Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95690 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272991 Det kvittar hur man gör, två kilar blir aldrig bättre än en större.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förstärkt fällkil,

anersimyra  
#273009
mghg skrev:
anersimyra skrev:[Appropå på bilder av kilar i ett tidigare inlägg av Huskykman]

Den undre är vanlig i staterna och Kanada, den ger en våldsam lyftkraft.. :smile:

Vad är det som medför att denna kil "ger en våldsam lyftkraft"? Vad är det för längd och höjd på kilen?

Jag vill för egen del slå ett slag :wink: för den stora EIA-kilen som är 24 cm lång och 3 cm hög i bakkant. (Som diskuterats i en annan tråd har denna typ av kil tidigare varit märkt BAHCO och Sandvik, och numera finns den även att få med Stihl-klistermärke.)
Den har en liten stigning, d.v.s...hög utväxling = stor kraft... :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273015 Snabb stigning funkar inte att lyfta med. De äter dig in i veden eller studsar.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

JörgenO  
#273020 Tänkte på de aluminiumkilar som visats tidigare.
En klar nackdel med dem är att man inte kan få orange spån ur dem som jag ibland brukar få ur mina plastkilar om de inte har vettt att flytta sig :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273023
JörgenO skrev:Tänkte på de aluminiumkilar som visats tidigare.
En klar nackdel med dem är att man inte kan få orange spån ur dem som jag ibland brukar få ur mina plastkilar om de inte har vettt att flytta sig :grin: :grin: :grin:
Då skulle du se STÅLKILARNA jag lät tillverka på SSAB Oxelösund !!! Såg kanonfina ut med frästa räfflor, riktigt höga i bakkant, fungerade uselt. " Mördade " kedjorna. :surp: :surp: Tyckte då att kilar vart bäst till att klyva ved med.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#273126
Mange skrev:Jag ska försöka förklara mig bättre. vad jag menar med vi och dem.

Tack för inlägget. Jag förstår lite bättre vad du menar. Jag har nedan delat upp din text för att lättare ge min syn på de saker du tar upp.

Mange skrev:Dom som ska ordna detta är ni på SS och de andra olika som även de erbjuder samma utbildning vi ska tvunget ha.

För det första arbetar jag inte för Säker Skog. När jag är kursledare för studiecirklar arbetar jag för Studieförbundet Vuxenskolan. På sätt och vis representerar jag Säker Skog när jag använder studiemateriel och kursplan som tagits fram av Säker Skog, men jag vill vara tydlig med att jag inte har eller har haft någon påverkan på framtagning av kurser och prov.

För det andra så är det Arbetsmiljöverket som bestämmer kunskapskraven för motorsågsarbete och dessa krav säger inte att man måste gå någon kurs. De krav som gäller fr.o.m. 2015-01-01 säger att man skall bevisat sina kunskaper i teoretiskt och praktiskt prov. Man behöver inte gå någon utbildning innan man gör proven och det finns inget bestämt om att proven skall vara utformat av någon speciell aktör. Men provet skall vara relevant för arbetsuppgiften, d.v.s. ett avklarat prov för vedkapning duger inte för arbete i stormfälld skog. (Självverksamma som arbetar i egen skog är undantagna från kunskapskravet.)

Mange skrev:Länge har det pratas om såg kort och behörigheter som myndighet bestämt att vi ska ha.
Det var klubbat o klart innan debatten kom igång. SS startades väl för detta ändamål inte sant?

Oavsett vad man tycker om Arbetsmiljöverkets och oavsett vad man tycker om Säker Skog så anser jag att det är fel att blanda ihop myndighetens regelverk och ändamålet med Säker Skog.

I det regelverk som Arbetarskyddsstyrelsen beslutade om 2000-03-23 (AFS 2000:2) står det att "Den som arbetar med en motorkedjesåg eller en röjsåg skall ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet." I det nya regelverket som Arbetsmiljöverket beslutade om 2012-05-22 och vars kunskapkrav gäller fr.o.m. 2015-01-01 står det att "Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras." (Självverksamma som arbetar i egen skog är undantagna från kunskapskravet.) Det har alltså funnits kunskapskrav länge, och vad som hänt är att ett tidigare utbildningskrav har bytts mot ett krav på avklarade prov. Om den myndighet som är ansvarig för arbetsmiljö får göra så här utan debatt kan inte jag svara på.

Säker Skog började 2002 som ett projekt på initiativ av LRF och ändamålet var att öka säkerheten och effektiviteten bland självverksamma skogsbrukare. Tidigt började Säker Skog med att utveckla kurser och 2005 införde man prov så att alla kurser skulle pröva samma kunskaper och färdigheter. Som bevis på avklarat prov uppfanns motorsågskörkortet. I dagsläget har man utfärdat över 53000 motorsågs- och röjsågskörkort.

