Skogsarbete

Lön inom familjen

28 inlägg 15313 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lön inom familjen

rikard_e  
#273083 Hejsan.

Har sedan i höstas hållt på att gallrat ,märkt ut träd för fällning, planlagt, skotat och fällt för skördare i min pappas skog.

Har gjort såhär i tre år, som betalning har jag tagit en mindre del av timret och massaveden, ca 20 fub massa, 15 m3 ved och 15m3fub timmer som jag sålt själv som en lön för att få tillbaka pengar man lagt ut.
Tanken att inte ta nån större betalning var att jag skulle överta gården och skogen.
Detta året har jag i några timmar fällt manuellt åt skördare, skotat ut 60fub, gjort en gallring på ca 1.5-2 hektar

Men efter en drastiskt ändring verkar han inte vilja sälja gården och det jag huggt som betalning vill han inte ge mig, så jag frågade honom om jag skulle skicka faktura på utfört arbete istället, vilket han gick med på.

Så vad är rättvist att ta betalt per timme?

Det är en 1:a gallring och en 2:a gallring som är utförda inkl utskotning.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

alias  
#273091 Svår fråga, känns som man kan resonera på några olika sätt kring kostnaderna:

Vad hade det kostat att leja in för arbetet med yrkesarbetare och proffsmaskiner?

Vad var virket som du skulle ta som betalning värt?

Hur många timmar har du jobbat med manuellarbeten kontra huggning och har du kostnader mot t.ex. grannar eller liknande som du kan använda som referensvärden (personligen hade jag gissat på 300-350 kr/h som huggare om man presterar som en van yrkesarbetare och kanske 450 kr/h för skotning med Ford 4000 och Patu 525)?

En annan aspekt är ju framtidsutsikterna - har du fått några utfästelser om att ta över gården till förmånliga villkor vid senare tillfälle, och litar du på dessa efter den senaste förändringen?

Bara mina fem ören. Lycka till!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

rikard_e  
#273097
alias skrev:Svår fråga, känns som man kan resonera på några olika sätt kring kostnaderna:

Vad hade det kostat att leja in för arbetet med yrkesarbetare och proffsmaskiner?

Vad var virket som du skulle ta som betalning värt?

Hur många timmar har du jobbat med manuellarbeten kontra huggning och har du kostnader mot t.ex. grannar eller liknande som du kan använda som referensvärden (personligen hade jag gissat på 300-350 kr/h som huggare om man presterar som en van yrkesarbetare och kanske 450 kr/h för skotning med Ford 4000 och Patu 525)?

En annan aspekt är ju framtidsutsikterna - har du fått några utfästelser om att ta över gården till förmånliga villkor vid senare tillfälle, och litar du på dessa efter den senaste förändringen?

Bara mina fem ören. Lycka till!

MVH
Alias

Tack så mycket, var många bra punkter du gav mig!

Jag anser att jag är snabb, men ingen proffshuggare, men jag är 25 år och har mycket god kondition. Och 7 timmarsdagar och enda gångerna jag har vilat är samtidigt som jag tankat eller flyttat traktorn/vinschat, luncher på 20 minuter. Tog dessutom 4 veckors ledigt från jobbet för att få vara i skogen.

Virket vet jag inte ännu, men jag ska skota ut det nu i veckan och räkna volym med hjälp av en man som är väldigt duktig inom skog.

Har oftast fått överbetalt av grannar och bekanta för den utrustningen jag har, då dom varit nöjda med att jag kunnat köra när det varit fruset och anpassat mig, därav inga skador eller annat.


Jag tror inte att det kommer bli något gårdsköp, då han aggerat såpass illa mot mig och min syster. Och priset har bara gått upp sedan vi började prata om övertagning från ca under 1 miljon till marknadsvärdet på ca 2.8. Så det är ingen jag kan lita på, tyvärr.

Men tanken är inte att få ut så mycket av jobbet som möjligt, jag vill bara ha en rimlig ersättning för jobbet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

alias  
#273111
rikard_e skrev:
alias skrev:Svår fråga, känns som man kan resonera på några olika sätt kring kostnaderna:

Vad hade det kostat att leja in för arbetet med yrkesarbetare och proffsmaskiner?

Vad var virket som du skulle ta som betalning värt?

Hur många timmar har du jobbat med manuellarbeten kontra huggning och har du kostnader mot t.ex. grannar eller liknande som du kan använda som referensvärden (personligen hade jag gissat på 300-350 kr/h som huggare om man presterar som en van yrkesarbetare och kanske 450 kr/h för skotning med Ford 4000 och Patu 525)?

