stihl trimmer har det hänt ett par gånger. Nu har jag fäst upp dem på ett säkert ställe. Min granne har sin Stihl kedjesåg upphängd i en stålwire efter att ha råkat ut för samma sak.
Jag skulle egentligen också behöva hänga upp min Oxen maskin i en wire efter att de bitit sönder den armerade bränsleslangen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Yanmar 1502d  
#273618 Jag skulle egentligen också behöva hänga upp min Oxen maskin i en wire efter att de bitit sönder den armerade bränsleslangen.[/quote]
:grin:
Jag ser bilden framför mig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).