Mange skrev:Varför inte lägga de resurserna i den myndighet som redan finns?
Varför är inte SS innom Skogsstyrelsen?

Jag vet inte varför Säker Skog inte är en del av Skogsstyrelsen. Men uppenbarligen tyckte LRF 2002 att det var meningsfullt att starta ett projekt med syfte att öka säkerheten och effektiviteten bland självverksamma skogsbrukare. Och uppenbarligen tycker LRF och de fyra skogsägarföreningarna att det är meningsfullt att driva vidare Säker Skog som en permanent verksamheten.

Mange skrev:Det är med säkerhet billigare att utveckla en redan existerande organisation än att göra flera paralellt oberoende. Kostnaderna för detta ska vi betala.
Även de medel som kommer från EU är skattemedel som vi betalt.
Det borde gå o få till detta smidigare.
Att sponsorer går in och marknadsför sig är väl sin sak, det är inte så seriöst ändå så varför inte sko sig om det går?

Det är oftast som du skriver att det är "billigare att utveckla en redan existerande organisation än att göra flera paralellt oberoende". Jag tycker frågan skall gå vidare till Arbetsmiljöverket och Skogsstyrelsen, d.v.s. varför har inte någon myndighet tagit en aktivare roll avseende utveckling av kurser och prov? I övrigt har jag ingen insikt om inblandade organisationers budgetar och kostnader.

Mange skrev:Att ta en behörighet som vi blir påtvingade skulle inte behöva vara så krångligt.
Det har inte varit det förr.

Att skaffa sig en behörighet brukar innebära att man får vända sig till någon kursarrangör. På vilket sätt tycker du att provkravet för motorsågning är krångligare än tidigare krav och/eller krångligare än hur man tar andra behörigheter?

Jag har inte sett dig arbeta med motorsåg, men jag antar att det för dig med din erfarenhet skulle räcka med självstudier för att klara motorsågsproven. Och det tycker jag inte skulle vara speciellt krångligt.

Vi bor för långt i från varandra, men du är varmt välkommen att delta i någon av mina studiecirklar. Din kunskap om olika motorsågar, om kedjor och filning, och om lövträd skulle vara berikande både för mig och övriga kursdeltagare.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#273128
Mange skrev:Det kvittar hur man gör, två kilar blir aldrig bättre än en större.

Om jag förstått dig rätt så har du du med dig flera olika kilar i olika storlekar. För egen del nöjer jag mig med tre eftersom det går utmärkt att använda två stora EIA-kilar för att få dubbla lyfthöjden, maximalt 6 cm.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273146
mghg skrev:
Mange skrev:Det kvittar hur man gör, två kilar blir aldrig bättre än en större.

Om jag förstått dig rätt så har du du med dig flera olika kilar i olika storlekar. För egen del nöjer jag mig med tre eftersom det går utmärkt att använda två stora EIA-kilar för att få dubbla lyfthöjden, maximalt 6 cm.

Det andra svarar jag på senare.

Är det riktigt tungt så funkar det inte att lägga kilar på varandra och särskilt inte plast. Har provat massor med gånger och får samma resultat.
De glider isär eller studsar...

Bättre är att ta större kil. Inte bara som lyfter högre utan även är längre och bredare.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273153
anersimyra skrev:
JörgenO skrev:Tänkte på de aluminiumkilar som visats tidigare.
En klar nackdel med dem är att man inte kan få orange spån ur dem som jag ibland brukar få ur mina plastkilar om de inte har vettt att flytta sig :grin: :grin: :grin:
Då skulle du se STÅLKILARNA jag lät tillverka på SSAB Oxelösund !!! Såg kanonfina ut med frästa räfflor, riktigt höga i bakkant, fungerade uselt. " Mördade " kedjorna. :surp: :surp: Tyckte då att kilar vart bäst till att klyva ved med.


Ja, men vilka fantastiska pedagogiska hjälpmedel är inte dessa stålkilar för att lära sig var svärdet är i trädet. :lol: För att inte tala om den fantastiska möjligheten stålkilarna ger att lära sig fila kedjan i fält! :lol:
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 25 mar 2014, 01:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

totte  
#273158 Utvecklar språket också, med helt nya otryckbarheter :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Förstärkt fällkil,

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273165 [quote="anersimyra"Den undre är vanlig i staterna och Kanada, den ger en våldsam lyftkraft.. :smile:[/quote]

Nej du anersimyra, nu har du trots din erfarenhet fel! den kilen ger inte ett dugg mer lyftkraft än nån annan kil med samma dimensioner! hela grejen med den kilen var tänkt att den inte skulle hoppa ur fällskäret framförallt vid fruset virke som andra kilar kan göra ibland! ja du vet? men det funkar inte speciellt bra om du frågar mig! det finns bättre o enklare metoder att förhindra det med helt vanliga kilar! det vet du säkert också? hur brukar du göra när kilarna hoppar ur?

den övre med stål i bakkant är enligt mig ibland det sämsta jag provat pga totalt värdelös plast.... det flyger bitar både hit å dit!!

