Gallring

skogslands senaste artikel om gallring .

31 inlägg 27260 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272771 Ska man snabba på kassaflödet i skogsbruket så är det betydligt bättre att sänka slutavverkningsåldern än att gallra sönder ungskogen.

Malwa
Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272773 Starkare gallring och kortare omloppstid brukar höra ihop.

"Gallra sönder" är förstås implicit dåligt, men vad som är sönder eller ej är rätt så subjektivt. Har inte läst artikeln, pratar generellt om starka gallringar.

Användarvisningsbild

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

loppan  
#272784 Man får nästan dela upp skogsbruket och gallring i två kategorier.

1.Passivt skogsbruk= man lejer bort de åtgärder som skall utföras.
Självklart så går det inte att springa runt och plockhugga utan det får bli två till tre hårdare gallringar.

2.Aktivt skogsbruk=Självverksam,man kan i större utsträckning anpassa skogsbruket till beståndets behov och därmed utföra försiktigare men tätare gallringar.

Använder mig av metod två och är helt övertygad om att jag plockar ut fler kubik per ha under beståndets omloppstid än om jag gallrat hårdare och mer sällan.
Dessutom så får man mer stormfast skog.

Till nackdelen hör dyrare gallring samt risk för fler körskador då man är i beståndet fler tillfällen.

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Skogsforskare  
#272851
Mangan skrev:Starkare gallring och kortare omloppstid brukar höra ihop.


Det beror på hur du bestämmer omloppstiden. Om du vill få ut maximal produktion så förlänger hårda gallringar omloppstiden. Om du bara tittar på diametern så får du kortare omloppstid, men å andra sidan även kortare träd, eftersom dom inte hunnit växa lika länge. Höjdtillväxten ökar ju inte om du gallrar, utan i värsta fall tvärtom. Riktigt hårda gallringar sänker höjdtillväxten.

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272874 Jo, men varför vill man få ut maximal produktion? Är inte maximal avkastning oftast det intressanta?

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Skogsforskare  
#272875 Det är väl olika? För en del är högsta möjliga kassaflöde intressantare. Eller största möjliga virkesförråd, för att kunna sälja fastigheten med största möjliga vinst.
Dessutom är det ju ovanligt att någon hinner med att uppleva en hel omloppstid, så det du menar är väl tidpunkt för slutavverkning?

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

axwell  
#273006 Jens och andra som inte sett artikeln;

http://www.lantbruk.com/lantbruk/hart-e ... oredrar-du

Användarvisningsbild

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

JensSkoog  
#273017 Tackar "axwell". Det där var mycket intressant! :wink:

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273022 Tack! Nu har jag läst. Noterar att bägge gallringarna ger tillväxtförlust (inte oväntat), och att det är sparat mer gran i den hårdare gallringen.

Annars stod det inte jättemycket i nätversionen.

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

axwell  
#273033
Mangan skrev:Tack! Nu har jag läst. Noterar att bägge gallringarna ger tillväxtförlust (inte oväntat), och att det är sparat mer gran i den hårdare gallringen.

Annars stod det inte jättemycket i nätversionen.

Nej, dom vill hellre sälja pappertidningen.
Det var ett helt uppslag, 50*34 cm, minus en enspaltare, fast halva ytan åtgick till bilderna.

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

nisse8  
#273036 Det som jag reagerar på är att hur i hela friden kan man jämföra två grannskiften som inte haft samma skötselåtgärder tidigare.

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

alias  
#273055
Mangan skrev:Jo, men varför vill man få ut maximal produktion? Är inte maximal avkastning oftast det intressanta?


Vi kanske tänker lite olika?

Vad är maximal avkastning för dig (snackar vi t.ex. maximalt nuvärde vid en viss given ränta och räknar du bara på kassaflödet av åtgärderna eller även deras påverkan på fastighetsvärdet vid en ev. försäljning)?

Som jag räknar så är en hård gallring bland det olönsammaste jag kan göra (givet att man skall räkna med nu gällande förutsättningar). Förvisso kommer kanske en hårdare gallring att leda till snabbare slutavverkningstidpunkt än en lösare (personligen skulle jag dock hellre göra en svag till normalstark gallring tidigare i beståndets omloppstid än en stark dito senare - både p.g.a. den avtagande löpande tillväxten på stående volym och risken för t.ex. stormskador), men samtidigt är varje utgallrad m³sk en förlust på kanske 400 kr om jag jämför alternativet att sälja fastigheten ogallrad eller gallrad.

För varje kubik jag gallrar ut får jag kanske en kassaförstärkning på ca 150 kr och en värdeminskning på fastigheten med ca 550 kr. Detta förhållande står ju dock inte ristat i sten utan är avhängigt utvecklingen på fastighetsmarknaden kontra avverkningsnettona (hoppas ju givetvis att avverkningsnettona stiger istället för att fastighetspriserna ska utveklas åt andra hållet).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273188 Ja, om du räknar på värdeökningen på fastigheten och dagens priser så är varje gallring, hur svag den än är, en ren förlust.

Om man inte behöver pengarna utan bara vill bygga virkesförråd, så är "gör ingenting" en väldigt bra skogsbruksmetod. Mot det står dagens skötselmodeller om hur man "skall" bruka skogen, med 1-2 röjning 1-2 gallringar och sedan avverkning. Dessa skötselmodeller togs dock inte fram för skogens bästa, utan för att få bra avkastning givet vad industrin efterfrågade. Varför gallra om man inte kan sälja massaved?

Därför ställer jag mig lite frågande till folk som sköter skogen enligt dessa ekonomiskt optimerade modeller, och samtidigt påstår sig inte vilja ta ut några pengar.

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Skogshuggaren83  
#273287 Det jag störde mig på i artickeln var att
1 Bilderna är vinklade för maximalt kontrast. Bild ett är tagen utmed en stickväg och bild två är tagen utifrån en lucka och in i bestådet (se slyet enen och dubbeltoppade tallen) ej utmed stickväg/slingstråk.
2 Inga mätningar är gjorda utan allt är bedömt utifrån bilder?
3 Feta rubriker fast senare i articklen står det att det är liten ändring från förra taxeringen.

Jag lägger mig inte i vilket alternativ som är bäst då det inte finns någon fakta bakom, hade bilderna varit tagna på andra platser/vinklar i bestånden kanske resultatet varit annorlunda.
Hade jornalisten orkat ta sig ut till gallringen eller skickat någon kunnig för att göra mätningar innan han skrev denna artickeln hade det varit trovärdigt, men nu känns det som dålig journalistik.

Jag tycker man inte skall dra för stora växlar utifrån två bilder

Avatar Fallback

Re: skogslands senaste artikel om gallring .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273370 NU har jag läst artikeln, papperstidningen låg i brevlådan när jag kom hem. :) Håller med ovanstående talare, det var en artikel vinklad för att få åsikter och gav inte så mycket egentligen.

Att kalla det ena för "trasskog" är faktiskt lite i överkant.

Vilka av dessa skogar kommer man att gallra en gång till vad det lider?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).