Traktorer och processorer

Ecobox för lägre dieselförbrukning

78 inlägg 39432 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

halvproffs  
#271596 Är det inte bara att köpa en och konstatera om det är så eller inte? Vad kostar den? Verkar inte vara någon här som har en. Blir det mindre bränsleförbrukning borde det väl bli mindre avgaser?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#271645 Den kostar 5000:-. Vill någon på forumet (som t ex Rolfnilssn400, som bor nära mig) dela kostnaden med mig så gör vi en riktig test och redovisar resultatet på forumet. Sedan auktionerar vi ut den efteråt.
Kanske kan vi sälja resultatet till ATL och få tillbaks pengarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

jannee  
#271647 Hlb, Köp en och prova, visst du kanske blir blåst på 5 000 men ta det som läropengar.

Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Risarvaren  
#272180 Hej,

intressant tråd.
Jag kan tillägga att alla moderna motorer som är certifierade för Euro 4, 5 eller 6 inte får chippas, boxas eller manipuleras på något sätt som inte godkännts och certifierats av motor- eller fordonstillverkaren.

I princip alla emmissionscertifikat blir ogiltiga när man kopplar till någon av de boxar som finns på marknaden och fordonet blir då olagligt!

Det skulle för fordonstillverkarna vara mycket enkelt att sänka bränsleförbrukningen med kanske 20% om man hade fria händer men idag har vi en emmissionslagstiftning som heter Euro 6 som drar åt andra hållet. Balansen är mikrometerfin när det gäller motoroptimering mot bästa kompromissen för emission och bränsleförbrukning. Lita på att alla motortillverkare lägger hundratals miljoner kronor på att hitta just denna balans och att det är i princip ömöjligt för en liten fjuttfirma att med några tiotusen kronor eller kanske tom flera hundratusen kronor lyckas göra det som Scania, Volvo, Mercedes, Cummins och alla övriga gått bet på.

...eller åtminstonne gått bet på att göra lagligt! Oavsett vad boxtillverkarna påstår så är ingen av dessa oberoende produkter godkända eller certifierade av fordons- och motortillverkarna! Fordonen blir olagliga!

Vad gäller bränslekvaliteten i Östeuropa så är ett av de största problemen (för moderna motorer) faktiskt inte parafin och liknande utan snarare svalehalten. Ryskt bränsle kanemellanåt innehålla så mycket som 2000 ppm svavel (jämför med 10ppm som gäller för Euro6). Det är omöjligt att klara Euro 4, 5 eller 6 med detta bränsle. Skulle motorn dessutom ha EGR så kommer nästa fina överaskning om man fyller i denna giftsoppa, EGR:en återcirkulerar en del av avgaserna (med massor av svavel) där avgaserna kyls ner kraftigt, svavlet bildar då ren och fin svavelsyra som sedan trycks tillbaka in i motorn.

Korrosionsangreppen som detta åstadkommer brukar rendera i motorer som är bortom all räddning...


Som sagt, vare sig ecoboxen eller någon annan box levererar en kombination av lägre bränsleförbrukning OCH bättre (eller ens bibehållna) avgasvärden.

Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

jannee  
#272203 Risarvaren har 100% rätt.
Sant är också att en effektbox sparar diesel.
Sant är också att öststatsdiesel har betydligt högre energiinnehåll (svavel) än den svenska eller centraleuropeiska.
Sant är också att den diesel som idag säljs är mer skadlig än den gamla - för spridare och bränslepump.
Är man något så när rädd om sin p-bilsdiesel blandar man i en skvätt tvåtaktsolja då och då.

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

T Landström  
#272205 Vet inte om det låg någon sanning i det här...
För en 6-7 år sedan jobbade jag på ett företag som byggde om drivmedelsanläggningar och vi hade en Volvo grävare som hade problem med spridarna och blev rekommenderade av Volvo eller om det va swecon att tanka diesel från Preem i största möjliga mån...

Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272229 Har en kompis med en lätt lastbil MB, som endast går någorlunda bra med just Prem diesel.

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#272317 Risarvaren menar att även Volvos och BSR:s är olaglig??? För att bli av med filter- och spridar-problem gick jag från normaldiesel till blankdiesel (båda från Preem) för något år sedan med gott resultat.
Jag förstår att Risarvaren, som bor i storstadsområde, måste vara noggrann med lagar och regler.
På landet följer vi också lagar, så gott det nu går, och vi har ändå den renaste luften att andas.

