Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunningskälken RYE 720c

26 inlägg 18697 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Vimekaren  
#272020 a
Senast redigerad av Vimekaren sön 20 apr 2014, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lunningskälken RYE 720c

Seb macahan  
#272028 Jo men då försvinner ju hela poängen med det de säger i filmen att man kan backa utan att ta omtag, då kan man bara backa så långt man har teleskop i stången? Jag ser nog fortfarande inte nyttan med stången med jag kan ju vara korkad? Kunde inte kedjan vart så kraftig att den gick att dra med. Vad vinner man med stången, mer än möjligen att man slipper få kedjan runt däcken vid kraftiga svängar.

Avatar Fallback

Re: Lunningskälken RYE 720c

Qkeeper  
#272047 Han drar ju med endast kedja på filmen? Skulle inte kedjan hålla så modifiera för en grövre. Själv skulle jag nog tippa på att hjulingen spinner innan man drar av kedjan.

Avatar Fallback

Re: Lunningskälken RYE 720c

Yanmar 1502d  
#272089
0470 skrev:Du kan ju titta på filmen här ovanför så kanske du förstår hur den ska användas!


Dragstången användes inte så flitigt vad jag kunde se.

Avatar Fallback

Re: Lunningskälken RYE 720c

raggera  
#273199 Stången är ingen dragstång, allt drag sköts alltid av kedjan!

Som någon påpekade längre upp i tråden så är stången teleskopisk och används oftast bara vid vinterkörning i skarpa medlut, för att slippa risken att lasten glider fram och skadar ATV`n.

Användarvisningsbild

Re: Lunningskälken RYE 720c

Seb macahan  
#273376 Ok. Nu har jag beställt en så det ska bli intressant o prova i helgen. Dessvärre täcker väl knappt virkesnettot vad lunningskälken kostar men den kan vara bra o ha. Ska prova den efter hästarna också o se om den kan funka smidigare än lunningskälken.

Användarvisningsbild

Re: Lunningskälken RYE 720c

Seb macahan  
#273832 Så. Testat den. Riktigt bra. Tror man kan spara både traktor o fastkörning med denna.

Användarvisningsbild

Re: Lunningskälken RYE 720c

Seb macahan  
#273833 Så. Testat den. Riktigt bra. Tror man kan spara både traktor o fastkörning med denna.

Avatar Fallback

Re: Lunningskälken RYE 720c

Skogsgurra  
#813288 Säljs denna fortfarande?

Användarvisningsbild

Re: Lunningskälken RYE 720c

Dövan  
#813343 Tror jag sett nån variant av liknande pulka hos Kellfri.

Avatar Fallback

Re: Lunningskälken RYE 720c

Skogsgurra  
#813347 Ja, jag funderade på den men så läste jag om hur många tyckte Kellfris grejor hade dålig kvalitet. Förvisso äldre trådar här i forumet. Kanske har blivit bättre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).