Motorsåg och handhållet

läsplattor i skogen

17 inlägg 6670 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

läsplattor i skogen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244974 Funderar på att införskaffa en läsplatta för att för det första använda till studierna men är givetvis en stor fördel om de även går att använda i fält t ex om man skall göra skogsbruksplaner, planering med mera. (viktigaste är just gis-appar)

Är det windows, android eller apple som har de bästa apparna för skogsägare?
Pris och batteritid är två andra viktiga aspekter. Att lägga ut mer än 3000- 5000 kr känns ej aktuellt!

många skogsbolag brukar kunna ge iväg framförallt ipads tills leverantörer så dessa borde ju isådanafall ha vissa program för att användas i skogen. Medveten om att en del appar troligtvis är väldigt dyra, appar från blandannat metria kan jag tänka mig kostar en slant.

Vad har ni för läsplattor och vilka rekommenderar ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

donky-kong  
#245090 Jag har en Sony xperia. 10" . Föredelen med denna platta är att den är stöt & vattentät.
Kan gå med den i ösregn, tappa den i lera mm.

Dock upplever jag displayen som "lättrepad"...

http://www.netonnet.se/art/dator/surfpl ... 7385.8279/

Användarvisningsbild

Re: läsplattor i skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245094 Kör med en Samsung 10.1 som jag är väldigt nöjd med (android). Men om den duger i skogen är väl tveksamt för särskilt anpassad är den ju inte för väder. Men gps och kartstödet är betydligt bättrd än med smartelefon då skärmen är så stor.
Helnöjd mex batteritid också plus att den har 4g stöd. Många plattor har bara stöd för wlan.
Har beställt window nya platta , gen 2 återkommer med synpunkter på den när jag fått den. Köper dem för jobbets skull, men det hindrar ju inte att man kan prova dem i skogen också!

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

Skogsforskare  
#245128 Både iPad och iPad Mini kan förses med skydd som gör dom i princip helt stöt- och vattensäkra, utan att vikten ökar speciellt mycket.

Användarvisningsbild

Re: läsplattor i skogen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271193 Finns det någon bra & prisvärd app för att räkna ut arealer i exempelvis google earth eller google maps? IGIS fungerar ju men då måste man ju betala en månad/årskostnad?

   TS
Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

kallen  
#271195 finns nån gratis app till ipad som heter measure map men inte provat den.

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271205 Någons om har prövat Samsung Galaxy Note 8 eller 10? Det är alltså de modellerna med penna. Är lite sugne på att testa.

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271208 Skriver på en note 10.1 nu;) funkar kalas...

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

IT-SKOGVAKTARN  
#271211
SkogsGotte skrev:Finns det någon bra & prisvärd app för att räkna ut arealer i exempelvis google earth eller google maps? IGIS fungerar ju men då måste man ju betala en månad/årskostnad?


IGIS är faktiskt gratis, om man väljer att köpa tillägget så är det inte så mycket extra man får.

IGIS har faktiskt blivit lite av "skogsstandard" då många aktörer använder den appen

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271215 Nutte, berätta gärna hur och när du använder plattan!

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271216 Till det mesta, ritar skisser, memon osv, gör skärmdumpar av Google kartor å ritar sen med pennan, skriver sen ut via pdf till ex skotarschaffisen...

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

kallen  
#271233
nutte skrev:Till det mesta, ritar skisser, memon osv, gör skärmdumpar av Google kartor å ritar sen med pennan, skriver sen ut via pdf till ex skotarschaffisen...


Vad använder du för program att rita i?

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271280 Det är ju note.... ligger i plattat från början...

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271293 Skriver du mycket text? Har du med den när du går omkring i skogen och kollar, klump eller smidig att släpa på?

Avatar Fallback

Re: läsplattor i skogen

kallen  
#271337
Mangan skrev:Skriver du mycket text? Har du med den när du går omkring i skogen och kollar, klump eller smidig att släpa på?


Inne på lite samma fråga då jag velar mellan att skaffa en Ipad air eller mini. Känns som att den stora kan bli liggandes mycket i soffan medans en mini åker med på fler uppdrag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).