mån 17 mar 2014, 00:27#271568
Hlb nu blandar du in personbilar, jag menar lastbilar, de är också där emissionskraven är extremt höga.
Till p- bilar finns manga olika chipssatser att tillgå. Volvos egna, dock med bromsbyte och avgas men även garanti ingår,
Promotec har för både lastbilar och p-bilar.
BSR är dock nog mest prisvärd, dessutom slipper man alla olika boxar, inga glapp här inte.
Måste tyvärr göre ett ytterligare tillrättalägganden.
Enda problemet öststatsdiesel har är parafinutfälllningen när den blir kall. Till minus 15 går den hyfsat sedan måste förfiltret bort + någon dunk bensin eller fotogen i dieseltanken.
För övrigt är effekten av ÖSTSATSDIESEL ca 10% högre än får vanlig macksmörja, det är öststaternas höga svavelinblandning som gör kraften = underverket.
Nu är det tyvärr stopp men för 10 tal år sedan var det inga större problem med att vid vissa mackar köpa sjödiesel.
Ville man få en 580 till att gå riktigt fick man börja med att byta ut alla 8 spridarna mot 8 nya marinspridare, därefter var det finsk röd diesel eller sjödiesel som gällde.
Räckte detta ändå inte till tog kontakt med en kille i Arboga, han hade rätt info inprogrammerade på sin data.
En halvtimmes tryckande (programmering) 7 till10 000 kronor fattigare och V8 känner inte av några begränsningar,
Nu har kunden själv valt effekt och vrid. Vridökningen börjar redan vid 800
(marinspridarnas förtjänst, vad sedan kunder väljer mest effekt variera från fall till fall, oftast trappas effekten ned radikalt från 1600 varv. Försöker lägga max varv (hastighet) + vridet melan 1000 - 1480 varv.Hastigheterna 70 - 90 km/t.
Kör jag samma lass (turer), håller samma fart, utnyttjar inte motorns optimala kunskaper kommer jag att mörka en något minskad dieselförbrukning.
Börjar jag i stället utnyttja motorns kapacitet, ta bra sats i backarna för sedan undan för undan släppa efter, utnyttjar all levande kraft, kan jag säkert köra både 5 % snabbare och 5 till 8 snålare.