En annan aspekt är ju framtidsutsikterna - har du fått några utfästelser om att ta över gården till förmånliga villkor vid senare tillfälle, och litar du på dessa efter den senaste förändringen?

Bara mina fem ören. Lycka till!

MVH
Alias

Tack så mycket, var många bra punkter du gav mig!

Jag anser att jag är snabb, men ingen proffshuggare, men jag är 25 år och har mycket god kondition. Och 7 timmarsdagar och enda gångerna jag har vilat är samtidigt som jag tankat eller flyttat traktorn/vinschat, luncher på 20 minuter. Tog dessutom 4 veckors ledigt från jobbet för att få vara i skogen.

Virket vet jag inte ännu, men jag ska skota ut det nu i veckan och räkna volym med hjälp av en man som är väldigt duktig inom skog.

Har oftast fått överbetalt av grannar och bekanta för den utrustningen jag har, då dom varit nöjda med att jag kunnat köra när det varit fruset och anpassat mig, därav inga skador eller annat.


Jag tror inte att det kommer bli något gårdsköp, då han aggerat såpass illa mot mig och min syster. Och priset har bara gått upp sedan vi började prata om övertagning från ca under 1 miljon till marknadsvärdet på ca 2.8. Så det är ingen jag kan lita på, tyvärr.

Men tanken är inte att få ut så mycket av jobbet som möjligt, jag vill bara ha en rimlig ersättning för jobbet.


Ingen munter läsning.

Hoppas det löser sig angående ett ev. övertagande så småningom - annars går det ju att vara med och bjuda på andra gårdar på öppna marknaden (skulle du ändå fått betala ett marknadspris för föräldragården så är ju troligen inte skillnaden i ekonomiska förutsättningar så stor). Blir sen föräldragården till salu längre fram i tiden så kan du ju sälja den gård du köpt för att finansiera att köpa föräldragården.

Sorry lite OT, men jag hade inte fler råd att ge gällande timprissättningen på arbetet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273180 Vet inte om det går att fakturera närståendes utan vidare. Det brukar man göra i slutet av året genom att justera över en del av slutresultatet i firman. Kan vara värt att kolla?

Användarvisningsbild

Re: Lön inom familjen

halvproffs  
#273195 Väldigt tråkigt att det ska bli sådär. Har ju själv barn som är lite äldre än dig och jag skulle ju inte ens komma på tanken att göra sådär. Börjar han bli senil eller dylikt? Hoppas det löser sig!

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

Husqy346  
#273198 Att jobba inom familjen tycker jag är en svår nöt att knäcka. Jag gör det själv i mellanåt och gjorde det ännu mera på heltid förut. Det är mycket som ska klaffa etik moral mm för att inte osämja ska uppstå.

För betalningen som är min rekommendation, ta ut så mycket lön som minst de fackliga avtalen är på . Annars om du brukar F skatt så ta vad du anser normalt man timmespris för de spesifika jobben du gör.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

jannee  
#273207 Inte alls ovanligt att det blir så här, orsaken eller möjligheterna är tyvärr outsinliga
Inte alls sällan att den som har varit mest behjälplig i hemmet är just den som blir undanskuffad.
Har du arbetat som egen företagare F skattare, bör du minst ta ut 350kr/tim för manuellt arbete + maskinkostnaderna, ca 150kt/tim extra för skotningen.
Har förundrats lite över vissa gårdsförvärv i omgivningen. På en fastighet gick äldste sonen och skötte mer eller mindre allt, ja t.o.m klippte gräsmattor och rensade gångar, folk ansåg i gemen att det var hans gård trotts att båda föräldrarna levde (förflyttade sig dock med hjälp av rullator), inomhusarbetet skötte mestadels av hemtjänsten.
När det en dag i tidningen stod att sonens svägerska fått förvärvstillstånd över fastigheten, ja även sonen slutade sedermera att sköta både skog och trädgård men.. vet inte hur det egentligen gick till.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

torpöbo  
#273243 Det är svårt att jobba för kompispris om man är flera syskon som ev. är intresserade över att ta över en familjegård. Egentligen skall allt tid som läggs ner bokföras och skrivas upp så att man sen kan ta hänsyn till denna och denna tiden värde vid ev. arvsskifte.
Svårare blir det när man skall värdera tiden, vad gör man i eget intresse, vad gör man för att man måste.

