Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

61 inlägg 45720 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Yanmar 1502d  
#272091 Ingobingo: jag har en Kellfrivagn. Du kan pm:a mig frågor så kan jag svara på dem eller ta dem öppet på forumet. Haft min i 2 säsonger.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

elis  
#272138
Yanmar 1502d skrev:Ingobingo: jag har en Kellfrivagn. Du kan pm:a mig frågor så kan jag svara på dem eller ta dem öppet på forumet. Haft min i 2 säsonger.


Vaddå eller... självklart ska du redovisa dina erfarenheter i forumet!

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stektlök  
#272161 Tagga ner elis :grin:
Självklart kommer Yanmar skriva om sin huggarvagn här tror jag iaf. Jag tycker det skulle vara intressant att höra lite mer om den och vilken strl det är å så. Om den gått som en klocka som min mowi gör, eller om det strulat. Vi får hoppas på det bästa.

Men som vanligt så är det så med dåliga affärer att man inte får höra hela sanningen och heller inte hur förbannad man är emellanåt. Men jag vet en person runt min hembygd som kör med kellfri och han får juh ut sitt virke iaf! Och det till mycket bättre pris än jag för jag har juh köpt svindyr vagn i förhållande till honom :shock: ! Men det skiter jag i för jag njuter högaktingsfullt när jag kör min vagn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

elis  
#272171 Jag är inte upptaggad :wink: jag menar endast att om inte erfarenheterna delges forumet har ju vi alla suttit och slitit oss igenom tre rätt ointressanta sidor med generellt väl- som ogrundat tyckande. 8)

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

ingobingo  
#272194 Jag har själv till grollen en fräs till potatislanden, jag haft den två säsonger och den funkar bra. Jag har också en vertikalklippare som jag haft i sju år för att hålla upp gamla ängar, skogsvägar mm jag kör den genom ris, sten och tuvor, jag har varit tvungen att byta remmarna en gång på den. Dessa grejer håller och funkar bra trots att det står Kellfri på dem.

Jag är dock mer tveksam till att Kellfris materialkvalitén håller till en skogsvagn, de återförsäljare som jag pratat med som säljer Kellfris grejer vill inte sälja Kellfris skogsvagnar och jag undrar om det är för att de har mindre avans på Kellfri eller är kvalitén undermålig för det priset som är på vagnarna?

Det verkar vara många som tycker till en massa ang Kellfri men få som använder Kellfri och vad beror det på? de som tycker till verkar iaf ha en stor hatkärlek till Kellfri då de orkar bry sig, de måste vara avundsjuka på något i Kellfris grejerna men jag kan inte komma på vad det är....

Yanmar: delge gärna dina erfarenheter här då det är fler än jag som är i valet och kvalet att köpa skogsvagn, hur mycket kör du, skruvat, svetsat? skulle du köpa en Kellfri igen?

Stegmaster: jag är alltid ödmjuk och rakt på sak :grin:

Jag gjorde en hemsk upptäckt, mina ÅLÖ redskap, pulverlackade och av bästa svenska kvalitet .... är tillverkade i Kina...... :lol: ....... helt plötsligt blev ÅLÖ-redskapen sämre eller???

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stegmaster  
#272207 Visst ska man vara rett på sak. Bara bra det. Dock får man räkna med lite hugg tilbaka. :grin:

Nja, avundsjuka vet jag inte. Köpte själv ny vagn til ca 130tkr, och kunne säkert köpt en tillsvarandet från Kellfri för ca 75-80tkr, men skulle aldrig våga ta den chansen.
Och precis som du säger så er det mange Kellfri handlare här i Norge med som inte säljar deres skogsutstyr. Undrar ochså varför??
Men på andra sidan har ju Kellfri solgt mer enn 5000 stk, så alt kan vel inte vara fel heller??? :o

Ja det er riktig at Ålö börjat tillverka i Kina, men något säger mig att det inte syns på prislappen???
Ålö`s grejor er ju fortfarandet riktig dyra saker va jag sett i annonser.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

bodaedet  
#272218 Kan bero på att ålö har högre kvalitets krav, vi ska nog inte tro att Kineserna är dåliga på att tillverka. Allt beror på vad vi är villiga att betala, får de dåligt betalt så blir jobbet därefter, de är nog inte så annorlunda än oss i väst.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Yanmar 1502d  
#272309 Absolut ska jag dela med mig. Man får naturligtvis vad man betalar för. Jag har endast min vagn att jämföra med så jag blir lite partisk. Hydraulslangarna på min vagn är inte av god kvalitet. Att den håller för att lasta tugnt och bråka med i skogen är inga problem. Den är tung och gedigen och jag har inte böjt eller kört sönder någon svets, stål, däck osv.
Har bytt två packningar i tornet som jag fick inom 48 h från Kellfri. Toppenservice!

