Uppvärmning

Är detta en bra panna?

7 inlägg 5720 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är detta en bra panna?

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback
Hansson  
#27250 Priset är ju ett plus.
Nackdelarna är tryckande fläkt.
Regulatorn.

Lägg till 10 000 och du är säker på att få reservdelar,Du får sugande fläkt,Du slipper regulatorn.

Användarvisningsbild
BosseA  
#27278
Hansson skrev:Nackdelarna är tryckande fläkt.
Regulatorn.
Förklara vad det är för fel med en tryckande fäkt gentemot en sugande.
Vi har haft en tryckande fläkt i 28 år utan att behöva rengöra den en enda gång. Hur ofta ska du rengöra en sugande?
Vi har på vår panna en regulator som styr fläkten så att rökgastemperaturen hålls konstant vid inställt värde och efter avslutad eldning stängs fläkten av automatiskt och en lucka faller ned så att inte kalluften cirkulerar igenom pannan och kyler den.
//Bosse

Avatar Fallback
Hansson  
#27297
BosseA skrev:
Hansson skrev:Nackdelarna är tryckande fläkt.
Regulatorn.
Förklara vad det är för fel med en tryckande fäkt gentemot en sugande.
Vi har haft en tryckande fläkt i 28 år utan att behöva rengöra den en enda gång. Hur ofta ska du rengöra en sugande?
Vi har på vår panna en regulator som styr fläkten så att rökgastemperaturen hålls konstant vid inställt värde och efter avslutad eldning stängs fläkten av automatiskt och en lucka faller ned så att inte kalluften cirkulerar igenom pannan och kyler den.
//Bosse


Det är väl inget fel på tryckande fläkt men jag anser att en sugande fläkt är bättre.Den ger mycket mindre inrykning.
Du kan slå på fläkten och tända pannan.Dvs pannan suger ut rökgaserna i skorstenen.
Ang rengörning så gör jag det 1 gång per år,Och det är inte mycket sot på den då.

En panna utan regulator brinner för full effekt hela tiden och man slipper paus blåsningar då pannan går ner i effekt med sämmre verkningsgrad.Desutom brukar regulatorn vara spärrad till max 90 grader.Dvs blir pannan över 90 grader går den ner i effekt och pausblåser.Det kan bli många pausblåsningar innan man har fått upp tankarna 90 grader.
Jag laddar min tankar till ca 100grader i botten.
10 grader mer tempdiff gör mycket om man slår ut det på ett år.

Med 60 graders temp diff får jag in 140kWh i min 2000L tank
Med 50 graders temp diff får jag in 116kWh i min 2000L tank

Användarvisningsbild
BosseA  
#27347
Hansson skrev:Dvs blir pannan över 90 grader går den ner i effekt och pausblåser.
Jag menar förstås en regulator som reglerar på en viss rökgastemperatur. En regulator som använder pannvattnetstemperatur till att styra förbränningen är naturligtvis helt värdelös. Panntemperaturen ska styras av laddningsregleringen till ackumulatortanken.
//Bosse

Avatar Fallback
Hansson  
#27387
BosseA skrev:
Hansson skrev:Dvs blir pannan över 90 grader går den ner i effekt och pausblåser.
Jag menar förstås en regulator som reglerar på en viss rökgastemperatur. En regulator som använder pannvattnetstemperatur till att styra förbränningen är naturligtvis helt värdelös. Panntemperaturen ska styras av laddningsregleringen till ackumulatortanken.
//Bosse


Pannan i annonsen är förmodligen byggd för att eldas direkt mot radiator systemet eller mot en liten tank.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33150 Du kan ju kolla på
http://www.rinkabyror.se/
Vedex 3000 ligger på 26,800
CTC v 35 28,400
MED frakt, så det kan inte skilja så mycket i pris då?
Det är en fördel med ett känt märke om man skulle behöva delar, oftast blir det billigare ..... :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).