Öppna kategorin

Tänker jag fel? Area vid lutning.

44 inlägg 23202 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tänker jag fel? Area vid lutning.

Oden  
#271286 Är nybliven skogsägare. Har börjat syna markerna å skogen. Var medveten om att vissa delar av ägorna sluttade en aning innan köpet.
Upptäckte senast att det även finns ytor där det sluttar mer brant dvs 20 -30 grader.

Mina funderingar.

1. Börjar med ett antagande. Arealens storlek är summan av längd gånger bredd. I ett horisontellt plan. Dvs ytan beräknas inte på toppar å dalar.

Om nu detta mitt antagande stämmer så borde om man skulle ta ett exempel 1 ha vara 10000 kvm vid en helt plan yta. Men om nu marken lutar säg tio grader så borde den faktiska ytan vara större. Är inte så matematiskt bevandrad att jag kan räkna ut vad arealen skulle bli i mitt exempel. Men gissar på några 100 kvm till vid 10 graders lutning.

Nu till mina funderingar ang virkesförråd kontra skogsbruksplan. Om vi nu antar att mina tidigare tankar stämmer :-? .

2. Tar skogsbruksplanen hänsyn till markens lutningar vid beräkning av virkesförråd eller utgår man utifrån en helt plan yta vid mängdningen?

Läste i en annan tråd om att skogsbruksplanen inte alltid stämde överens med verkligheten.
Tänkte om detta kan vara en felkälla till diffen mellan skogsbruksplan å faktiskt uttag?

Ber om överseende om jag tänkt helt galet :mrgreen: .



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271292 Det är väldigt lätt att överskattat lutningen på terrängen. 10 grader gör att det diffar mindre än 2%. Och 10 grader är att det stiger nästan 20 meter på 100 m sträcka.

Men om du har en slalmombacke, så kanske det blir märkbart. :-)

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Dobben  
#271299 Fast träden växer väl oftast någorlunda rakt uppåt oavsett markens lutning.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Oden  
#271302 Fastigheten ifråga ligger på invid ett berg. Så lutar gör det av naturliga skäl.
Har en avd där det är riktigt brant som avverkats uppskattningsvis 25-30 grader. Har ett ganska vältränat öga vad det gäller lutningar IOM yrke bla byggnation läs taklutningar. Men visst jag kan inte säga exakt på gradantalet när. :mrgreen: .

Faktum är att förra ägaren hade vissa planer på att anlägga en skidbacke på ägorna för husbehov å till barnen sina.

Men tänker jag fel med mina tidigare antaganden vad det gäller area kontra volym.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

rokon  
#271307 Lutande marker är bra på så vis att de kan ge fina ståndorter med bra bonitet. På så vis kan Skogsbruksplanen ge rättvisa åt att du har mer m2 markyta än vad antalet Ha visar.

Rörligt näringsrikt vatten nere i marken finns ofta längre ned längs sluttningarna, vilket är bra.

Träden triggas att växa för att nå ljuset, och det är lättare för fler träd i en sluttning att få ljus.

Lite högre upp, varma fina lägen åt sydost till sydväst ofta bra för tall kan växa grymt fort där, kan ge bra träning utan skidbackar att ägna sig åt plantering och röjning, men ofta så brukar självsådd fungera det kanske finns plantor på gång?, och gran längst ned. Mer gran kanske i nordsluttningar.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Oden  
#271317 Tack för svar!

Men jag har nog förklarat för dåligt hur jag tänker.

Om vi tar ett yttertak som exempel 10*10 meter dvs 100 kvm.
Är ju oerhört poppis idag med platta tak ! I detta fall skulle vi utan att räkna med takutstick ha en byggyta på 100 kvm.

Om vi däremot tänker oss ett yttertak 10*10 dvs 100 kvm med taklutningen 45 grader. Så skulle byggytan bli hälften dvs 50 kvm med samma förutsättningar dvs inte räkna med takutstick.

I det tänkta exemplet får ni fantisera att det platta taket vrids upp 45 grader menar inte ett brutet tak utan att hela ytan 100 kvm bildar ett plan med 45 graders lutning!

Hoppas jag har gjort mig förstådd?

Kanske finns något mattegeni på forumet som kan göra en beräkning på hur många extra kvadratmeter en lutning på säg 10 grader skulle göra på en hektar. Gärna en formel också.

Var alltför länge sedan jag gick i skolan.....!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

axwell  
#271322
Oden skrev:Om vi däremot tänker oss ett yttertak 10*10 dvs 100 kvm med taklutningen 45 grader. Så skulle byggytan bli hälften dvs 50 kvm med samma förutsättningar dvs inte räkna med takutstick


Inte exakt, ett tak med 45 graders lutning blir 141 kvm för att täcka 100 kvm golvyta.

Nu börjar skidåkningen, hinner inte skriva mer :|

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

totte  
#271326 Jodå, det är ju helt klart att vid mycket stora lutningar så blir markytan avsevärt större än den kartprojicerade ytan.

5 grader + 0,3%
10 grader +2%
15 grader + 3,5%
20 grader +6%
30 grader +15%
40 grader +30%
50 grader +55%

Jämför detta med slalombackars lutning:

En svensk bedömning är framtagen av Naturvårdsverket där brantaste partiet med en sammanhängande horisontell längd av minst 50 meter eller flera branta partier som tillsammans upptar minst en 10-del av totala längden, bestämmer nedfartens svårighetsgrad. [3] [4]

Grön: Upp till cirka 9º lutning
Blå: Upp till cirka 15º lutning
Röd: Upp till cirka 25º lutning
Svart = Upp till 45º lutning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skidbacke


Så upp till 15 - 20 grader är det nog så att arealskillnaderna för skogsuppskattningarna ligger inom felmarginalerna, men sen blir skillnaderna stora. Men hur det räknas i skogsbruksplanerna har jag ingen aning om faktiskt, skulle dock tro att de går efter kartarealen.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Oden  
#271330
totte skrev:Jodå, det är ju helt klart att vid mycket stora lutningar så blir markytan avsevärt större än den kartprojicerade ytan.

