Motorsåg och handhållet

Fäll prov enligt ss norm

25 inlägg 11664 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fäll prov enligt ss norm

Husqy346  
#272752 Ni som innehar motorsågskörkort hur gick erat fällprov till för framförallt b delen eller ännu svårare kategorier till.
Vad var det för krav på svärdlängd ?
Krav på presition?
Hur mättes toleranserna upp?
Till de som redan kan hugga hur tror ni provet går till i efter dagens normer ?

Mina svar blir så här jag gjorde provet 2007
Sågen skulle vara utrustad med ett 15 " svärd .
Uppstart skulle ske med sågen låst mellan benen med hjälp av knäskålarna samt med kedjbromsen/kastskyddet låst.

Presitionen var att kunna fälla prick på en pinne som placerades ut på ett avstånd av 10-15 m i trädets fällriktning.
Fällning skulle ske med kil och säkra hörnet som åtgärd.

först skulle man utse ett grovt träd det skulle minst vara 28 cm i brösthöjd.
Sedan fick man uppge ungefärlig tjocklek på den kvarvarande fälkammen som skulle bli efter att trädet gått omkull .

Efter det fick man uppge om fällskäret skulle gå rakt in mot riktskäret, under ,eller över.

Prickfällningen skulle hällst va inom en meter från pinnen i sidled då blev man godkänd. Jag har för mig max var 1,5 meter fel för att bli godkänd med anmärkning.

Då jag gjorde mitt fällprov uppgav jag följande parametrar fällkam 28 m tjock fällskär något under riktskär.

Sedan blev resultatet som sådant Prickfällningen inom meter = Godkänt
Fällkäeret något underliggande riktkäret .
fällkammen exakt 28 mm på högersidan och 23 mm på vänster vilket gav anmärkning men godkänt .
Hur mäter de ? De mäter fällkammen med ett skjutmått toleransmåttet då fick max vara +-5 mm felaktigt mot det du uppgav.

Efter man hade fällt kollade de så man kvistade med rätt ergonomi stödde sågen mm ,de kollade även så man plockade undan grenar med kastskyddet låst och vinklade ner sågen vilandes mot stammen med högerhanden hållandes på främre byggeln och låst kastskydd om man ville ha sågen kvar där när man plockade grenarna med västerhanden.
Jag klarade fällprovet men inte den teoretiska biten så blev utan kort 2007

Läraren och tillika kontrollant var en gube från värmland med många års erfarenhet som skogshuggare . Utbildningen och efterföljande prov ägde rum på Färna skogsbruksskola i Vätsmanland och sträckte sig över 3 dagar.
Jag ska fixa ett så fort ekonomi finnes så jag kan fortsätta att hugga veden lagligt frammöver.
Ni andra får kommentera fritt synpunkter mm


Senast redigerad av Husqy346 sön 23 mar 2014, 09:55, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272762 Ungefär samma, men något krav på svärdlängd fanns inte, tror jag hade 13" om jag mins rätt var det ett fruntimmer med som hade ett litet sthil, 11 - 12" kanske, sen var det säkert någon med 15"

Tre godkända startmetoder fanns, såg på backen med foten instucken i handtaget, med såget mellan benen eller kaststarta sågen, om man höll i främre bygeln med höger hand, alla metoder med kastskydd i.

Minns jag rätt var säkra hörnet inte ett krav, men ett stort plus.

Innan fällning skulle man berätta om sin plan för fällningen, vilka risker man såg och hur man menade göra.

Klarade teorin med ett fel tror jag, vilket egentligen var lite läsfel av mig om jag minns rätt.
Det praktiska var det nog inga större anmärkningar på, men fick ett par tips på hur jag skulle få kvistningen att flyta bättre...

Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

Husqy346  
#272795 Det där med att starta sågen med foten genom handtaget var också tillåtet , men inte kaststarten.
Kaststart nyttjade jag förut men det är inget roligt på äldre farmarsågar ,på farsans så hugger snöret ibland och då vill sågen lätt vrida sig med svärdet nedåt sedan, tänder den då o går igång så är ju risk för att man sågar sig i benet.
Senast redigerad av Husqy346 sön 23 mar 2014, 14:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

JensSkoog  
#272819 Kaststart, med eller utan broms, lärde jag var fy fy redan sist på sjuttiotalet! Isär med dom tyngre sågarna kan man ju ochså dra av snöret om man tar i lite hårdt.

Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

dualarn  
#272825 Kaststart är okej som Zixten skriver när man håller i sågen med höger hand o startsnöret i vänster då om sågen hugger går den ju ifrån kroppen men det känns avigt att starta med vänsterhand tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

mghg  
#272891 Aktuella checklistor för praktiska A-, B- och C-prov finns att hämta från Säker Skog http://www.sakerskog.se/default.asp?path=10249%2C10251&pageid=13549.

