Motorsåg och handhållet

Vajer med krokar för att vinscha med.

17 inlägg 10261 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vajer med krokar för att vinscha med.

TobbeB  
#271835 Är ute efter en sådan här vajer med krokar i båda ändorna fast längre, typ 20-30 meter.

http://www.jula.se/vajer-388220

Ska dra lite stockar i skogen som jag inte kommer åt eftersom det är för brant att köra med ATVn där.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

alias  
#271843 Vad sägs om att köpa fyra vajrar om 6 meter styck och koppla ihop?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271844 Swedol har vajer på rulle, krok o allt annat med...

Avatar Fallback
TobbeB  
#271857
alias skrev:Vad sägs om att köpa fyra vajrar om 6 meter styck och koppla ihop?

MVH
Alias


Jo men tänkte faktiskt göra så men med 20 - 30 meters, blir många med 6 meters

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

axwell  
#271876 Här har du några varianter:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Surrningsf ... ire-30085/

10, 15, eller 20 meter.

Komplettera med krokarna från denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ina-37760/

Dessutom behöver du kaus i rostfritt 10 kr och wirelås:

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=wirel%C3%A5s
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=kaus

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

foton  
#271999 "axwel" Jag trodde att jag var smart när jag tog krokar från bogserlinan, men det är tydligen fler som gör.

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

axwell  
#272051
foton skrev:Inlägg av foton » Idag, 18:44
"axwel" Jag trodde att jag var smart när jag tog krokar från bogserlinan, men det är tydligen fler som gör.


Inte i första hand för att spara 10 kr, istf 2*40 kr blir det 70 kr.

Nej den kompletta bogserlinan är godkänd för 2000 kg, Biltemas separata krok bara 500 kg.

Jag måste nog kolla om det är någon skillnad på dom :???:
Har ju en bogserlina över, köpte en extra just för liknande specialfall.

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

Robertberg  
#272072
axwell skrev:
Nej den kompletta bogserlinan är godkänd för 2000 kg, Biltemas separata krok bara 500 kg


Brottstyrka 2000 kg, vid belastning av 2000 kg brister något.

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

axwell  
#272078
obantteg skrev:Brottstyrka 2000 kg, vid belastning av 2000 kg brister något.


Förr eller senare och wiren är dimensionerad för 1800 kg.

Vad säger att krokarna skall belastas med mer än 2000 kg, jag har ingen info om vinschens dragkraft.

Wiren från Jula, som det refererades till i trådstarten, är avsedd för max 1500 kg.

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

Robertberg  
#272082 Jag ville mest påpeka skillnaden mellan brottstyrka och "godkänd för".

Köper du lyftstropp märkt med 2000 kilo så har den en säkerhetsmarginal på sju gånger. Ny klarar alltså 14 000 kg.. Men sen är fibrerna brända, lyfter du 100 kg sedan så kanske den går av..
Detta enligt kursen "Säkra lyft".

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

axwell  
#272108
obantteg skrev:Jag ville mest påpeka skillnaden mellan brottstyrka och "godkänd för".

Köper du lyftstropp märkt med 2000 kilo så har den en säkerhetsmarginal på sju gånger. Ny klarar alltså 14 000 kg.. Men sen är fibrerna brända, lyfter du 100 kg sedan så kanske den går av..
Detta enligt kursen "Säkra lyft".


Vill du förkasta hela förslaget med Biltemas wires och krokar trots att det inte framkommit i vilken vinsch som skall användas?

"Säkra lyft" har jag också gått, där betonades att aldrig överskrida godkännandemärkningen.
Ingenting säger att metallkroken är avsedd för max 2000/7= 286 kg.

Syntetlinan/lyftstroppen och metallkroken mattas på olika sätt och orsaker.

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

Robertberg  
#272116
obantteg skrev:Jag ville mest påpeka skillnaden mellan brottstyrka och "godkänd för".


axwell skrev:Vill du förkasta hela förslaget med Biltemas wires och krokar trots att det inte framkommit i vilken vinsch som skall användas?

"Säkra lyft" har jag också gått, där betonades att aldrig överskrida godkännandemärkningen.
Ingenting säger att metallkroken är avsedd för max 2000/7= 286 kg.

Syntetlinan/lyftstroppen och metallkroken mattas på olika sätt och orsaker.


Nej, se mitt citat ovan.

Självklart ska man aldrig överskrida godkännandemärkningen, säkerhetsmarginalen är just en säkerhetsmarginal.

Om hur mycket bogserlinan är avsedd för hittar jag ingenting?

Avatar Fallback

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

Hema  
#272195
Mange skrev:Swedol har vajer på rulle, krok o allt annat med...

Torde vara bäst o ha en längre vajer från början. Men om du tänkte dra med vinschen på ATVn så har du väl 15m från början och för att göra det så smidigt som möjligt så borde en förlängningsvajer aldrig vara längre än vinschens vajer.

Användarvisningsbild

Re: Vajer med krokar för att vinscha med.

benestad  
#388812 ok sorry nu kommer bilder som har legat i telefonen kabel brott har lurat mig.Radio styrd vinch med extra spänn band kunde stå på fast mark å vincha ca 60 meter utan problem :roll: :roll:

Användarvisningsbild

tRe: Vajer med krokar för att vinscha med.

stegmaster  
#388824 Beställde just hem lite rekvisita från min vagnhandlare, och köpte då med en ekstra wire til Farma vinchen som sitter på kranen.
Inte er min wire helt slut, men fint och ha en ny hemma om det skiter sig under en helg.
Han kunne då berâtta att det fanns 2 typer av dessa 6mm wire. Farma`s egen til kr 950+mva och FTG(moheda, mowi ) med flere tråder och mjukare wire til drygt 2000kr +mva. Båda var 35m med endekrok.
Snål som man er så köpte jag Farmas egen, då jag tycker den funkar helt ok. 8)
Jag har slarvat lite senaste åren och bara koplat wiren direkt rundt stammen, utan att bruka lunnekjetting, så den har börjat flisa sig lite.
Nu er den 3 år gammal, så håller den 2 år til. så er det inte så farligt och byta wire varje 5 år.
Den drar ju inte bara nån enstaka träd varje år, utan den får jobba varje helg under sesongen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).