Öppna kategorin

Tänker jag fel? Area vid lutning.

44 inlägg 23218 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

rokon  
#271593
Sinkro63 skrev:
Tosca skrev:
Sinkro63 skrev:Tyvärr så stämmer inte resonemanget.
Kolla efter vilken volym som rötterna har i respektive fall. I 45 grader har dom mkt mindre volym.
Obs rötter växer inte snett neråt.

Om man ser på en tall - som har en pålrot i mitten - växer pålroten lodrätt, men de andra rötterna följer markytan.
Om rötterna bara bredde ut sig horisontellt, skulle ju rötterna på nedsidan av stammen sticka rakt ut i luften - vilket inte är så vanligt.


Då borde man plantera varje planta på en liten kulle med ca 1 m diameter och 1 meter hög?


Så att tallen kommer att växa så här menar du? https://www.google.se/search?q=tall+p%C ... B467%3B350

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Skogsforskare  
#271692 Markytan mäts i horisontalplanet.
Solen står inte still utan rör sig, så solvinkeln varierar över dygnet och över året.
Regnet faller i genomsnitt vertikalt, så det blir inte mer vatten till träden därför att marken lutar.
Vad som begränsar tillväxten varierar mellan olika delar av världen, mellan nord och syd, osv. På våra breddgrader är det oftast kväve, knte solljus.
När man utvecklade Skogshögskolans boniteringssystem så testade man om vädersträcket hade nån inverkan men svaret var nej.
Stamantal mäts i horisontalplanet, inte längs sluttningen.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

tallen100  
#271693
Skogsforskare skrev:.
Regnet faller i genomsnitt vertikalt, så det blir inte mer vatten till träden därför att marken lutar.
.

Rinner inte vattnet neråt om marken lutar?

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Skogsforskare  
#271699 Jo, neråt, vertikalt ner i marken. Det sker ganska lite avrinning i sidled, om det inte är extremt brant och ogenomtränglig mark, eller om det regnar så mycket att marken inte kan ta upp det.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

rokon  
#271710
Skogsforskare skrev:Markytan mäts i horisontalplanet.
Solen står inte still utan rör sig, så solvinkeln varierar över dygnet och över året.
Regnet faller i genomsnitt vertikalt, så det blir inte mer vatten till träden därför att marken lutar.
Vad som begränsar tillväxten varierar mellan olika delar av världen, mellan nord och syd, osv. På våra breddgrader är det oftast kväve, knte solljus.
När man utvecklade Skogshögskolans boniteringssystem så testade man om vädersträcket hade nån inverkan men svaret var nej.
Stamantal mäts i horisontalplanet, inte längs sluttningen.


"När man utvecklade Skogshögskolans boniteringssystem så testade man om vädersträcket hade nån inverkan men svaret var nej." Tack, intressant att det fick detta resultat.
Kanske det i sydlänta lägen blev vattentillgången i marken som blev begränsande? Annars så tycker jag det växer fortare i varmare solbelysta lägen, men jag har fuktig mo-mark.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

JensSkoog  
#271714
Skogsforskare skrev:Solen står inte still utan rör sig, så solvinkeln varierar över dygnet och över året.

Är vel hellre jorden som rör sig!! :grin: Men det är nu också forskat på vad värme solen gir til marken i olika lutningar. Lutning mot söder och väster gir varmare mark, och längre växtsesong.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Skogsforskare  
#271716 Vad jag vet finns det inga studier gjorda i Sverige som visar att väderstrecket har någon betydelse för trädens höjdutveckling.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

JensSkoog  
#271728 Vet inte om just det finns i Norge hellre, men det fins studier som viser betydelsen för andra, lägre växter här efter vad jag läst.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Mannfolk  
#271734 Verkligen läsbart inlägg fina ider allihop :) :)

Har själv tänkt i samma banor angående vissa åkrar med kullar. arealbaserade stöden, hur dessa räknas.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271765
JensSkoog skrev:
Skogsforskare skrev:Solen står inte still utan rör sig, så solvinkeln varierar över dygnet och över året.

Är vel hellre jorden som rör sig!! :grin:


Jorden rör sig kring solen (omloppstid 1 år) och solen rör sig runt vintergatans centrum (omloppstid ca 226 miljoner år).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271920 Och Vintergatan rör sig genom Universum, kolliderar dessutom ganska snart (om ca 5 miljarder år :grin: ) med Andromedagalaxen.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Kse  
#272077 Kul att se lite siffror på det, har tänkt på just detta när man markbereder i brant terräng men det verkar ju inte som om man förlorar några större pengar på att arealen är i 2D.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

80-90  
#272215 Går man ut å tittar i skogen så tycker jag toppskott generellt e längre i syd sydöst sluttningar ..jag har min bästa tillväxt i sådana områden . Så nått har det å säga

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Oden  
#272224
80-90 skrev:Går man ut å tittar i skogen så tycker jag toppskott generellt e längre i syd sydöst sluttningar ..jag har min bästa tillväxt i sådana områden . Så nått har det å säga


Kul! De största sluttningarna ligger sydost till sydväst på mina marker!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).