Motorsåg och handhållet

cylinderbyte 372xpg

19 inlägg 7644 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: cylinderbyte 372xpg

anersimyra  
#271238
palbin skrev:Vinschen drar som sagt framåt-åt-höger i trädet som naturligt lutar
ngt bakåt-o-allvarligt-åt-vänster - genom dra omkull trädet med
vinshen utnyttjar man väl dess "riktverkan" optimalt tänker jag, eller
... ?
Många gånger har mina kunder uttryckt skepsis mot mitt vinschmontage, de tror att trädet kommer falla mot vinschen. Som bekant är det riktskär som i huvudsak bestämmer fällriktningen, undantaget är om man fäller med hjälp av bil eller maskin, beroende på trädets storlek e.t.c, kan man få viss hjälp av fordonets fart. En långsam vinsch kan sällan styra trädet mot sig, undantag finns givetvis. :geek: :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: cylinderbyte 372xpg

palbin  
#271241 Trädet föll alltså i riktskärets riktning - men mha vinschen - annars hade
det för det första satt sig på sågen bakåt - och om det undvikits skruvat
sig åt vänster ... . Vinschen drar förstås inte i fallriktningen - utan för att
åstadkmomma denna ... .

Användarvisningsbild

Re: cylinderbyte 372xpg

anersimyra  
#271242
palbin skrev:Trädet föll alltså i riktskärets riktning - men mha vinschen - annars hade
det för det första satt sig på sågen bakåt - och om det undvikits skruvat
sig åt vänster ... . Vinschen drar förstås inte i fallriktningen - utan för att
åstadkmomma denna ... .

Exakt, vinschen är ofta helt nödvändig för att få trädet att falla i tänkt/ sågad riktning. Vid vissa tillfällen kan tyvärr vinschen överstyra trädet. I sådana lägen är Ardennervinschen perfekt, den vinschen kan man nämligen snabbt slå ur spärren på.. :smile:

Avatar Fallback

Re: cylinderbyte 372xpg

LMB  
#271518 Sågen är fixad och provstartad, måste dock ställa tomgången får se om jag hartid till det i veckan

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).