Skogsnyheter

Har landsbygden en framtid?

78 inlägg 31531 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271577
Famag skrev:Den tandagnisslan som hörs är nog för att jag själv har varit med och röstat fram de partier som har satt i system att fullständigt skita i hur det är för landsbygden.


Samma här, men vad är egentligen alternativet? Jo, en massa galepannor a´la viewtopic.php?f=112&t=11767&st=0&sk=t&sd=a 😡 😡
/Niklas

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271579 Kan inte få i huvudet vem som bestämmer vad. Är det utvecklingen som bestämmer framtiden eller är det vi människor som bestämmer utvecklingen sedan får det bli som det blir.
Avfolkningen av landsbygden vill alla förhindra - men varför fortsätter den då i oförminskad takt, detta fenomen finns över hela världen inte minst utvecklingsländerna.
Finns det verkligen någon som verkligen gör något radikalt, ja så att det rent ekonomiskt blir en fördel att bo och leva på landet. ----- NEEJ.


Ändå pratas det vitt och brett om satsningar som görs på infrastruktur, folk ska kunna bo och jobba var som helst, satsningar som sägs gå direkt till att stödja glesbygden
Allt detta är rent ut sagt skitsnack
Det enda som styr samhället är pengarnas lobbyister, numera också väldigt kortsiktigt tänkande.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271585 Vem skall bo landsbygden? Samma folk som bor i vilken förort som helst? Och skall de jobba med samma saker?

Vad skall alla dessa satsningar som ni efterfrågar leda till?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271589
Mangan skrev:
Anders_S skrev:
Mangan skrev:Mycket tandagnisslan, men vad krävs då? Går det att göra något? Maten vi odlar blir bara en mindre och mindre del av vår konsumtion. Ganska lite av det vi använder oss av behöver någon mark att tala om för att produceras.

Så med det i åtanke, vad för landsbygd vill ni se?



Det skrev jag i mitt första inlägg.


Jag såg bara några förslag på vad som skulle göras, inte vad för resultat du ville se.


Självklart så vill jag ha resultat som innebär att landsbygden ska ha en chans att överleva.
Dock är jag inte sen att erkänna att alla åtgärder ändå inte kommer rädda många små orter.
Kan man rädda 75% så tror jag att man lyckats bra. Men dagen politik så är det nog snarare 5-10%
Senast redigerad av Anders_S mån 17 mar 2014, 07:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271590 Under många år så har "centraliseringar" gjorts vilket lett till att fabrikerna i små orter fått stryka på foten för att koncentrera verksamheten kring stora städer. Typiskt så är det så för slakterier.
Jag vill att den utvecklingen skall vändas.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271591 Överleva som vadå? En glesare förort, eller något helt annat. Vad innebär det för dig att landbygden överlever, jag försöker begripa vad ni vill se för slutresultat. Att man kan jobba och handla i stan och pendla till landsbygden för att sova?

Det är centralisering som gjort att vi har mer och mer pengar över till annat än det nödvändigaste. Tror inte landsbygdens folk hade haft råd att köpa var sin ATV om inte effektivisering och centralisering kommit till stånd. Vad skulle det kostat om nisse bysmed byggt en?

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

rokon  
#271592
Anders_S skrev:Under många år så har "centraliseringar" gjorts vilket lett till att fabrikerna i små orter fått stryka på foten för att koncentrera verksamheten kring stora städer. Typiskt så är det så för slakterier.
Jag vill att den utvecklingen skall vändas.


Ett litet men viktigt steg i rätt riktning, är väl den ändring av tolkningen hur kommunal upphandling när det gäller mat till kommunerna, skolor äldreboende mm.
Tidigare hade det uppfattas så att endast lägst anbud gäller, men nu kan man även i upphandlingen ta i beaktande att det skall produceras lokalt.

Jag läste något om det ifjol men är inte så insatt själv andra här i tråden kanske kan bidra med exaktare info om detta, men jag uppfattade det som att det var från regeringen som man tog tag i frågan för att göra de ändringar som behövdes?