Jag är kursledare för motorsågskurser AB i studiecirkelform och har under 2013 samarbetat med tre olika instruktörer som examinerat deltagarna på mina kurser. Dessa examinatorer har alla följt checklistorna för proven i detalj och därmed blir det tydligt och rättvist för kursdeltagarna om vad som gäller.

Husqy346 skrev:Vad var det för krav på svärdlängd ?

Det finns inget uttalat krav på svärdslängd. B-provets provträd skall vara ett "friskt, relativt rakt träd med 20-30 cm diameter i brösthöjd". Det går att fälla större träd utan problem med endast 25 cm verklig skärlängd om man använder instick från två håll. Men de flesta har 13" eller 15".

Husqy346 skrev:Krav på presition?

Det är tre saker som kontrolleras med mätning: riktskär, brytmån och fällriktning (samt eventuellt stubbhöjd). Se B-checklistan för detaljer kring krav för godkänt och krav för godkänt med anmärkning. Det är kursdeltagaren som själv väljer brytmånsbredd och fällriktning. Examinatorn kan strunta i mätning av riktskäret om det tydligt syns att öppningsvinkeln är mer än 60 grader och att det är jämt möte mellan övre och undre riktskär. Brytmånen mäts alltid och det finns krav för längd, medelbredd och jämnhet, samt nivå på fällskäret i förhållande till undre riktskär. För fällriktningen gäller att det skall "placeras en käpp på 15 meters avstånd från trädet" och för godkänt krävs att träden hamnar inom 1 m från käppen, mellan 1 och 2 m innebär godkänt med anmärkning. Man måste inte använda säkert hörn, men fällningen skall ske kontrollerat och blir man överraskad av att trädet faller eller klämmer fast svärdet så är det risk för underkänt. "Lämpliga fällredskap ska användas på ett riktigt sätt." Det är alltså inget krav på att nyttja kil och för små träd är brytjärn effektivare, men för de flesta provträd är kil mest effektivt.

Husqy346 skrev:Hur mättes toleranserna upp?

Se B-checklistan för detaljer kring krav för godkänt och krav för godkänt med anmärkning. För brytmånen gäller att man mäter de yttre fjärdedelarna eftersom där är träfibrerna som starkast och mest avgörande för brytmånens hållbarhet. Det finns krav på medelbredd och jämnhet samt att brytmånen inte får vara smalare än 5 mm någonstans.

Husqy346 skrev:Till de som redan kan hugga hur tror ni provet går till i efter dagens normer ?

Förstår inte denna fråga.

Husqy346 skrev:Jag klarade fällprovet men inte den teoretiska biten så blev utan kort 2007

Det var märkligt. När jag själv gjorde provet i februari 2008 var det en kurskamrat som inte klarade av teoriprovet, men som fick ny chans och klarade det en vecka senare. Nu när jag själv har kurser lägger jag och examinatorn in möjlighet att skriva teoriprovet redan mitt i kursen. Klarar man teoriprovet då så slipper man ödsla tid på det vid dagen för det praktiska provet. Klarar man inte teoriprovet så får man naturligt en andra chans vid dagen för det praktiska provet.

Husqy346 skrev:Utbildningen och efterföljande prov [...] sträckte sig över 3 dagar.

Omfattningen på en AB-kurs brukar anges till tre heldagar exklusive examination. Enligt Säker Skog hade 13,2 % har tagit körkort via studiecirkel 2013-09-13.

Avseende startmetod finns det en rekommenderad metod: start med bakre handtag mellan knäna/benen och en hand om främre handtagsbåge. Dessutom finns det två andra godkända metoder: dels start med sågen på marken och fotstöd vid bakre handtag, dels start med "sågen i luften" och höger hand om främre handtagsbåge samt ilagd kedjebroms. Se A-checklistan för utförligare beskrivning.
Senast redigerad av mghg sön 23 mar 2014, 20:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

Huskyman  
#272902
dualarn skrev:Kaststart är okej som Zixten skriver när man håller i sågen med höger hand o startsnöret i vänster då om sågen hugger går den ju ifrån kroppen men det känns avigt att starta med vänsterhand tycker jag.

Kaststart är aldrig OK. Stor risk för skador. Men välkommen till forumet! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272903
dualarn skrev:Kaststart är okej som Zixten skriver när man håller i sågen med höger hand o startsnöret i vänster då om sågen hugger går den ju ifrån kroppen men det känns avigt att starta med vänsterhand tycker jag.

