Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

skakur har slutat rita?

11 inlägg 7013 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skakur har slutat rita?

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272473 Mitt skakur har slutat och reagera på vibrationer. Den ritar bara ett streck och inge mer. Någon som har nån aning om var problemet kan vara?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

Brickan  
#272489 Kort sidofråga: Ritar skakur även när maskinen skakuret sitter i är avstängd? T ex under transport på en trailer.

Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

Skördarnisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272517 Japp den går ej på el utan vrids upp mef fjäderspänning. Sen beror det nog på om den reagerar på vibrationerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

öronbak  
#272595 HEJ!!
Har inte pendeln blivit klämd när du stänger uret !!!!!!!!
Annars har jag ett skakur på hyllan.

Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

Brickan  
#273223 Finns andra skakur än de mekaniska? Dessa har sitt ursprung på 30-talet, men nog borde vi kunna bättre idag?. T ex sammla längre perioder än 1 dygn - ett helt uppdrag, automatiskt analysera datat och presentera g0 resp g15 eller annan tid direkt sammanställd, med gps borde man även kunna följa maskinens rörelse över tid o s v.

Finns det moderna digitala "skakur" eller är man kvar på 1930-talet där?

Användarvisningsbild

Re: skakur har slutat rita?

finskpinne  
#273265 Dom flesta skogsmaskiner med dator i idag så har ju driftsuppföljningen i datorn. Där man ser tiden för hela objektet...

Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

alfred  
#273328 De kan krångla. Särskilt om man har dragit upp uret för mycket, då pajar de. Finns en urmakare i Ljungby som fixar skakur.

Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

Brickan  
#273601 Detta är ett sidospår, men ändå… Jag har en minigrävare och det vore kul att kunna följa upp hur den används. Särskilt när den används av andra. Timräknaren är möjlig, men primitiv. Den visar inte dag för dag. Skakur kunde funka, men bara en dag. Det finns enkla och billiga gpsbaserade körjournaler som visar all rörelse och kan redovisa prydliga rapporter, men de visar inte när maskinen arbetar på samma plats, som grävare tenderar göra. Alltså behövs en kombination av skakursfunktion/vibrationskännare och gps-körjournal. Vad finns?

Användarvisningsbild

Re: skakur har slutat rita?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273604 Ett vanligt skakur ritar i sju dagar! Inte bara en dag.

Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

Brickan  
#273629
0470 skrev:Ett vanligt skakur ritar i sju dagar! Inte bara en dag.
OK, det kort jag sett har bara varit för en dag. Dessutom tycker jag som redan beskrivits tidigare att de är rätt primitiva. Nog borde det finnas något bättre?

Avatar Fallback

Re: skakur har slutat rita?

öronbak  
#273860 Du 0470 det ovanliga skakuret ritar en dag :lol: :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).