Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

valmet 901, drivningen

4 inlägg 3892 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 901, drivningen

gammjäntan  
#271601 Maskinen går att köra både framåt och bakåt men när hjulen går mot en stubbe t ex så skriker pumpen. Vad kan vara för fel? Måste jag byta pump?

Vi letar också efter en handbok till vår valmet 901 årsmodell 89



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: valmet 901, drivningen

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271634 Har du tillräckligt med hydraulolja i maskinen.driften slutar först när när det är lite olja.

Avatar Fallback

Re: valmet 901, drivningen

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271756 Instruktionsbok finns på maskinisten
Tror det är den som heter 901.1 som är till din.
Det finns tre sidor med dokumentation till Valmet-maskiner där. Finns mycket till skördarna så det är värt för dig att kolla igenom.

Vad gäller drivningen så är hydrauloljenivån det första du ska kolla.
Min maskin brukar dock inte skrika när drivningen slutar funka på grund av oljenivån, men det kanske är olika.

Är det inte oljebrist så kan man misstänka pumpdrivningen. Du får återkomma i så fall så kan jag berätta hur splinesen där såg ut på min maskin efter 22000h... :roll:

Avatar Fallback

Re: valmet 901, drivningen

kelas  
#271792
gammjäntan skrev:Maskinen går att köra både framåt och bakåt men när hjulen går mot en stubbe t ex så skriker pumpen. Vad kan vara för fel? Måste jag byta pump?

Vi letar också efter en handbok till vår valmet 901 årsmodell 89

Tycker det låter som du har fått i nån högväxel, då orkar dom ingenting och det tar stopp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).