Motorsåg och handhållet

köpa motor såg

8 inlägg 3569 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa motor såg

haslehio  
#271735 Hej! Finns sekärt massor av likadana trådar redan här på forumet, men är lite lat för att börja läsa igenom allt och villa höra fräscha åsikter och tankar. :smile: är nu på väg att köpa en till motorsåg som komplement till husqvarna 543xp. Har kikat mycket på en hva 550xp och blivit riktit kär i den. plus att flera bekanta har åtminstone en eller flera 550xp, och ingen av dom klagar på dem.

Men nu undrar jag vad ni har för åsikt om den? för-nackdelar? vikten i förhållande till kraften? ska man ta 1,3 mm eller 1,5 mm kjedjan? 13 eller 15 tums svärd? vibrationer?


Vill gärna höra era åsikter som har använt sågen. Kom gärna med andra förslag på sågar :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: köpa motor såg

JensSkoog  
#271742 Om du har 13" på din 543 skulle jag ta 15" och 1,5mm på den nya.

Avatar Fallback

Re: köpa motor såg

kallen  
#271743 Har du en 543 hade jag köpt en 560xp. Hade inget behov av större såg än 50cc tills jag skaffade en 357xpg och nu suktar jag efter större.

Användarvisningsbild

Re: köpa motor såg

JensSkoog  
#271744 Holler med kallen i att en 60kubikare kan vara god å ha. Är mycke nögd med min kombination av Stihl MS200 ock MS361. Dom extra ungefär 10cc är goda å ha när det blir grovt. Men, du sparar 1000 kr ock drygt halvkiloet på 550'n

Avatar Fallback

Re: köpa motor såg

valtra mega  
#271747 Har inte direkt med trådskaparens fråga att göra men jag funderar på storleken på sågarna ni föreslår fungerar virkesmarknaden annorlunda i Sverige än i Finland för här får man bättre betalt för stock vid rotförsäljning (köparen står för huggning och utkörning)än vid leverans (säljaren hugger och kör ut).
Jag har en stihl MS201 och en Husqvarna 346 xpg efter några hundra tankar med stihl kändes 346 mycket tung när ja sågade två tankar med den.

Användarvisningsbild

Re: köpa motor såg

JensSkoog  
#271748 Nä, Sverige ock Norge är närare Amerika, så vi har lite "amerikadigersågsjukan"! :mrgreen:
Jag gillar å ha en såg som har lite extra ock det har jag i MS361, som jag använder när jag fäller grova träd och på vedbacken, men det är MS200 som används mestatiden. Den har en underbart låg vikt, den är på hugget i arbetet, ock armerna ska också holla! :wink:

Avatar Fallback

Re: köpa motor såg

Phantom  
#271777 En 543 skulle jag komplettera med en 560 bestyckad med ett 15" svärd 1,5mm samt ett extra 18-20" svärd för riktigt grovt eller rotkapning.

550 är jag för övrigt riktigt nöjd med, och har 15" 1,5mm och LPX-kedja monterat. Men jag ser ingen anledning att skaffa en sån om du ändå har en 543.

Användarvisningsbild

Re: köpa motor såg

traktorz  
#271784 Visst kan man ha fått en släng av "kubik-sjukan", (vanligt i MC-kretsar), men för att dra ett 18" svärd emellanåt, så skadar det inte med en 60cc-såg, t.ex. vid fällning och grovt på vedbacken. Lite smidigare blir förstås en sådan med ett 15" svärd. En 60cc-såg kan dessutom dra en grövre kedja, 3/8", ifall så önskas. På en 50cc-såg, är nog däremot .325" & 0.058" lämpligast, på ett (13"-)15" svärd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).