Tar ett exempel.
Mina föräldrar envisas med att hålla på med slåtter av ängshö dom 3 vackraste veckorna på sommaren. Personligen anser jag det tillhöra det förflutna och är helt onödigt, då dom ända som tackar mina föräldrar för arbete är miljömupparna på länsstyrelsen och i diverse naturvårdsorganisationer.
I alla fall så får man glatt hålla sig borta dom dagarna när det är fint väder. För det får man alltid arga blicken så fort att slåttern närmar sig, även fast man sen 10-års ålder (25-idag) klargjort tydligt klargjort sin ståndpunkt i frågan. Att ligga vid bryggan och sola när det jobbet skall ske är inte acceptabelt även om man säger så. För att slippa osämja och tråkigheter har jag föreslagit diverse alternativt med att köpa in tjänsten från polacker eller att tvinga länsstyrelsen fixa personal då ängarna innehåller vissa hotade arter som jungfrumarienycklar och kärrknipprot. Men det är tydligen en för stor stolthet för mina föräldrar att göra det, och myndigheten kniper som vanligt ihop värre än en hetero som lyckas komma in på en bögklubb.
Det är ju inte så att man kanske som bonde skall se till att ha lite ledigt de veckorna på sommaren då det inte är skörd eller andra sysslor.

Hur skall man då egentligen värdera tiden som man lägger på slåtter för att man tycker synd om sina föräldrar?

Den borde ju vara väldigt dyra timmar.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

stektlök  
#273250 Verkar vara jobbigt läge me farsgubben där. Även du med slåtterängarna upplever något som alla vi bonnbarn som upplevde höskörd har fått känna på nämneligen jobba när alla andra är på beachen eller bara njuter i solen.

Än en gång kommer det fram problem med ägande å arbetande i familjen. Jobbigt läge men hoppas TSfortsätter skriva om hur det går.

Antar du har F-skatt å då måste man väl kunna skicka faktura även om det är till farsan sin ?!

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

jannee  
#273275 Hade inte det minsta problem med att skippa midsommarfirandet för att åka "hem" till morfar för att köra hö, om nu vädret var sådant, eller liknande arbetsuppgifter.
En del är bara sådan och har inget problem eller känner sig tvingande, andra tvärtom = vi är ju olika.
Värre är det nog om räknar med att eventuellt få en fördel vid arvskifte eller liknande och sen blir missgynnad ( i eget tycke).
Helt rätt att göra som Torpöbo, tycker, vill han inte så ska han heller inte göra det.
Så länge man gör allt för sitt höga nöjes skull, uppstår aldrig problemen.
Tror att Torpöbos föräldrar slår ängarna för sitt höga nöjes skull och för att de ska se grant ut.
Klipper inte du/ni gräsmattan?

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273279
rikard_e skrev:Hejsan.

Har sedan i höstas hållt på att gallrat ,märkt ut träd för fällning, planlagt, skotat och fällt för skördare i min pappas skog.

Men efter en drastiskt ändring verkar han inte vilja sälja gården

.

Din far är väl medveten om att på sista skjortan saknas det fickor!
Är han inte rädd att bli väldigt ensam om han fortsätter med detta beteende?

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

jannee  
#273281 Man klär INTE av sig förrän man ska lägga sig - ett gammalt ordspråk.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

torpöbo  
#273282
jannee skrev:Hade inte det minsta problem med att skippa midsommarfirandet för att åka "hem" till morfar för att köra hö, om nu vädret var sådant, eller liknande arbetsuppgifter.
En del är bara sådan och har inget problem eller känner sig tvingande, andra tvärtom = vi är ju olika.
Värre är det nog om räknar med att eventuellt få en fördel vid arvskifte eller liknande och sen blir missgynnad ( i eget tycke).
Helt rätt att göra som Torpöbo, tycker, vill han inte så ska han heller inte göra det.
Så länge man gör allt för sitt höga nöjes skull, uppstår aldrig problemen.
Tror att Torpöbos föräldrar slår ängarna för sitt höga nöjes skull och för att de ska se grant ut.
Klipper inte du/ni gräsmattan?


Ja, det gör dom. Rättare sagt far gör för att mor vill och och alla vet ju vilken inneboende kraft kvinnor kan ha.
Gräset klipps med automower.
Det handlar mer om en fråga om prioritering, enkelt förklarat så finns det mer att göra på sommaren än att hålla på med ängar om man har 30 hus och 60 kor, djuren skulle lika väl kunna beta ängarna.

Avatar Fallback

Re: Lön inom familjen

jannee  
#273290 För kornas del ger ängarnas gräs nog lite för lite energi. Ungdjuren borde i stället stortrivas ( i mitt tycke), då räknas detta dock som betesmark. Skulle inte alls förvåna mig om dina föräldrar har en viss ersättning för slåtterängar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).