5 grader + 0,3%
10 grader +2%
15 grader + 3,5%
20 grader +6%
30 grader +15%
40 grader +30%
50 grader +55%

Jämför detta med slalombackars lutning:

En svensk bedömning är framtagen av Naturvårdsverket där brantaste partiet med en sammanhängande horisontell längd av minst 50 meter eller flera branta partier som tillsammans upptar minst en 10-del av totala längden, bestämmer nedfartens svårighetsgrad. [3] [4]

Grön: Upp till cirka 9º lutning
Blå: Upp till cirka 15º lutning
Röd: Upp till cirka 25º lutning
Svart = Upp till 45º lutning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skidbacke


Så upp till 15 - 20 grader är det nog så att arealskillnaderna för skogsuppskattningarna ligger inom felmarginalerna, men sen blir skillnaderna stora. Men hur det räknas i skogsbruksplanerna har jag ingen aning om faktiskt, skulle dock tro att de går efter kartarealen.


Tack för ett uttömmande svar :-bd . Undrar som sagt hur de som inventerar skogarna räknar med dessa avvikelser. Har för mig att det finns några här på forumet som sysslar med detta.
Kanske får vi svar vart det lider.

I mitt fall så rör det sig endast om några hektar där det lutar mer än 10 grader. Men kanske finns det någon annan här som kan ha glädje av dina värden?

Trevlig helg

   TS
Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271343 Det fick mig att tänka på en kollega som var missnöjd med taxeringsvärdet på en sommarstuga han hade vid havet, tomten sluttade brant.
Taxeringen sa ett avstånd till havet på si och så meter, han mätte exakt med måttband och fick det till att avståndet till havet var avsevärt mycket längre.
Jag opponerade mig mot mätmetoden, hur det hela avlöpte vet jag ej.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271353 Som någon skrev tidigare så växer ju träden lodrätt oavsett markens lutning, så den ökade markytan ger inte fler träd.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

totte  
#271355
Maldas skrev:Som någon skrev tidigare så växer ju träden lodrätt oavsett markens lutning, så den ökade markytan ger inte fler träd.


Stämmer inte riktigt, hur tätt träden kan stå för att nå optimal tillväxt bestäms av den faktiska markytan som skall försörja varje träd, och om avståndet mellan träden på den faktiska ytan är densamma som på plan mark så kommer träden i ett horisontalplan att stå tätare.

Med reservation för att det förstås måste finnas plats för kronutvecklingen, men det är knappast nåt problem när det handlar om måttligare lutningar.

Här ett exempel med den stora lutningen 45 grader, för tydlighets skull.

lutning.jpg

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

ÅsaNisse  
#271357 Oden: Jag tror du haft lite otur när du tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

rokon  
#271361
totte skrev:
Maldas skrev:Som någon skrev tidigare så växer ju träden lodrätt oavsett markens lutning, så den ökade markytan ger inte fler träd.


Stämmer inte riktigt, hur tätt träden kan stå för att nå optimal tillväxt bestäms av den faktiska markytan som skall försörja varje träd, och om avståndet mellan träden på den faktiska ytan är densamma som på plan mark så kommer träden i ett horisontalplan att stå tätare.

Med reservation för att det förstås måste finnas plats för kronutvecklingen, men det är knappast nåt problem när det handlar om måttligare lutningar.

Här ett exempel med den stora lutningen 45 grader, för tydlighets skull.

lutning.jpg


Totte har förklarat det bra tycker jag, och när skogsplanen upprättas så ses det som en plan yta men där den som gör skogsbruksplanen är observant så ser denne att lutande marker är bra på så vis att de kan ge fina ståndorter med bra bonitet. På så vis kan Skogsbruksplanen ge rättvisa åt att du har mer m2 markyta än vad antalet Ha visar.
Alltså så skall det redan vara medräknat i skogsbruksplanen att den marken kan producera mer, och du kan inte räkna upp den en gång till. Men jag tror att detta kan vara en stor källa till fel, vad marken kan producera. Träden kan stå tätare och ge högre kvalité av kvistrent virke med högre kronor som ändå får ljust pga markens lutning.
Jag läste någon artikel tidigare i vinter om ett högproduktivt bestånd med gran i södra Sverige och de hade bild på det, jag såg att marken lutade kraftigt fast det var aldrig något som artikeln tog upp, bara att beståndet var av oerhört hög bonitet, men bedömdes olika beroende på vem som gjorde det.

Avatar Fallback

Re: Tänker jag fel? Area vid lutning.

Tosca  
#271384
D Brown skrev:Det fick mig att tänka på en kollega som var missnöjd med taxeringsvärdet på en sommarstuga han hade vid havet, tomten sluttade brant.
Taxeringen sa ett avstånd till havet på si och så meter, han mätte exakt med måttband och fick det till att avståndet till havet var avsevärt mycket längre.
Jag opponerade mig mot mätmetoden, hur det hela avlöpte vet jag ej.

Avstånden mellan rårösen mäts efter marken och inte horisontellt, så han kan ha haft rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).