Skogsröjning

Piskad gran

34 inlägg 22186 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#273201 Det som talar mot att yxa ner all gran är att det är en remsa gran isatt ner mot ”stora” åkern som föregående ägare planterat, antagligen fick han ett par hundra plant över från någon annan plantering. Dessa är satt direkt i åker och där finns inget lövuppslag alls att jobba med utan bara gräs , slutar det med rent björkbestånd får jag väl gräva upp dessa granar och åter göra vall av denna plätt.

Enligt Skogsbruksplan är det en G26 beläget i Östergötlands kustlandskap, det är en tarm som går upp i en sluttning från åkern med T22 på vardera sida så det är ju inte direkt ”överbördiga” marker. Enligt föregående ägare så planterade hans far gran på denna åkerplätt på 60-talet för det var ett ”stenigt elände”. All gran blåste sedan ner som nygallrad i Gudrun, stubbarna man ser är runt 30-35 cm.

Det jag menade med att spara mer än 2-400 björkar var att detta endast skulle vara initialt för att bromsa granen, kanske börja med att spara all björk som inte piskar granarna och samtidigt se till att de har fri krona hela tiden. Till ett slutbestånd kanske man gallrat ner till 50-100 björk/ha som man då frihuggit. Jag är ju självverksam med 3- 4 eldstäder så behändig björk har jag avsättning för…

Jag ska ut till helgen så jag kan försöka ta några kort så får vi se om jag kan trolla in dem som bilaga, kan även ta en skärmdump på hitta.se

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

nalle34  
#273441 Sattsa på kronbergs metoden som är en bra metod vid skärm ställning. Står lite om den i slutet på den här länken från slu. Fråga på bara om det är något. Tycker den fungerar bra. http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... 6jning.pdf

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#273465 En fundering kring detta med gammal åkermark och gran jag får är detta med ”plogsulan” som ligger på ca 20-25 cm djup, hur klarar granens rötter att gå ner genom den? Det blir ju som ett rätt hårt och kompakt lager som kanske bjuder lite motstånd. Är plogsulan en ökad risk som gör att jag i framtiden riskerar så detta lilla granskifte platt med marken?

Intressant länk i föregående inlägg, kronobergsmetoden låter ju lite som det jag tänkte mig och där förespråkas ju ett högre stamantal björk initialt för kvistrensning. Detta skulle ju även kunna ge mig lite tid att bestämma mig för granarnas eventuella framtid eller inte då det lämnas tillräckligt med björk för att även kunna sluta som rent björkbestånd om jag inte missuppfattar det hela.

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

nalle34  
#273475 Tänk bara på att det ska vara minst 1m höjd skildnad mellan björken och granen. Kan ge 30-100 kubik exstra björk ved mot rent gran betånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).