Skogsröjning

Piskad gran

34 inlägg 22057 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Piskad gran

morco  
#271672 Jag har nyligen förvärvat en skogsfastighet (Östergötland) och just gått in och gjord min första röjning, ca 10-15 årig plantering av gran på G26. De flesta granarna är runt 3-4 meter och en del är vad jag kan bedömma riktigt piskade av björken, en del har jag tom gett dödsdomen och istället röjt fram små grupper av björk. Jag värdesätter en varierande skog så det har inte känts som en stor uppofring. Dock så har jag friställt en hel del granar där översta 0.5-1 metern är helt rena på barr, kommer det någonsin bli gran av dessa och hur mycket stryk tål de egentligen? Oaktad min skicklighet var det ett härligt jobb för en kontorsråtta och nog är det härligt att vända sig om och titta på vad man åstakommit :P



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

r93  
#271683 Jag har absolut ingen aning!

Men, tittar man på små plantor så har jag dömt ut stora områden där smågranarna är mer gulbruna än gröna & har nästan hunnit beställa nya plantor, för att senare upptäcka att dom har tagit fart igen.

Likadant när man har kört över mindre granar med traktorn, så har dom alltid klarat sig.

Men dom kanske inte lever så länge eller blir fulla med röta, men det känns som att granar är ganska svåra att ta kål på!

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

ÅsaNisse  
#271687 Jag tror du kommer att se glada friska granar om du friställer dom. Har sett många exempel på detta ,men också det omvända där de skickat en gren till att bli ny topp.
Garantier finns inte.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271688 Så länge de inte sätter sidoskott för att toppen dör är det inga problem.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#271726 Ok, tack för svaren! Det låter som det är lite tidigt att ge upp hoppet om granen trots att jag var lite småbesviken när man såg att det skulle röjts för några år sedan. Det värsta som kan hända är väl iofs att man får ta fram en vit pelarsal, det handlar bara om en knapp hektar och jag har säkert sparat uppåt 500 björkar. Får se när de sätter löv om man har sparat för mycket björk, det fina med att vara självverksam med mindre areal är ju att man alltid kan komma tillbaks utan "framkörningsavgift"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piskad gran

JensSkoog  
#271737 Alltid enklare å bedöma om du har några bilder! Om så mycket som en meter av en gran på 3-4 meter är renpiskat, så måste du kolla att det bara blir en ny topp om granen lever. Det är fridfullt arbete med sekatör och tålamod :wink: Annars gillar jag dina tankar om blandingsskog av björk och gran.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

Fredson  
#271739 Bra fråga! Jag har också gått där i röjningsskogen och undrat desamma. Vilken är det som ska bort - björken eller den piskade granen? Vissa granar har efter björkpiskning fått flera toppar. Hur klarar en sån gran sig? Jag brukar låta björken få ta den platsen. Men hade varit fint med lite kunskap om det hela. Fortsätt gärna svara på detta ni som vet!

Användarvisningsbild

Re: Piskad gran

JensSkoog  
#271746 Det värsta är om den har fått flera toppar! Om toppen dör, så vill grenkransen under toppen gå rakt uppåt, och då måste man spara den bästa ock klippa bort dom andra. Men, om träden har hunnit komma över 2-3 meter, kan du bara skita i det ock kapa det ner. Granen klarar fint det där, isär om kapet sker på en tid då kodan fyller såret snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Piskad gran

halvproffs  
#271770 Har haft en huggning under uppsikt som gjordes för ca 12 år sedan. Dom som högg tog bort björken som var ganska grov och kvar blev skräpgran av olika höjd. Döm om min förvåning, granarna ser riktigt bra ut nu!! Dock ingenting jag rekommenderar att göra.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#271789 Ok, då ska jag hålla topparna under uppsikt, man borde ju ganska snart se om granen blir vettig. Frågan då blir väl att avgöra om den skall få stå kvar för att ryka vid första gallringen eller om man ska sopa ner den redan om något år för att släppa upp någon björk. Man får väl även trösta sig med att det till slut blir bra om man bara får fram ett förband på 4-5 meter till avverkning.

Har förövrigt en annan avdelning där jag fått klippa en mängd dubbeltoppar på granar som är runt 3-4 meter och inte ens piskade. Det är gammal åkermark som först planterades på 60-talet varefter Gudrun drog ner hela avdelningen, återplanterades med gran 2007. Kommer den stora mängden dubbeltopp utifrån att det är för bördig åkermark i grunden? En del toppskott är uppåt 80 cm!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piskad gran

JensSkoog  
#271830
morco skrev:Har förövrigt en annan avdelning där jag fått klippa en mängd dubbeltoppar på granar som är runt 3-4 meter och inte ens piskade. Det är gammal åkermark som först planterades på 60-talet varefter Gudrun drog ner hela avdelningen, återplanterades med gran 2007. Kommer den stora mängden dubbeltopp utifrån att det är för bördig åkermark i grunden? En del toppskott är uppåt 80 cm!!

Har sett det samma på åkermark och gammalt kulturbete. Antar, men vet inte säkert, at granen kommer så snabbt med så långa toppskott, at den bryts av snö och vind. Kan ju ochså vara betesskador.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

jannee  
#271833 Morco, på gammal åkermark bör man först hyvla av en del av matjorden. Plantera gran är, är i mitt tycke, rena vansinnet. Man måste plantera väldigt tätt + röja och gallra ofta, ändå är risken att granen växer för fort, vill bli dubbeltoppar eller så vintrar de in för sent vilket innebär växtsprickor. Detta är mina erfarenheter, finns säkert annorlunda uppfattningar.

Användarvisningsbild

Re: Piskad gran

JensSkoog  
#271838 Nu är ju det här ett skifte som planterades ti - femton år tilbaks, men "jannee" har aldels rätt! Det är en stark tendens til at granen växer sig til döda på mark som är så bördig. Det med sen vintring och sprickar har jag sett ofta.

Avatar Fallback

Re: Piskad gran

morco  
#271846 Ja, jag har ju precis tagit över så det är föregående ägare som planterat. Man kan ju ändå tycka att de första 50 årens grantillväxt borde utarmat marken något! Det är nu planterat med dryga 2 meters förband och det kommer rikligt med löv, ska man vara försiktig med att röja bort all Björk i detta fall för att även låta björken suga näringen ur marken? Har hittills bara gått med buskhack och tagit bort Björk som börjat piska granarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Piskad gran

jannee  
#271850 Satsa på björken, låter kanske vansinnigt men du kastade bort pengar på granplantorna. Självföryngrad gran kanske kan bli något, dock aldrig planterad, tyvärr är det så men jag vet inte varför.
Kan vara så att granplantorna man i dag köper är för VILLIGA att verkligen växa fort.
Har sett självföryngrad gran som växer i åkerkanter, 50 år gammal med en dia på 60 cm OCH FULLT FRISKA.
Däremot något senare planterat material som det är sprickor och fullt med röta - varför?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).