Tyvärr har jag haft strul med motorn vilket förvånade mig eftersom jag har haft Lifan förut och de är odödliga, men denna fick tändfel och var död. Ny fick jag på ett par dagar. Trist avbrott men återigen bra service.
Sen har jag haft en läcka i en hydraulcylinder som jag fick byta.

= lite struligare än vad jag tror en annan vagn hade varit men hittils efter två säsonger och ett par hundra kubik så har den ännu inte kostat över 40+ moms.
Jag är således nöjd med mitt köp och hur vagnen beter sig i skogen för mig. Visste att jag skulle hitta lite småsaker som var mindre bra när jag köpte den och så var det. Men för mig var det värt det och är värt det med tanke på prisskillnaderna.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Simon.o  
#272792 Köp Avesta vagn mycket bättre!

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

stektlök  
#272812 OK :) en ska vi köpa något som är mkt bättre så platsar nog inte avetsa elle? (lite bättre låter bättre för avesta)


Ny i forumet ser jag, vad är det du brinner för ? Vad gillar du mest att diskutera i skogen?

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

Simon.o  
#272827 Hehe aa ja gillar ju allt inom skog, skogsmaskiner å allt :)

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

trondsenti  
#281295 Jeg har en slik SV34 på hjem hjem.
Planen er å kjøre ut 2-300m3 i året.

Der hvor jeg skal hente ut ved/tømmer er innen en km fra mitt hjem.
Skogen er tett og trengte derfor en smidig ekvipasje.

Vognen skal trekkes med en Yanmar F13D (liten traktor).

Kellfri i Norge har etter hva jeg opplever meget god service.

Erfarenheter kommer å deles her.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

superpin  
#288374 Har lite erfarenhet av Kellfri's gallringsvagn, min far köpte en förra året till landstället i norra Uppland. Ingen drivning men med hydraulisk vinsch, och vagnen dras av en KingQuad 500 2013. Lobbade lite lätt för en bättre vagn , men det handlar bara om 8 ha, och ved för husbehovseldning och timmer till solosågen så det var svårt att få förståelse för att köpa en annan vagn för mer än dubbla pengen. Hur har det gått då? Inte problemfritt iaf, vinschen som satt på var kass och i våras började rotorgripen spotta ut olja vid rotorn. Det positiva är att Kellfri skickar nya delar direkt, inget snack alls och man behöver inte krångla med returer. I övrigt är det två andra irritation eminent, kranen rostar rätt duktigt, färgen verkar mest symbolisk och något annat röstskydd verkar inte finnas. Nu har den förvarats utomhus så det bidrar förmodligen till förfallet Det andra är att den är hetsig på svängen, rätt jobbigt att finlira med. Snackade med Kellfri och de skickade strypningar som tyvärr inte har hunnit testas ännu.

En sak till har krånglat, men det visade sig att soppan var förorenad så det var självförvållat. Löste sig med en rejäl rengöring av tank och förgasare...

Funkar helt ok till det vi har den till, men använder man grejerna för att få mat på bordet så skulle jag rekommendera en bättre vagn, men för hobbybruk så duger den iaf så här långt, OM man är beredd på lite strul och meck...

Användarvisningsbild

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

totaya79  
#288880 Jag har en "vanlig" ved vagn från Kellfri jag drar baki grizzlyn. Har haft den i närmare 10 år och nog kört närmare 500 m3, mest ved men även timmer plus säkert100 ton jord grus och div på plankflak. Den håller fint och har inte haft problem som jag inte varit orsaken till. MEN skulle aldrig låna ut den för man måste täka sig för hur den används. Har krökt båda mankarna efter att jag sopat in dom i träd. Gick jävlar inte svetsa i dom! Bara rök fräste och brände hål! Det blev en ny balk i stället. Materialkvalit'en är otroligt låg, vagnen vrider sig duktigt då man lägger upp grov rotände på manken och tar om. Kör man max 4 m längd och tänker sig för går det jätte bra. Har prövat en xyz-vagn och den var otroligt mycket stadigare, och bättre i alla avseenden men minst dubbelt så dyr. Jag ångrar inte köpet av vagnen, kostade 10 +m och det var den värd för mina användningsområden men tvekar inte på att "man får vad man betalar för". Min vagn funkar bra som hobbyvagn/vedvagn men ska man köra timmer finns det bättre vagnar.

Avatar Fallback

Re: Kellfri gallringsvagn. Erfarenheter?

karlsson192  
#317395
20150217_100721.jpg

Vi håller på å provkör fortfarande ,alltfunkar efter typ 20kubik vi e nöjda ialf.
skulle vilja fynda en vinsch men kellfris verkar lite liten nån som har någe bra tips?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).