För övrigt var jag med denna tråd ute efter detaljkunskap om just ecoboxen. Tyvärr har jag inte funnit någon pålitlig sådan ännu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

halvproffs  
#272322 Kanske det är som med bantningspreparat att dom som köpt känner sig lurad och inte gärna vill erkänna sin dumhet? Vad vet jag. Verkar inte vara någon på forumet som vet något om Ecoboxen förutom rena teorier om den. Köp en, det är ju bara småpengar iaf.

Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

SaabAero  
#272485 Ecoboxen lär vara lika effektiv som tabletter i tanken, luftvirvlare och andra mystiska mojänger som dyker upp med jämna mellanrum

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#272514 Fortfarande mycket snack och lite verkstad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

jannee  
#272552 Hlb, om någon varit så dum att de köpt den s.k. ecoboxen skäms de för att berätta hur lurade de blivit.
Vi andra är nog intelligenta för att förstå vilket humburg det handlar om.

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

anersimyra  
#272553
Risarvaren skrev:Hej,

intressant tråd.
Jag kan tillägga att alla moderna motorer som är certifierade för Euro 4, 5 eller 6 inte får chippas, boxas eller manipuleras på något sätt som inte godkännts och certifierats av motor- eller fordonstillverkaren.

I princip alla emmissionscertifikat blir ogiltiga när man kopplar till någon av de boxar som finns på marknaden och fordonet blir då olagligt!

Det skulle för fordonstillverkarna vara mycket enkelt att sänka bränsleförbrukningen med kanske 20% om man hade fria händer men idag har vi en emmissionslagstiftning som heter Euro 6 som drar åt andra hållet. Balansen är mikrometerfin när det gäller motoroptimering mot bästa kompromissen för emission och bränsleförbrukning. Lita på att alla motortillverkare lägger hundratals miljoner kronor på att hitta just denna balans och att det är i princip ömöjligt för en liten fjuttfirma att med några tiotusen kronor eller kanske tom flera hundratusen kronor lyckas göra det som Scania, Volvo, Mercedes, Cummins och alla övriga gått bet på.

...eller åtminstonne gått bet på att göra lagligt! Oavsett vad boxtillverkarna påstår så är ingen av dessa oberoende produkter godkända eller certifierade av fordons- och motortillverkarna! Fordonen blir olagliga!

Vad gäller bränslekvaliteten i Östeuropa så är ett av de största problemen (för moderna motorer) faktiskt inte parafin och liknande utan snarare svalehalten. Ryskt bränsle kanemellanåt innehålla så mycket som 2000 ppm svavel (jämför med 10ppm som gäller för Euro6). Det är omöjligt att klara Euro 4, 5 eller 6 med detta bränsle. Skulle motorn dessutom ha EGR så kommer nästa fina överaskning om man fyller i denna giftsoppa, EGR:en återcirkulerar en del av avgaserna (med massor av svavel) där avgaserna kyls ner kraftigt, svavlet bildar då ren och fin svavelsyra som sedan trycks tillbaka in i motorn.

Korrosionsangreppen som detta åstadkommer brukar rendera i motorer som är bortom all räddning...


Som sagt, vare sig ecoboxen eller någon annan box levererar en kombination av lägre bränsleförbrukning OCH bättre (eller ens bibehållna) avgasvärden.
Jag besiktade min Fiat Strada i går, det var första gången som kontrollanten upptäckte att jag monterat en Feritta optimeringsbox :surp: :surp: jag trodde att nu blir det till att ombesiktiga bilen, men avgasvärdena låg tydligen inom gränsvärdet :smile: Bilen som är såpass snål original, 0,51 lit/ mil blandad...drar inte mindre med boxen, däremot är den rejält mycket starkare med boxen inkopplad :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

jannee  
#272560 Effekt är exakt det den kallas för. Ökar bränsleinsprutningen (mängden) antingen genom att tidigarelägga eller under längre tidsrymd, detta in sin tur ökar turbotrycket = mer luft = mer syre = högre effekt.
Du kan med en effektbox köra snålare än utan, dock knappast någon som ids spara dessa droppar.
Ni kan annars prova med att endast höja turbotrycket (koppla förbi begränsningen) = högre vridmoment = koppling, växellåda,drivknutar senare far all världens väg.

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

anersimyra  
#272561
jannee skrev:Effekt är exakt det den kallas för. Ökar bränsleinsprutningen (mängden) antingen genom att tidigarelägga eller under längre tidsrymd, detta in sin tur ökar turbotrycket = mer luft = mer syre = högre effekt.
Du kan med en effektbox köra snålare än utan, dock knappast någon som ids spara dessa droppar.
Ni kan annars prova med att endast höja turbotrycket (koppla förbi begränsningen) = högre vridmoment = koppling, växellåda,drivknutar senare far all världens väg.
Riktigt...så stark blev den inte :surp: från 85 till 105 HP.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).