Kaststart är aldrig OK sen skiter jag i vem som säger vad!
Stor skaderisk i kaststart oavsett hand i bågen om det skuller tända fel.
Helt omöjligt o göra säkert med lite längre svärd o tyngre såg.

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

anersimyra  
#272910 Start med foten i bakre handtag funkar ju bara med "myggjagare" :shock: en känga får ju inte plats :o själv använder jag " finnstart " till mindre sågar, på de större blir det knä på kåpa :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

Huskyman  
#272919 Du kan så månag fina ord Anders! :surp: Vad tusan är "Finnstart"?
Själv startar jag alltid med sågen mellan knäna, om jag inte klättrar förstås. Lite annorlunda uppe i trädet....

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

mghg  
#272921
anersimyra skrev:Start med foten i bakre handtag funkar ju bara med "myggjagare" :shock: en känga får ju inte plats :o själv använder jag " finnstart " till mindre sågar, på de större blir det knä på kåpa :smile:

Jag använder aldrig själv startmetoden med fotstöd i bakre handtag, men det finns de som gör det och eftersom metoden inte är farlig så är den godkänd (men inte rekommenderad). Ett alternativ till "myggjagare" är att man ställer sig på pinnar som sticks genom handtagen :wink:

Både fotstöd i bakre handtag och knä på kåpa är lite småjobbiga om det skulle vara djupsnö, men det kanske aldrig snöar där Anersimyra håller till :wink: På västkusten regnar det så mycket att jag inte vill ställa sågen på marken och då är det bra att starta med bakre handtag mellan benen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

anersimyra  
#272923
Huskyman skrev:Du kan så månag fina ord Anders! :surp: Vad tusan är "Finnstart"?
Själv startar jag alltid med sågen mellan knäna, om jag inte klättrar förstås. Lite annorlunda uppe i trädet....
Kaststart med höger hand i bakre handtaget , precis som med topphandssågen.. :smile: självklart med islaget kastskydd. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

Blue  
#272925 Ska jag starta 3120n kall så brukar jag sätta hälen på den bredare delen av det bakre handtaget, ska jag starta den varm så brukar jag nog använda det ni kallar kaststart. Fast 3120 har ju lite vikt så det räcker att släppa sågen och hålla emot i snöret (med vänster hand).
När jag gjorde A+B kursen så kommenterade kursledaren att jag startade så men sa att det var ok eftersom jag höll i bågen med högerhanden.

Användarvisningsbild

Re: Fäll prov enligt ss norm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272973 Startas en såg och du håller i bågen i kaststart kan den vid feltändning slå upp o sopa till dig. Eftersom inte många har vasst så de kan skära sig tydligen är det bara slagrisk.
Har sett en som gick i däck av smällen.
Har sett de som blivit bleka då sågen vred sig till vänster och då ur greppet när det hölls i bakre handtag vid feltändning i kast.

Med större såg och "knä på kåpa" dippar sågen ofta och ibland så hittas nåt kul i backen som ställer till det. Ibland kan tyngdpunken skifta så pass att man tappar balansen o faller åt kedjan. Har sett det med.
Han hade inte så vasst att det var skadligt, så det hände inte mycket sån tur var. Annars hade armen revats rejält.

Avatar Fallback

Re: Fäll prov enligt ss norm

Husqy346  
#272997
Husqy346 skrev:Till de som redan kan hugga hur tror ni provet går till i efter dagens normer ?

Förstår inte denna fråga.
Frågan lade jag upp för att ev se vad de hade väntat sig att vad de skulle bli testade på

Husqy346 skrev:Jag klarade fällprovet men inte den teoretiska biten så blev utan kort 2007

Det var märkligt. När jag själv gjorde provet i februari 2008 var det en kurskamrat som inte klarade av teoriprovet, men som fick ny chans och klarade det en vecka senare. Nu när jag själv har kurser lägger jag och examinatorn in möjlighet att skriva teoriprovet redan mitt i kursen. Klarar man teoriprovet då så slipper man ödsla tid på det vid dagen för det praktiska provet. Klarar man inte teoriprovet så får man naturligt en andra chans vid dagen för det praktiska provet.

Då som sagt 2007 Jag hade 4 stycken felaktiga svar för mycket. Jag frågade innan jag packade ihop och åkte hem vad det skulle kosta att avlägga ett nytt prov . Det kostade 1800:- Då jag fick kursen betald av AF så sade jag att jag tar inte pengar ur egen ficka för att betala ett nytt prov.
Sedan hade det gett mera kostnader ta ledigt från det dåvarande jobbet. Bensinkostnad till Färna T O R mm så det hade blivit bra dyrt för min grala ekonomi .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).