Uppvärmning

Torka ved i säck

17 inlägg 29394 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Torka ved i säck

Mannen med Stihl  
#272228 Intressant lösning stegmaster! Det brukar vara lite utmanande att spänna fast presenningarna i säckarna, även om jag nu använder metallkrokar framtagna för det här ändamålet.

Jag vill minnas att man i Norge testat olika sätt att torka veden på och det visade sig att de säckar som genast försågs med presenning torkade allra bäst, t.o.m. bättre än att låta veden stå under bar himmel under vår/sommar för att därefter täckas in! Någon annan som har erfarenhet av att genast skydda veden från regn och rusk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka ved i säck

stegmaster  
#272255 Ja, det var tidningen "Norsk Ved " som kom fram til detta.
Nu minns jag inte alla detajler, men man ska nog ha god luftning om det ska fungera riktig.
På andra sidan blir ju veden våt mange gånger even under vår och sommer, så det kanske inte er så konstig at funkar bäst at täcka säcken direkt.
Dock gillar jag inte deras gröna presseninger, då dom tål alldeles för lite för at kunna återvändas + at dom går ner på sidan av säcken, så det blir dårlig luftning på toppen, så det bildas droppar/fukt under presenningen.

När man har flere hundre säckar så vil man ju at det ska gå snabbt att legga på och ta av täcket på veden, så då funker dessa svarta plastbiter och 2 bildäck bra.

Notera på bilden på förre sidan, så ligger däcken lite uppe på varandra, detta gör at dom binds bättre tilsammans, så dom inte åker av om det blåser lite.
Om man lägger dom plant på plasten vil dom sklida av mycket lättare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).