Bioenergi

Rimligt pris för långved?

32 inlägg 73475 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rimligt pris för långved?

Pe_Er_79  
#272324 Jag har en välta som ligger i Gävleborg. Den inneåller 90-95% löv, mest björk och asp. Längden varierar lite men det mesta ligger på 3-3,5 meter.
Vad är ett rimligt pris per kubik?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

halvproffs  
#272330 Säljer du till ett bolag får du ca 250:- fub+moms. Hälften då för travmetern iom att det är ca 50% luft i traven.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

Pe_Er_79  
#272352 Det är försäljning till privatperson jag har i tankarna..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

jannee  
#272354 Beror lite på hur grovt det är men något mellan 160 - 190 m3 är normalt + transport.
Ren grov björkmassa = 200m3 inkl moms till privat.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

axwell  
#272380 Här i Medelpad skulle ett bra pris för kunden vara blandved; 200 kr inkl., travmätt och 250 för björk.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

skogshasse  
#272502
Pe_Er_79 skrev:Det är försäljning till privatperson jag har i tankarna..


hej på dej kan du förklara lite mera i klartext vad du menar

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

halvproffs  
#272516
axwell skrev:Här i Medelpad skulle ett bra pris för kunden vara blandved; 200 kr inkl., travmätt och 250 för björk.


Visst är det konstigt att privatpersoner får betala mer för björkveden än bolagen. Tycker det borde vara tvärtom. 250kr/travmetern= ca 500kr/fub inkl. Här betalar bolagen ca 325kr inkl. Alltså privatpersoner får betala ca 175kr mer än bolagen. Eller tar ni 175kr/kubiken för frakten? Allt räknat på 50% luft som är normalt med björkved. Rätta mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

Skogstomte  
#272524 Inget konstigt att det är dyrare för privatisar. Små skvättar och många tror att de kan få en massa service helt gratis. Man vet inte när och om man blir av med pinnarna. Vill ofta köpa svart. Säljer numera allt mindre ved, höj priset så slipper man dom...

Bolaget hämtar, drar av 10% i vrak och sedan ramlar slantarna in automatiskt.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

Vedproducent  
#272530 Ja inte mycket att säga om priset. Klart att det bör vara dyrare om man ska sälja små skvättar till privatpersoner. Det som vore mer intressant är att höra åsikterna hur du får ihop vedkalkylen på färdig ved med försäljningspris på 3-350 kr m3 stjälpt när nu vettigt inköpspris anses ligga på 250 kr travmetern plus frakten hem.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

JensSkoog  
#272532 Om jag i Norge köper 10 m3 travat för 250 kr m3, hugger den til 15m3 stjälpt och säljer för 350 kr m3 blir det 5200 kr och jag har ett "netto" på 2200 kr! Skulle göra det bättre på å plucka tomburkar i gröftkanten vid vägen! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

skogshasse  
#272535
JensSkoog skrev:Om jag i Norge köper 10 m3 travat för 250 kr m3, hugger den til 15m3 stjälpt och säljer för 350 kr m3 blir det 5200 kr och jag har ett "netto" på 2200 kr! Skulle göra det bättre på å plucka tomburkar i gröftkanten vid vägen! :mrgreen:


vilken grovlek är det på veden du köper och vilken längd har du kapat den till

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris för långved?

skogshasse  
#272539
Skogstomte skrev:Inget konstigt att det är dyrare för privatisar. Små skvättar och många tror att de kan få en massa service helt gratis. Man vet inte när och om man blir av med pinnarna. Vill ofta köpa svart. Säljer numera allt mindre ved, höj priset så slipper man dom...

Bolaget hämtar, drar av 10% i vrak och sedan ramlar slantarna in automatiskt.


hej på dej vad tycker du gränsen går för små skvättar och inte små skvättar sen undrar jag en sak till vad syftar du på för dia när du skriver pinnar

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

Vedproducent  
#272542
JensSkoog skrev:Om jag i Norge köper 10 m3 travat för 250 kr m3, hugger den til 15m3 stjälpt och säljer för 350 kr m3 blir det 5200 kr och jag har ett "netto" på 2200 kr! Skulle göra det bättre på å plucka tomburkar i gröftkanten vid vägen! :mrgreen:

Ja men nu är det ju björk med 50 procents luft. Alltså får du ut samma volym i 30 cm ved. Norsk ved anger också 50 procent för 30 cm ved färdigkluven. Så 3500 kr får du ut och då ska du också betala transportören att köra hem veden.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

JensSkoog  
#272543
skogshasse skrev:
JensSkoog skrev:Om jag i Norge köper 10 m3 travat för 250 kr m3, hugger den til 15m3 stjälpt och säljer för 350 kr m3 blir det 5200 kr och jag har ett "netto" på 2200 kr! Skulle göra det bättre på å plucka tomburkar i gröftkanten vid vägen! :mrgreen:


vilken grovlek är det på veden du köper och vilken längd har du kapat den till

Jag skulle aldrig göra det, men här kan man köpa travat björk, 4"-12". Med en faktor på 1,5 om man kapar til 30 cm. Even med norsk pris på 800 kr til 1000 kr kubiken färdig, skulle det inte vara värd jobbet om man driver småskaligt.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris för långved?

Vedproducent  
#272544
JensSkoog skrev:
skogshasse skrev:
JensSkoog skrev:Om jag i Norge köper 10 m3 travat för 250 kr m3, hugger den til 15m3 stjälpt och säljer för 350 kr m3 blir det 5200 kr och jag har ett "netto" på 2200 kr! Skulle göra det bättre på å plucka tomburkar i gröftkanten vid vägen! :mrgreen:


vilken grovlek är det på veden du köper och vilken längd har du kapat den till

Jag skulle aldrig göra det, men här kan man köpa travat björk, 4"-12". Med en faktor på 1,5 om man kapar til 30 cm. Even med norsk pris på 800 kr til 1000 kr kubiken färdig, skulle det inte vara värd jobbet om man driver småskaligt.

Den björken finns inte som du får ut ved 30 cm med faktor 1,5
Det är bara löjligt att ens resonera priser då om man har så helt grundläggande fel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).