Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag vill har råd om vilken ATV jag ska köpa!

72 inlägg 36521 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27222 Jag surrade också med han nyss... Men tänkte aldrig på att fråga nåt så självklart ;-/
Är det du som köpt den.. för nu skulle nån tydligen hämta den i morgon..

Avatar Fallback
M_M  
#27223 Inte jag som köpt den...

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27224 Alltså det här blev ju spännande. Fanns verkligen 2x4 i sverige? Terrängregad?
Har nu märkt att det finns en 2x4 men vem köper en sån?????

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27225 Men jag tror han sa att det var nån från hudik...

Avatar Fallback
M_M  
#27226
trilla skrev:Men jag tror han sa att det var nån från hudik...

Möjligt, men inte jag.

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27229 Traxter verkar också ha funnits i 2x4 dom första åren. en sån 4x4 har jag kört och den var väldigt väldigt "arbetig". Jag måste fråga mej igen, vem vill ha en sån 2x4?
efter -05 verkar de bara finnas i 4x4

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27233 Om det är en 2wd såg blev det plötsligt inte alls lika bra pris utan då blev det en riktigt tråkig fyrhjuling.
Hoppas nu att han från hudik tar den, jag råkade säga till säljaren att jag skulle ta den osett om han inte skulle ta den i morgon :-/

Avatar Fallback
M_M  
#27248 Jo, 4wd är ju ett måste om man ska köra i skogen med vagn efter...

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27253 Ja särskillt på den där fyrhjulingen, den är ju som gjord för arbete då den är tung och låg och har bra tyngdpunkt. Det dom där bombardierna utmärkte sej för var ju just deras dragförmåga, som lekmaskin var dom inge vidare. Hade det varit nåt annat 2wd hade man ju kunna haft den att leka med men den där är nog inte så lekfull.

Användarvisningsbild
Robin  
#27254 På med kedjor och lite högre kultryck så går det utmärkt.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27376 Jag tar på mej det, det var mitt fel att tråden gled iväg lite, ställer mej vid skampålen nån timma nu på morgonen så är det gjort...
Men den var tillslut 2 hjulsdriven och han som skulle kolla på den köpte den så jag fick den inte.
Alla är diffade bak, eller alltså inte diffade egentligen. Dom har ingen differential i bak axeln vilket gör att båda bakhjulen driver lika mycket.
Utom på polarisar med turf läge dom har en riktig bakaxel med difflåsning vid behov. Detta gör att man kan svänga runt på gräsmattan utan att den river upp sår på den, och det gör den mycket mer lättsvängd i bra marker. Men i det läget är den bara 1 hjulsdrivan som vilken bil som hellst så den tar sej inte fram särskillt bra.
Större däck behöver du inte. Köp hellre riktiga kedjor

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27377 Förövrigt så är det den kända axeltillverkaren dana som gör bakaxeln med turf läge åt polaris... Värdelöst vetande...

Användarvisningsbild

Re: I valet och kvalet....

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27389 [quote="trislc"]
- tryckknappstyrt "On commandsystem" (?), som styr 2WD/4WD och diffspärren (inkluderar detta manövrering av automatlådan och hög- lågväxeln?)
- 5 års garanti (förutsatt service hos Yamaha - omfattar? intervall? kostnad?)

Hur ska jag värdera och vad ska jag jämföra med?

Den finns också i en "Special Edition" med ett tillägg på 3.000:-. - Någon som vet vad som ingår i denna?

De har också ett erbjudande till den 1/7 2008, att följande ingår i köp:

1 st Comeup 3,0 vinsch (vanlig vinsch? kvalitet?)
1 st kombifäste (till vad?)
Hasplåtar
Drivaxelskydd
Förvaringslåda
quote]

En kompis har en sån som jag kört några gånger då vi varit i skogen tillsammans. en trevlig bekantskap. fram/back hög låg är inte via knappar utan via en vxlspak
Comeup winchen är en kinakopia av warn (som är tillverkad i latinamerika). den kallas viper i usa http://motoalliance.com/ . Kan säkert vara bra men yamahas egen prssättning är löjlig. För samma pris köpte jag en warn xt25 med fästen hos min polaris handlare.
Kombifästet är för att kunna ha winchen frma och bak på hjulingen då kommer winchen hamna på lastbågen bak vilket tar bort det utrymmet för last.
Jag tycker det är smartare att köpa 2 winchar då priset nästan blir detsamma.
3 ink moms för warn xt25 med fasts fäste och 2 ink moms för combifästet

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27445 Ett råd är att kolla om det verkligen är 5 års garanti så att alla som "drar"av momsen inte räknas som proffs användare & där med ha 2 månaders garanti :(
.......
Nu kollade jag på yamahas sida & så är fallet om man är "Näringsidkare" så gäller INTE 5 års garantin så nu är frågan om du har någon liten gård eller är helt privat & inte tänker att dra momsen :?:

http://www.yamaha-motor.se/tjaenster/garanti/

Avatar Fallback
M_M  
#27468
Kanske att en terrängregistrering inte kan göras av andra än näringsidkare?

Som sagt; när du köper en ny maskin av en handlare är den redan registrerad. Då antingen som terrängfordon eller för att framföras på allmän väg.
En terrängreggad maskin kan köpas och brukas av vem som helst, ovsett om köparen är registrerad som näringsidkare eller ej.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).