Öppna kategorin

borg tror inte på lantbruket.

151 inlägg 48463 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270380 Satsa på utveckling istället för avveckling, tycker danskarna på DLG (som bl.a, äger Svenska Foder). http://www.ja.se/?p=44361&m=3433&pt=105
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: borg tror inte på lantbruket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272055 Pinsamt är handeln skyller på konkurrens http://www.atl.nu/ledare/pinsamt-n-r-ha ... konkurrens
/Niklas

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

axwell  
#272066
Niking skrev:Pinsamt är handeln skyller på konkurrens http://www.atl.nu/ledare/pinsamt-n-r-ha ... konkurrens
/Niklas


Om vi var fler som inte köpte det danska fläsket så fick handlarna köra det på tippen.

Samma sak med billigt skit från Irland, massor av antibiotika där också som ska få djuren att växa snabbare.

Upprepade salmonellalarm från dessa länder pga dålig kontroll och produktion till varje pris.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

torpöbo  
#272105 Det är verkligen på tiden att handeln får samma krav som primärproduktionen har på sig när det gäller att följa gällande djur och växtskydds-lagar.
Senast redigerad av torpöbo tor 20 mar 2014, 10:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Astrix1  
#272109 Håller med torpöbo att det är riktigt, men tycker man kan gå ännu längre att förbjuda import av saker som produseras av barnarbete och kinesisk produserat matrial där folket bor på fabriken och jobbar nästan jobbar dygnet runt 7 dagar i veckan. Det jag menar är att dom ska ha samma vilkor ( djur och människor ) som vi vill leva.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

jamten  
#272117 Undrar om handeln har samma marginal på de utländska (olagliga) som de svenska? En stilla undran som vi aldrig får veta!

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

torpöbo  
#272120 Generellt högre på dom egna varumärkenna ex ica, garant osv. Beroende på att man kapar grossistled och inte behöver bygga upp sitt varumärke med några krav på djurvälfärd utan enbart pris, och därigenom kan köpa in det biligaste hela tiden. När det gäller kött är min uppfattning att det importerade ger större marginaler då inköppriserna till affärerna från grossistleden är mycket lägre.
Senast redigerad av torpöbo tor 20 mar 2014, 11:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

jannee  
#272121 Helt rätt torpöbo, t.o.m. sett att Ica säljer irländskt köttfärs för 29.90 kr/kg.
Tror inte någon mataffär säljer något utan minst 25% påslag.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

stektlök  
#272129 Snart är det dags för Borg att stämpla ut!!!!

Tihi :)

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Bergsmannen  
#272131 Skulle vi försöka förbjuda billiga importvaror tror jag nog det blev ett herrans liv, även här i svedala. Man ska inte skämmas för att handla kinaprodukter. Även om man tycker att kinesiska arbetare borde ha bättre vilkor just nu, så bidrar man på sikt till just det genom att handla deras produkter. Det är en enorm befolkning i Kina som lyfts ur fattigdom och elände just för att vi köper deras produkter.

Tänk om omvärlden byggt murar runt oss när vi byggde upp vår rikedom och välfärd. Där emot är det viktigt att vi som har råd är beredda att tex. köpa närproducerat kött mm. för att hålla våran egen produktion vid liv. Jag tror Borg har rätt, det industriella jordbruket kommer bara vara lönsamt på de bästa jordarna i Svergie. Det småskaliga är möjligt men bara om vi själva är beredda att betala.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

torpöbo  
#272141 Men om vi ska ha en globalicerad värld då akall väl även vår produktion ske enligt samma regler som man har i exempelvis Kina. Jag ser inga problem med att införa skatt på varor som inte uppfyller våra gällande lagar när det gäller produktionssätt som vi tidigare använt men valt att gå ifrån. Konsumenterna har tydligt visat att man inte klarar av att göra det valet. Ser inga större skillnader på att införa skatt på mat som inte producerats enligt svenska regler och exempelvis, koldioxidskatt på bilar eller resor.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

jannee  
#272143 Vi är med i EU = gör som de i Bryssel har bestämt.
Dessutom är det som nu pågår fullt normalt = utvecklingen.
Jämförelse är:
Nu är vi precis i början av när lavinen startade - bara vänta och se, ja varken du eller jag kan förhindra det som nu sker, även om vi så gärna skulle vilja.



Vi får försöka rädda det som räddats kan när lavinen är över.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

Bergsmannen  
#272148
torpöbo skrev:Men om vi ska ha en globalicerad värld då akall väl även vår produktion ske enligt samma regler som man har i exempelvis Kina. Jag ser inga problem med att införa skatt på varor som inte uppfyller våra gällande lagar när det gäller produktionssätt som vi tidigare använt men valt att gå ifrån. Konsumenterna har tydligt visat att man inte klarar av att göra det valet. Ser inga större skillnader på att införa skatt på mat som inte producerats enligt svenska regler och exempelvis, koldioxidskatt på bilar eller resor.


Förstår jag dig rätt nu. Du vill alltså tvinga konsumenterna att välja något som DU anser är rätt. Du vill också tvinga omvärlden att anpassa sig efter oss. Jag lovar att det inte kommer att funka. Får inte andra länder sälja till oss så kommer de inte heller att köpa av oss. Och sedan är den onda spiralen mot fattigdom igång.

Givetvis ska man försöka arbeta för att komma ifrån vidrig djurhållning tex., men att ha någon planliknande ekonomi på kött kommer inte att funka. Vi kan bara proppagera för vårat sätt att sköta djurhållningen.

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

axwell  
#272150
jannee skrev:Inlägg av jannee » Idag, 13:21
Vi är med i EU = gör som de i Bryssel har bestämt.


Vi i Sverige ja, danskarna är tuffare och skiter i vad EU har bestämt, det går bra för danskarna :???:

Avatar Fallback

Re: borg tror inte på lantbruket.

torpöbo  
#272211
Bergsmannen skrev:
torpöbo skrev:Men om vi ska ha en globalicerad värld då akall väl även vår produktion ske enligt samma regler som man har i exempelvis Kina. Jag ser inga problem med att införa skatt på varor som inte uppfyller våra gällande lagar när det gäller produktionssätt som vi tidigare använt men valt att gå ifrån. Konsumenterna har tydligt visat att man inte klarar av att göra det valet. Ser inga större skillnader på att införa skatt på mat som inte producerats enligt svenska regler och exempelvis, koldioxidskatt på bilar eller resor.


Förstår jag dig rätt nu. Du vill alltså tvinga konsumenterna att välja något som DU anser är rätt. Du vill också tvinga omvärlden att anpassa sig efter oss. Jag lovar att det inte kommer att funka. Får inte andra länder sälja till oss så kommer de inte heller att köpa av oss. Och sedan är den onda spiralen mot fattigdom igång.

Givetvis ska man försöka arbeta för att komma ifrån vidrig djurhållning tex., men att ha någon planliknande ekonomi på kött kommer inte att funka. Vi kan bara proppagera för vårat sätt att sköta djurhållningen.


Alternativet är att vi närmar os övriga värden. Varför skall vi vara bror duktig när alla andra skiter i det och konkurrerar ut våra duktiga företag och välvårdade djur.
Jag anser att konsumenterna som bestämt vilka lagar vi skall ha i landet även skall köpa mat efter de regler som konsumenterna sätt till genom deras röster att vi fått. Det är inte mer med det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).