Traktorn i skogen

Slåntaggar punkerar traktordäck?

5 inlägg 4952 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slåntaggar punkerar traktordäck?

Kompakt75  
#273457 Jag håller på att restaurera en hage. Förra året hade jag en buskröjare inne som buskade av ett monsterbuskage av slån på ca 1 ha (!). Nu på vårvintern så hugger jag ur en del där buskaget en gång fanns och kör bort riset. Jag har gett upp med fyrhjulingen eftersom senaste passet renderade i 18 punkteringar från gamla slåntaggar. Därför så får traktorn övertar detta.

Förvisso är det lättare att laga punka på en ATV, men min fråga till er med erafrenhet är om det krävs en jävkla otur att köra punka på ett traktordäck med slåntaggar eller ifall man ska vara försiktig med att kör runt där allt för mycket?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Slåntaggar punkerar traktordäck?

jannee  
#273460 Är inte fram däcken totalt släta ska det inte uppstå några problem.
Börja dock väven komma fram, då kan allt hända.

Avatar Fallback

Re: Slåntaggar punkerar traktordäck?

holmesö  
#273477 Slanglösa däck fungerar bäst. Börjar dom läcka kan man dra i en liten skruv tillfälligt och sen kan dom lagas utifrån.Däck med innerslang är värdelösa i slånbär,punkteringen kan komma månader efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Slåntaggar punkerar traktordäck?

Kompakt75  
#273488 Tack för feedback. Holmesö; Är det så jävligt att taggarna vandrar inåt med tiden och att en punka kan komma i sommar, om det vill sig illa, på däck med innerslag? Är väl lika bra att börja ta in offert på en ny uppsättning traktordäck... :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Slåntaggar punkerar traktordäck?

ÅsaNisse  
#273517 Fyll i en skvätt punkteringsvätska i däcken så kan du köra utan att behöva tänka på taggarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).