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

jonathanA  
#271598 Skulle hälften av svenska folket använda huvudet, och läsa på paketen i matbutiken, och välja svenska produkter och vara stolta över att äta svenskt, såhade vi varit en bra bit på rätt väg.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

r93  
#271600
Mangan skrev:Det är centralisering som gjort att vi har mer och mer pengar över till annat än det nödvändigaste. Tror inte landsbygdens folk hade haft råd att köpa var sin ATV om inte effektivisering och centralisering kommit till stånd. Vad skulle det kostat om nisse bysmed byggt en?


Japp, så är det!

Men vem gynnar det i långa loppet, jag har betydligt mer pengar än vad min farmor och farfar hade & dom var dom sista som hade djur på gården.

Men jag är säker på att dom var mycket mindre stressade än vad jag är, det var förmodligen ett jävla slit men dom blev 90 & 93 år.

Nu är alla inriktade på att köpa mer grejer som man inte behöver, förr behövde man knappt gå i skolan om man var sugen på att jobba, idag räcker det knappt med gymnasiekompetens för att få tag i ett jobb.

Nu halkade jag av tråden :???: detta är egentligen inte ett glesbyggdsproblem utan mer ett samhällsproblem, endel kallar det utveckling.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271604
Jag läste något om det ifjol men är inte så insatt själv andra här i tråden kanske kan bidra med exaktare info om detta, men jag uppfattade det som att det var från regeringen som man tog tag i frågan för att göra de ändringar som behövdes?


Inte en stavelse rätt. Vår kära regering hyllar framförallt den globala frihandeln och har utryckligen sagt att man tror att svenskt jordbruk inte kommer att överleva.
Det är allt befolkningen i form av både producenter och konsumenter som i samråd satt sig att läsa EUdirektiven för att se vilka krav man har rätt att ställa.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

rokon  
#271616
Skogsola skrev:[quote/]
Jag läste något om det ifjol men är inte så insatt själv andra här i tråden kanske kan bidra med exaktare info om detta, men jag uppfattade det som att det var från regeringen som man tog tag i frågan för att göra de ändringar som behövdes?


Inte en stavelse rätt. Vår kära regering hyllar framförallt den globala frihandeln och har utryckligen sagt att man tror att svenskt jordbruk inte kommer att överleva.
Det är allt befolkningen i form av både producenter och konsumenter som i samråd satt sig att läsa EUdirektiven för att se vilka krav man har rätt att ställa.[/quote]

Ser att det inte verkar vara något nytt under himmelen, men vem fick dem att läsa på?

http://www.regeringen.se/sb/d/12844/a/135185

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271617 Så det var Erlandsson som väckte folket? :wink: Ok gubben gör så gott han kan men det var nog folket som väckte Erlandsson. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

rokon  
#271618 Nåja, nyväckt var inte frågan i alla fall, men kanske jag?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Bergsmannen  
#271625 En väldigt negativ tråd det här måste jag säga, får försöka bidra med något positivt. Själv är jag i lite samma läge som r93 ca3 mil till stad och jobb, 7km skola o affär. Barnfamiljer i var och varannan kåk och trenden är att sommarboenden blir permanenta här. Riktigt kul att 80talisterna har hittat tillbaka.

Nu skiljer det sig naturligtvis mycket på olika platser i Sverige, och det är nog så att närheten till större orter är avgörande för en välmående landsbygd just nu. Att vi på något sätt ska komma tillbaka till den gamla småbrukartradition är inte realistiskt att tro. Vi måste locka med något annat.

Att politiskt försöka hålla landsbygden under armarna med olika stöd och bidrag tror jag inte heller på. Det är vi ute på vischan som själva måste skapa något positivt, inte bara sitta vid köksbordet och gnälla.

En herre vid namn Pol Pot hade ju en ide att handgripligen återbefolka landsbygden.
Det gick ju inte så värst. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271635 Finns jobbskatteavdrag - inför landsbygdsskatteavdrag.
Tag bort skatten och momsen på bränslet för landsbygdsbor
Befria oss från alla övriga energiskatter
Alla övriga avgifter som just drabbar landsbygdsbor ska slopas.
Full avdragsrätt när det gäller renovering av bostadshus - just BARA på landsbygden.
Jag tror detta skulle göra susen eller?
Visst mitt förslag behöver kanske finslipas något men vi börjar här.
Först måste ordet landsbygd definieras.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).