Motorsåg och handhållet

Trimma Jonsered XF

80 inlägg 28797 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271820 Hej Jag är ny på forumet och har läst en del men jag hittar ingen som gäller trimning av gamla sågar så jag startar en tråd här.

Jag har en Jonsered XF som inte riktigt orkar med ibland så jag undrar om det finns något enkelt man kan göra för att ge den lite mer kräm, så som att ge den mer komp på något vänster eller öppna någon port.

Jag märkte att den gick lite bättre precis innan ljuddämparen vibrerade loss och flög iväg men jag vet inte riktigt hur jag ska göra då den ser väldigt annorlunda ut mot moderna dämpare.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271821 Har du en XF som inte räcker till och svärd under 40" är det nåt fel på den.

Ljuddämparna på dessa är rätt ofta igenkorkade.

Finns betydligt roligare såg o hetsa upp än dessa.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271823 Jo men jag har bara en XF en BEBO och en massa dötid på skolan så jag tänkte att man kanske kan göra något iallafall.

Vad är bäst att göra rent dämpare med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271826 Skrapa, borsta, tvätta-

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271828 Skulle man vinna något på att borra upp dämparen när man ändå har tagit av den och vad kan problemet vara eftersom den inte riktigt orkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271834 Troligen nåt bränsle strul skulle jag gissa på...

Den är lika stor som din Be-Bo, 110cc

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271836 Råkar du veta vart man hittar en färdignitad .404 skip kedja i sverige, jag har googlat en massa men jag hittar bara rullar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271837 Skip hittar du nog inte och ser man till svärdet du har på behövs det nog inte. Det går utmärkt med standard tandning på det svärd du har o mer därtill.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271853 Synd att det inte fanns så mycket kul att göra med den, får fortsätta utforska kedjetyper istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Jocke91  
#271855 Du skulle kunna ta loss cylindern och sota ur den ordentligt om du ändå ska sota ut ljuddämparen. Sen kan det vara värt att kolla hur bensinslang osv ser ut.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271856 I cylindern är det inte mycket sot alls om man tar av toppen och tittar lite grovt men det är en hel del sot på toppen av kolven och urskålningen i topplocket, hur gör jag rent där utan att göra en massa repor och dyligt.

Bensinslangen in till tanken vet jag är för kort så det går bara att kapa än så länge, resten av slangarna är nybytta.

Skulle det inte kunna gå att plana kolven för att få i mer bränsle och luft?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Jocke91  
#271862 Topplocket är inga problem, du tar loss det och försöker få bort sotet med en stålborste eller liknande. Små repor har ingen betydelse i förbränningsrummet eller på toppen av kolven heller för den delen. Så länge du inte har repor i cylinderloppet eller runt kolven så är det lugnt.

Om du vill sota av kolven skulle jag föreslå att du tar loss cylindern så att du slipper få en massa sot i den som kan resultera i repor.
Men för enkelhetens skull kanske du kan avvakta med det inte är någon större mängd sot.

Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#271869 Skrapor av aluminiumplåt är användbara när man sotar.

Plana kolven :surp: :shock: - nej för allt i världen, då tappar du kompression och än mer effekt. Den här sågen behöver inte trimmas, den har så fruktansvärt med kraft om den är OK. Den behöver renoveras till fullgott skick, sen kommer du inte att känna nåt behov av att trimma.

Det är för övrigt så att trimning är nåt man aldrig gör förrän motorn är i absolut toppskick, så sluta med trimsnacket och renovera sågen i stället.

Ta ett kompressionsprov på sågen. Om ringarna börjar ta slut så tappar den ork. Det skall vara en rent fruktansvärd komp på en XF, över 14 bar tror jag. I vilket fall om du klarar att dra startsnöret utan att egentligen ta i så är kompen inte alls OK.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#271883 Kompet ligger strax under 10 bar så det är nog där problemet ligger, Jag ska ringa och fråga han Jag köpte den av om han har kolvringar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

röjar kalle  
#271888 Dukan pröva och ringa Bill Lindfors Westside Motor i Stockholm 08-6454004 han har sålt jonseredsmotorsågar sedan stenåldern

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).