Motorsåg och handhållet

Är detta ett tidigt aprilskämt???

25 inlägg 12614 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

röjjare  
#272124 Verkningsgraden i motorn minskar när kväveoxidutsläppen skall minskas.
Lägre kompression, senare tändning och fetare bränsleinblandning sänker kväveoxidutsläppen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

bgl  
#272132 Alla måste väl förstå att någonstans måste Julas ägare tjäna ihop pengar till sina herrgårdsköp!

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272134 Han tjänar nog mindre på sina motorsågar än vad husqvarna gör på sina.

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

ducatisti  
#272140 Vad som är värre än Herrgården är väl att tillverkaren av Mecca Motorsåg ganska säkert lägger ned mindre på produktutveckling vs Husqvarna också. ;)

Notera, äger i n g e n Mecca eller Husqvarna motorsåg därför f å r jag häva ur mig detta.....

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272142
röjjare skrev:Lägre kompression, senare tändning och fetare bränsleinblandning sänker kväveoxidutsläppen.

Hur tänker du nu? Det här får jag inte ihop.
Ju mer fullständig förbränning du har destu högre verkningsgrad/energi (energi ut av bränslet) får du.
Vid mer fullständig förbränning blir det mindre skit som ska tas om hand.

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

röjjare  
#272154 Kväveoxiden bildas spontant av syre och kväve(luft alltså) vid höga temperaturer och tryck(i motorn). Genom att sänka kompressionen, och/eller ställa tändningen senare minskas mängden kväveoxid i avgaserna. Bränsleförbrukningen går dock upp och motoreffekten ner.

Här kommer också EGR-ventilen in i bilden på personbilar, speciellt dieslar(som alltid har ett rejält luftöverskott). Leda in avgaser i insuget för att försämra förbränningen och minska syrehalten. Den låga kompressionen är också orsaken till att dagens dieslar ofta skall glödgas före start.
Undrar hur mycket bränsle som skulle sparas om man inte tog hänsyn till kväveoxiden?

Användarvisningsbild

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

rokon  
#272156 Det måste väl vara mycket bättre att släppa ut kväveoxiden, i alla fall från Mellansverige upp till riksgränsen? det blir väl bara kvävegödning av den?

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272159 Det är väl därför dieslar släpper ut mer Nox, högre kompression och temperatur?

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

tallen100  
#272160
röjjare skrev: Den låga kompressionen är också orsaken till att dagens dieslar ofta skall glödgas före start.

Vet inte hur dom nya bilarna ligger till i komp. Men det har väl en del med att göra hur motor/topp är konstruerad, som gamla traktorer tex, en med direktinsprutning är det bara att starta. Medans en med virvel/förkammare måste glödas för att starta, därför har dom glödstift i toppen.

Avatar Fallback

Re: Är detta ett tidigt aprilskämt???

röjjare  
#272198 Sant. Det är större kylande ytor i förbränningsrummet på förkammarmotorer. Och sämre verkningsgrad pga att mycket av värmen går ut i kylvattnet. Men sådant har man väl mer eller mindre slutat med. Har för mig att det sitter glödstift även på direktinsprutade nya dieslar.

Mycket off-topic nu men min poäng var att miljömål inte alltid går hand i hand med optimal förbränning/bränsleförbrukning.

rokon skrev:Det måste väl vara mycket bättre att släppa ut kväveoxiden, i alla fall från Mellansverige upp till riksgränsen? det blir väl bara kvävegödning av den?

Då måste du kalka också, för det blir surt regn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).