Motorsåg och handhållet

Garanti fråga...

17 inlägg 7805 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Garanti fråga...

Pensionär  
#273255 För 4 månader sen bytte jag den lilla röjsågen mot en ny 545:a.
Använde den som vanligt på tisdag, på torsdagen när jag drog igång den var det omöjligt att få den att gå normalt.
Eftersom sågen är så pass ny börja jag inte skruva på egen hand utan lämna in den på service.

Mekaniskt var det inget fel men förgasaren var totalt full av skit å sörja.
Vad tycker ni? Ska det gå på garanti?

Försäljaren tycker att det ska göra de, men Husqvarna tycker inte det.
Nu har ju jag gjort affär med en bättre handlare som lova att han står för kostnaderna om inte hqv gör det.

Som sagt vad tycker ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Garanti fråga...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273258 Det är svårt o påvisa maskinfel när det är skit från bränsle.
Goodwill av handlare är ju vänligt och bra om de kan och vill. Men det är inte garanti då.

Garanti täcker maskinens eventuella tillverknings fel, inget annat.
Utöver det är det upp till användare och handlare att göra upp.

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

Pensionär  
#273272 Jo så är det säkert enligt regler och paragrafer. Men vi pratar om 4 månader. Aldrig har jag fått en såg så full av skit så snabbt att den slutar gå.
Dessutom tankar jag den större röjsågen från samma dunk så då borde ju den också börja gå konstigt.

Nåväl, jag är nöjd med handlarens sätt att sköta situationen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Garanti fråga...

anersimyra  
#273274 Det är självklart inget garantiärende, men som Mange skriver, handlaren kan ju välja att som service, göra rent din såg, och sälja Aspenbränsle till dig. Jag gissar att du kanske tankat från egen dunk ? :shock: :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

Pensionär  
#273280 Jo ni har rätt på de sättet att det inte är nåt rent garanti ärende.
Men om man spånar vidare lite.
Varför börja bara den mindre sågen sluta gå om det är bränsle relaterat när jag tankar från samma dunk?
Bränslet är vanligtvis en vecka gammalt, högst två om jag har sysslat med annat.

Aspen skulle säkert va bra bara man fick betalt för att använda de.
Blir snabbt en ordentlig kostnad när man gör av med 20-30 liter bränsle i veckan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273289 Skillnaden blir kanske 150:- veckan. För de struntpengarna skulle jag aldrig befatta mig med stanken från mackbensin och få sågen full av skit dessutom.

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

tallen100  
#273312 Men en del tusenlappar blir det på ett år... Kanske till en ny röjsåg? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Garanti fråga...

anersimyra  
#273315
tallen100 skrev:Men en del tusenlappar blir det på ett år...

Ja... Insparade på service och sjukskrivning :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

tallen100  
#273316
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Men en del tusenlappar blir det på ett år...

Ja... Insparade på service och sjukskrivning :mrgreen:

Nja det är inte säkert, finns både sågar och gubbar som tål mackbensin. :mrgreen:
Men det gäller att ha en ren dunk för sågens skull :smile:

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

Nonkan  
#273317 Normalt är det åf som avgör om det är garanti eller inte, är det något udda fel begär Husqvarna in delarna, annars litar det normalt på sina åf. Själva ringer vi bara och kollar om det är motorhaverier, annars kör vi på känsla :)

Förgasarproblem är alltid svårbedömt, men det är förvånansvärt ofta det är problem med bensinen, speciellt om det inte är alkylat.

Skulle inte säga att det är garanti, däremot kan man ta diskussionen om goodwill, och det har ju din nya handlare gjort.

Det är ganska lätt att slänga ur sig att det är en garanti. Det som glöms bort är att man har ganska stora skyldigheter för att kunna hävda ett garantiärende. Många missar t.ex. den lilla detaljen att instruktionsboken ska läsas för att garantin ska gälla.

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

jannee  
#273323 Vad alla håller Aspen skyhögt, har själv kört i över 40 år på vanlig (dock högoktanig) bensin, aldrig haft något problem - någon gång.

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

tallen100  
#273325
jannee skrev:Vad alla håller Aspen skyhögt, har själv kört i över 40 år på vanlig (dock högoktanig) bensin, aldrig haft något problem - någon gång.

Ja Aspen och "motorsågskörkortet" är tydligen nått alldeles extra :surp:

Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

Pensionär  
#273326 Egentligen borde rubriken vart goodwill. Lite som du är in på där Nonkan så använde jag ordet garanti slarvigt. Men jag hoppas att ni förstod hur jag menade ändå.

Så om kostnaderna med aspen igen. I Finland är alkylatbensin inte alls lika vanligt som i Sverige, finns knappt några pumpar så man kan köpa lösvikt.
Vet faktiskt inte var närmaste pump finns, iaf inte inom 100km hemifrån.
Så vi här i Finland är tvungna att hålla oss till dunk, med ett liter pris på 3,50-4 € när man tankar vanlig bensin för 1,7 € är svaret givet för dom flesta vad man använder.

Med dom priserna så skulle jag åka på en merkostnad av ca 120-150 € i månaden.
Röjer väl 8-9 månader i året, så då sparar jag in runt 1000€. Enkelt räknat är det runt 10 000kr ungefär vad en ny röjsåg kostar.
Vet inte vad ni tycker, men jag anser ändå inte att det är struntpengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Garanti fråga...

tallen100  
#273329
Pensionär skrev:Med dom priserna så skulle jag åka på en merkostnad av ca 120-150 € i månaden.
Röjer väl 8-9 månader i året, så då sparar jag in runt 1000€. Enkelt räknat är det runt 10 000kr ungefär vad en ny röjsåg kostar.
Vet inte vad ni tycker, men jag anser ändå inte att det är struntpengar.

Håller med dej.

Användarvisningsbild

Re: Garanti fråga...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273374 Rent tekniskt sett så är svaret på din fråga varför den ena reagerar och inte den andra inte så lätt o lösa osett över internet.

Man kan gissa på relativt självklara saker som skit i dunk kom i ena men inte andra, olika filter och olika förgasare och dess filter.

Att det finns de som kör på handelsbensin i moderna såg utan problem tvivlar jag starkt på. Jag ser det dagligen här och de få som kör på det i större uträckning är de som ger mig träning på bränsle system.
Sträckta pumpmembran kommer man nog inte ifrån eftersom det är en utmattning, men de andra delarna är det sällsynt man har problem med om det körs Alkylat efter den erfarenhet jag ser här.
De olika oljorna ger ett visst intryck med.......

Viktiugast av allt vad det gäller bränsle är att man är konsekvent och så noga man kan vara i alla lägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).