Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma T6 Funderingar

84 inlägg 60607 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#272133 Hej!
Ny här på forumet och undrar om nån av er kör med farma t6 vagn med 3,8m kran?
Vad tycker ni om den?
Är det värt att köpa till större kran?
Ska dras av en Zetor 4718. Så en 6 - tons vagn borde väl va lagom?

Tack på förhand! :)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

stektlök  
#272163 Köp till den längsta kran du och din plånbok orkar med och vagnen givetvis. Kan juh bli jobbigt med en 8 meters kran på den men det skulle va GRYMT 8)

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#272188
stektlök skrev:Köp till den längsta kran du och din plånbok orkar med och vagnen givetvis. Kan juh bli jobbigt med en 8 meters kran på den men det skulle va GRYMT 8)

Haha ja 8 meters kran vore nåt.. :lol:
Tänker köpa till vinsch oavsett kranlängd så kanske räcker med 3,8 meters kran. Vet inte hur många liter pumpen klarar men räcker nog inte på långa vägar till en 8 meters kran, och inte plånboken för den delen heller :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

foton  
#272189 Jag kör med Farma 6 3,8 sedan 3år tillbaka och har inte haft några stora problem. När den var ny var det lite fett i naven som behövdes åtgärdas. Kör ca. 1 lass om dagen.

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#272192
foton skrev:Jag kör med Farma 6 3,8 sedan 3år tillbaka och har inte haft några stora problem. När den var ny var det lite fett i naven som behövdes åtgärdas. Kör ca. 1 lass om dagen.

Hur funkar det med kranen? Är det värt att skaffa 4,6m istället för 3,8m? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

stektlök  
#272206 karlsson... har du varit i kontakt med ÅF och hört vad dom ska xtra i cash för längre kran?

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#272208
stektlök skrev:karlsson... har du varit i kontakt med ÅF och hört vad dom ska xtra i cash för längre kran?

Nej har inte kommit så långt än.. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

ekebjörk  
#272231 jag skulle utan tvekan ta längre kran. har 4meter själv och med 5,5 meters timmer kan man precis göra ett vettigt avlägg, men dock inte mer än 2-2,5meter högt, om man inte vill ta omtag på varenda stock!

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#272235
ekebjörk skrev:jag skulle utan tvekan ta längre kran. har 4meter själv och med 5,5 meters timmer kan man precis göra ett vettigt avlägg, men dock inte mer än 2-2,5meter högt, om man inte vill ta omtag på varenda stock!

Okej, får kolla vilka längder det går att få till en 6-tons vagn. Är farsan som ska handla och han bad mej att fråga här om det räcker med såpass liten kran. Är ju 3,4 meters kran på avestavagnen vi har bakom fyrhjulingen så borde va runt 5 meter till en traktor skulle jag tycka :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Äboda  
#272256 Det är väl alltid så att det är bättre med lite större och lite bättre grejer, sista stocken ligger alltid lite för långt bort.
Men sedan är det ju en avvägning av vad man skall använda kranen till och hur mycket. Större och bättre grejer kostar. Har själv en Farma 6 ton med 3,8 kran och radiostyrd vinsch och tycker att den fungerar bra till det jag använder den. Dvs lite vedkörning och plocka lite vindfällen.
Jämfört med fyrhjulingskranen som jag hade tidigare är det stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

ekebjörk  
#272453
Karlsson_98 skrev:
ekebjörk skrev:jag skulle utan tvekan ta längre kran. har 4meter själv och med 5,5 meters timmer kan man precis göra ett vettigt avlägg, men dock inte mer än 2-2,5meter högt, om man inte vill ta omtag på varenda stock!

Okej, får kolla vilka längder det går att få till en 6-tons vagn. Är farsan som ska handla och han bad mej att fråga här om det räcker med såpass liten kran. Är ju 3,4 meters kran på avestavagnen vi har bakom fyrhjulingen så borde va runt 5 meter till en traktor skulle jag tycka :)



skillnaden mellan 4 och 5meter måste minst vara 2 meter:-)
det känns i alla fall som så, tycker jag det lilla jag har provat!

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

halvproffs  
#272518 Beror nog på hur mycket ni ska köra fram. Blir det många stockar på 5-5,5m så behövs den längre kranen. Är det bara nån enstaka så kan man väl krångla med att få på den. större kranar är väl alltid lite starkare också. Jag skulle välja en 5m kran. Har själv haft en 4,3m en gång i tiden och det blev många omtag vid längre stockar. Är det mest vedkörning duger det med en kortare för då kan an ju anpassa längden på virket.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

OlaE  
#272526 Och jag som tycker 9 meter är för kort. :lol:

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

stektlök  
#272545 En 6tons vagn med en en8,5 meters kran med förlängda lavettben. Skulle se riktigt roligt ut.
han behöver ha en 5-meters kran iaf tycker jag !

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#272607 Tack för svaren allihopa! Börjar bli lite klokare.. :)

Kanske vore bättre att satsa på en rejälare begagnad vagn och kran istället för att köpa en ny för då sticker priset iväg en del..
Hittade några som såg bra ut.
http://www.blocket.se/kronoberg/Skogsva ... m?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Skogsva ... m?ca=7&w=2
Visst 9 ton blir nog i största laget för traktorn vi har men man kan ju köra mindre lass på den. :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).