Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66599 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273164 Någon som testat denna såg http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... 536-li-xp/ och kan avge några omdömen? Lite småsugen på denna såg nu när jag sitter med en rabattcheck från Husqvarna på 20% upp till 5000 kr. :smile:
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mannfolk  
#273173 Kedjehastigheten är väl dessama i trä som i det fria, så den kapar ju bättre än 339an iaf

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

alias  
#273257 Anser inte HVA:s utfästelse om att klara av att hugga lika mycket på en laddning som på en tank bensin är mycket värd utan att veta något om batteriets laddtid/medföljande extrabatterier och möjlighet att ladda batterierna i skogen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

anersimyra  
#273260
Niking skrev:Någon som testat denna såg http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... 536-li-xp/ och kan avge några omdömen? Lite småsugen på denna såg nu när jag sitter med en rabattcheck från Husqvarna på 20% upp till 5000 kr. :smile:
/Niklas
Jag var nyligen in till ÅF för att tala om batterikapacitet på sågen, den klarar ca 30 minuter kontinuerligt kapande i stock per laddning. Två batterier och laddare ingår. Om den medföljande billaddaren klarar att fulladda ett batteri under tiden du förbrukar det andra visste inte ÅF. Elverk kan visserligen användas om inget annat står till buds. Kedjehastighet och styrka är imponerande, även ljudet från kedjan " imponerar," ingen tyst historia med andra ord. :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mannfolk  
#273264 Anders

Fick samma intryck, Voom :shock: :lol: bara fräste om kedjan, men tilläggsbatterier till en sån kostar väl flera pengar??

19m/s både i stock å fritt. Eco läget var inte heller så dumt, vid snickeri business eller dylikt.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

anersimyra  
#273268
Mannfolk skrev:Anders

Fick samma intryck, Voom :shock: :lol: bara fräste om kedjan, men tilläggsbatterier till en sån kostar väl flera pengar??

19m/s både i stock å fritt. Eco läget var inte heller så dumt, vid snickeri business eller dylikt.
Det finns ryggburna batteripack för mellan 8 till 15,000 :surp: :surp: Topphandsvarianten jag tittade på levererades med två batterier.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mannfolk  
#273270 hahaha den du 8)

Rånar man banken före eller efter köp?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273292 Hur grova träd är försvarbart att fälla och kapa med en 536 Li XP, innan det blir dags att ta fram den gamla hederliga 242:an? Hänger 536:an fortfarande med när det börjar bli dags för instick, kil och säkert hörn?

Enligt HVA:s hemsida är det 3/8", 1,1 mm kedja (H38), men vilken filmall rekommenderas till H38? För såvitt jag sett på Husqvarnas hemsida, så saknar Husqvarna rullmall till just H38. Har förresten H38 ett oregon-namn?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Nonkan  
#273314 Svårt att jämföra med egentligen, men kostnaden per laddning är bra mycket lägre än kostnaden för bensinen om man ska kapa motsvarande med bensinsåg.

Skillnaden är ju att man betalar för "drivmedlet" vid köp av sågen. Finns nån uträkning på det (som jag inte hittar nu såklart), men det är billigt att köra batterisåg jämfört med bensin.

På en bensinsåg är investeringskostnaden för maskinen den lilla kostnaden jämfört med bensin och service/underhåll, på batterisågarna tvärt om.

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

valmet 500  
#273318 hva:as egen kedja är helt värdelös men min åf skaffade en mycket betre kedja men jag mins inte vad den hette nu. till bygg arbeten är 536an perfect men lite liten och för dålig batteri prestanda för skogsarbete

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Kenthf  
#273330 Har både denna + T-modellen och är mycket nöjd. Kört 1,5 år. Bra till kvistning och småträd. Oerhört skönt att slippa tomgångsknattret.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mannfolk  
#273334
Kenthf skrev:Har både denna + T-modellen och är mycket nöjd. Kört 1,5 år. Bra till kvistning och småträd. Oerhört skönt att slippa tomgångsknattret.


Låter kul!

Så brukstiden på batteriet är inget hinder om de e mindre jobb? :)

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Kenthf  
#273336
Mannfolk skrev:
Kenthf skrev:Har både denna + T-modellen och är mycket nöjd. Kört 1,5 år. Bra till kvistning och småträd. Oerhört skönt att slippa tomgångsknattret.


Låter kul!

Så brukstiden på batteriet är inget hinder om de e mindre jobb? :)

Har 4 batterier och kör mest på e-läget.
Skall införskaffa 2 till av det nya starkare batteriet 4,2Ah.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273338
valmet 500 skrev:hva:as egen kedja är helt värdelös men min åf skaffade en mycket betre kedja men jag mins inte vad den hette nu. till bygg arbeten är 536an perfect men lite liten och för dålig batteri prestanda för skogsarbete


Vad var det du ogillade med HVA:s egen kedja?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Brickan  
#273351 Elversion av kedjeröjsågen 535 vore intressant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).