Användarvisningsbild

Re: Förstärkt fällkil,

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273166
mghg skrev:
Jag vill för egen del slå ett slag :wink: för den stora EIA-kilen som är 24 cm lång och 3 cm hög i bakkant. (Som diskuterats i en annan tråd har denna typ av kil tidigare varit märkt BAHCO och Sandvik, och numera finns den även att få med Stihl-klistermärke.)



Ja om du bemödat dig att läsa denna tråd från början och en å annan,annan tråd i ämnet så skulle du upptäckt att det redan har konstaterast redan!

Bacho kilar är jättebra! men om man är lite intresserad och ser sig omkring lite här i världen så kan man upptäcka andra godbitar! kilar som jag har upptäckt som är helt iklass med bacho om inte bättre är tyska "ochsenkopf"! deras "alaska" är i det närmaste identisk med bacho! och deras "labrador" är obetydligt lite större men med ca 0.8cm högre lyfthöjd! det låter inte mycket....men det gör underverk kan jag lova!! jag har personligen nästan helt slutat att lägga dubbla kilar sen labrador kom i händerna!

lite taskigt med säljare för ochsenkopf i sverige just nu! ..."skogsverktyg" har dom vad jag kan se men endast i dagsläget alaskas lillebror!...men jag eller nån annan här på forumet kan nog ringa å prata med herr sven så ordnar det nog sig! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273167
anersimyra skrev:Var hörnet bör läggas, åtgärder för att inte sågen ska riskera att fastna, minsta och största tjocklek på brytmån beroende på trädets storlek, åtgärder för att " rädda " en fastklämd såg, nedtagning av fastställt träd,viktfördelning mm. Allt detta grundläggande gås noggrant igenom på B delen. Syftet är att ge novisen grundläggande kunskaper och förståelse om arbetstekniken. Vi som huggit sen " hedenhös " med andra metoder får möjlighet att lära ny arbetsmetodik. Själv har jag numera börjat använda kil, efter att ha använt kilar med taskig konstruktion i slutet av sjuttiotalet.Jag har alltså i alla år ansett kilar vara värdelösa i arbetet. Numera inser jag att kilen i de flesta fall är att föredra. Ny kunskap om de olika trädslagens egenskaper var även det nyttigt att lära. Att inte lägga fällskäret över riktskär om risk för snedfibrighet kan misstänkas hade jag aldrig hört talas om. När jag gick skogsskola i mitten av sjuttiotalet skulle fällskär göras över riktskär i alla lägen. Jag hade alltså för nära 40 år sedan lärt mig något som kan vara potentiellt farligt :surp: Men nu har jag gått kursen och lärt mig veta bättre. Faktum är att vi gamla uvar har störst utbyte av dessa kurser, en mängd andra yrkesgrupper fortbildas ständigt. Jag fick i skolan lära mig nedtagning med kana på slana, efter kursen blev jag varse att metoden jag fick lära mig är fullständigt livsfarlig, en helt säker metodik med kana på slana finns i dag, något jag lärde mig efter att ha arbetat i skogen i 38 år.. :smile: :smile: Dessutom var det trevligt på kursen, lite som att göra lumpen. :smile: :smile:


för 40 år sedan fick du lära dig nåt som var livsfarligt!! ....va kul att du är med oss fortfarande!! :smile:

kana på slana är väl knappast nåt nytt under solen ,och kan göras på olika vis som du vet? trevligt trevligt!!

berätta om den totalt livsfarliga "kana på slana" du fick lära dig!??

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

halvproffs  
#273192 Kana på slana fick även jag lära mig för mång år sen. Ska försöka förklara. Om tex en gran har vuxit in med toppen i kronan på en tall eller annat träd så går det ju inte att få granen att ramla utåt med toppen. Så då sågade man ett U i ändan på trädet och tog en massavedbi i lagom tjocklek och barkade med sågen, stack in den i u-et och den måste luta ned från stubben. Därefter sågade man av fällkammen och bröt ut trädet på slanan och då åkte trädet kana ut från stubben och undkom det andra trädets grepp om toppen.
Förstod ni? Är dålig på att förklara. Farsan hade alltid stålkilar med sig när han högg med timmersvans/bågsåg och yxa. Usch vilket slit :shock:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

JensSkoog  
#273196 Halvproffs, du är en duktig pedagog! :wink: Nu fattade jag vad "kana på slana" är! :grin: Har undrat länge! Det är en metod jag inte skulle prova!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).