Motorsåg och handhållet

Pris 242xpg?

65 inlägg 28955 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

halvproffs  
#273030 Brukar ju vara Generalagenten som tar dom stora pengarna och när dom köpt på sig för stora lager så blir det en drive av något slag.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

Nonkan  
#273059
jannee skrev:Självklart att Husqvarna har kampanjer, de vågar inte vara så ärliga att de bara tar betalt för vad sågen är värd.
Alla motorsågar har i tid och evighet varit på tok för dyra gentemot produktionskostnaden, trots att sågarna blivit billigare har de blivit ännu billigare att tillverka = även bristande kvalitet, nu gäller det INTE bara Husqvarna - tvärtom.
Verkar som återförsäljare inom skogsnäringen har minst lika stora avanser som bilförsäljarna i %.
När en återförsäljare kan gå ned 30% börjar man fundera, vilket påslag har de egentligen?.


Om en åf lämnar 30% rabatt är det så att de inte kan räkna.

Vad tycker du själv är en rimlig vinstmarginal för ett företag som säljer trädgårdsmaskiner?

Handel med sällanköpsprodukter brukar ligga mellan 2-5% och där ligger de flesta jag kollat på, vissa år lite högre, andra lägre. Det är inte speciellt högt enligt mig.

Om man tittar på nästa led så har t.ex. skogs-gotte (skogstjänster, röjning, plantering) här på forumet en vinstmarginal på 4,52% för 2012, skulle du då säga att han har alldeles för hög avans på sina tjänster?

Nu har jag ingen aning om vad du själv jobbar med, men jag förmodar att det inte är välgörenhet det heller..

Vill du klaga på folk som tar bra betalt kan du ge dig på t.ex. AstraZeneca som har en vinstmarginal på 66% med 21 miljarder i vinst för 2012. Kanske läga att pruta på magsårsmedicinen på apoteket istället?

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

tallen100  
#273062 En såg som kostar tex 7000 tusen, sänkt till 4900= 30% :?:

Användarvisningsbild

Re: Pris 242xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273067 Det är inget som säger att den kostar 7000 överallt eller vad hans inköpspris är.
Det är inget som säger att hans avans är 30%.

List pris kanske är 5000 och så säger han att det är 7000 för att prutaren ska bli gladare.
Han går kanske ner 100Kr istället för 2100kr vilket är obegripligt.

Han kanske medvetet går back på sågen för att få sälja övrigt för 50 000:- till han senare när han är nöjd kund.

Man kan inte generalisera så vitt o brett det funkar inte.

Ofta varierar inköps priser med. Kampanjer och utförsäljningar...
Gamla sågar som ska bort säljs ut utan vinst för att få in nytt.

Avatar Fallback

Re: Pris 242xpg?

jannee  
#273076 Många bäckar blir en stor å. Nu är efterfrågan på motorsågar liten och blir mindre för varje år, dessutom kommer det fler och fler märken.
Nu kör storfräsarna sitt eget race, försöker sälja med så stor vinst som möjligt/enhet.
Det slutar med att de tar död på sig själva.
Det är inte Porsche som det handlar om där köparna med glädje betalar 100 tkr extra bara för namnet.
Nu handlar det om Husqvarna/Jonsered, båda eller samma har hejdats i utvecklingen.
Tar man en 20 år gammal Husqvarna/Jonsered jämför med dagens modell. Ja då är inte skillnaden så stor. Ok lite mindre vibrationer, några % starkare - dock inte rappare + några hg lättare. Är inte detta en medioker utveckling på 20 år, så säg.
Återförsäljarna ser ändå om sitt hus, vilka saftiga priser har inte reservdelarna kommit upp till.
Vibrationsdämpare till en Sthil = 50 till 70 kronor, kostar säkert 5 kronor i inköp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).