Skogsnyheter

Kyrkan misstänkt för miljöbrott

24 inlägg 10825 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271158
axwell skrev:Bötesbeloppet går ju till staten, där gör jag en vinst då jag som många andra förnuftiga inte är med i kyrkan. :lol:


Ja det kan du tro. Eftersom att träden stod på en kyrkogård/begravningsplats. Så är det begravningsavgiften som belastas. Inte medlemavgiften för kyrkotillhöriga.

Innan det här är färdigt så har det blivigt gemensam begravningsavgift i hela riket.

Så du får pynta i alla fall. :mrgreen: :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

axwell  
#271219
Vedmaskin skrev:Ja det kan du tro. Eftersom att träden stod på en kyrkogård/begravningsplats. Så är det begravningsavgiften som belastas. Inte medlemavgiften för kyrkotillhöriga.

Innan det här är färdigt så har det blivigt gemensam begravningsavgift i hela riket.

Så du får pynta i alla fall. :mrgreen: :mrgreen:


Nu tror jag inte att det var tänkt så att när kyrkofolket klantar till det, då skall begravningsavgiften betala.

Förmodligen kommer kyrkans folk att gå över lik för sin sak, du får alltså rätt innan det är färdigt.

Klart som korvspad, det är gravgrävarens fel, inte den som beordrade jobbet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

anersimyra  
#271225 Numera ska kommittéer, sakkunniga, trädgrupper, stråltanter, foliehattar, okunniga, yrkesdemonstranter, veganer och andra galningar avgöra när ett träd utgör fara för allmänheten. Dess biologiska och kulturella värden skall ställas i relation till dess farlighet. Att trädet riskerar att falla över t.e.x en grupp dagisbarn kan anses vara en " rimlig " risk, förutsatt att dess kulturella och biologiska värde är tillräckligt stort. Galenskap- :surp: finns minsta risk att människor skadas eller dödas ska självklart trädet fällas. Jag är övertygad om att " proffstyckarna," engagerat sig lika hårt i en hög med skit, huvudsaken att de kan fjanta runt och låtsas vara engagerade och medvetna i sak.. :x

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271244 Undrar om proffstyckarna resonerat lika dant om något av dessa träd hade trillat på något dagisbarn en blåsig dag. Skulle inte tro det.

Sedan håller jag Totte m.fl. att det borde finnas betydligt viktigare miljöbrott att syssla med än detta paragrafrytteri. Luktar vårdslös myndighetsutövning om det hela.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

anersimyra  
#271250
Niking skrev:Undrar om proffstyckarna resonerat lika dant om något av dessa träd hade trillat på något dagisbarn en blåsig dag. Skulle inte tro det.

Sedan håller jag Totte m.fl. att det borde finnas betydligt viktigare miljöbrott att syssla med än detta paragrafrytteri. Luktar vårdslös myndighetsutövning om det hela.
/Niklas
Visserligen tycker jag det är viktigt att skydda många miljöer, alléer är ofta sådana miljöer då träden ofta är väldigt gamla. Men att " in absurdum," avgöra fällning genom att ställa liv mot kultur och naturhänsyn är inget annat än kvalificerad galenskap. Det bildas grupper av okunniga " gräsätare," förvaltningar ska förhandla med dessa förvirrade typer, vars intresse jag är säker på, endast ligger i själva protesten. Låt förvaltningar och yrkesfolk göra valen utifrån säkerhet för allmänheten. Dessa rabiata foliehattar får alltför stort utrymme i miljöarbetet. Likväl som det ställs olika krav på skogsägare/ skogsbrukare/ entreprenörer, borde liknade krav ställas på miljöarbetare, vi slapp då förhoppningsvis dessa " proffstyckare," vilka irriterar mig enormt, du kallar dem: miljömuppar, jag foliehattar, dessa okunniga, onyanserade individer kan vi gott vara utan. Argument ska stödas av gedigen kunskap, inte av konfliktbenägna " gräsätare " som ingenting begriper. :x

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271252
anersimyra skrev:
Niking skrev:Undrar om proffstyckarna resonerat lika dant om något av dessa träd hade trillat på något dagisbarn en blåsig dag. Skulle inte tro det.

Sedan håller jag Totte m.fl. att det borde finnas betydligt viktigare miljöbrott att syssla med än detta paragrafrytteri. Luktar vårdslös myndighetsutövning om det hela.
/Niklas
Visserligen tycker jag det är viktigt att skydda många miljöer, alléer är ofta sådana miljöer då träden ofta är väldigt gamla. Men att " in absurdum," avgöra fällning genom att ställa liv mot kultur och naturhänsyn är inget annat än kvalificerad galenskap. Det bildas grupper av okunniga " gräsätare," förvaltningar ska förhandla med dessa förvirrade typer, vars intresse jag är säker på, endast ligger i själva protesten. Låt förvaltningar och yrkesfolk göra valen utifrån säkerhet för allmänheten. Dessa rabiata foliehattar får alltför stort utrymme i miljöarbetet. Likväl som det ställs olika krav på skogsägare/ skogsbrukare/ entreprenörer, borde liknade krav ställas på miljöarbetare, vi slapp då förhoppningsvis dessa " proffstyckare," vilka irriterar mig enormt, du kallar dem: miljömuppar, jag foliehattar, dessa okunniga, onyanserade individer kan vi gott vara utan. Argument ska stödas av gedigen kunskap, inte av konfliktbenägna " gräsätare " som ingenting begriper. :x


Bort med det generella biotopskyddet och låt markägarna få avgöra själva, så slipper vi både en massa kostnader och en massa dumheter.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

markus1978  
#271261
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Undrar om proffstyckarna resonerat lika dant om något av dessa träd hade trillat på något dagisbarn en blåsig dag. Skulle inte tro det.

Sedan håller jag Totte m.fl. att det borde finnas betydligt viktigare miljöbrott att syssla med än detta paragrafrytteri. Luktar vårdslös myndighetsutövning om det hela.
/Niklas
Visserligen tycker jag det är viktigt att skydda många miljöer, alléer är ofta sådana miljöer då träden ofta är väldigt gamla. Men att " in absurdum," avgöra fällning genom att ställa liv mot kultur och naturhänsyn är inget annat än kvalificerad galenskap. Det bildas grupper av okunniga " gräsätare," förvaltningar ska förhandla med dessa förvirrade typer, vars intresse jag är säker på, endast ligger i själva protesten. Låt förvaltningar och yrkesfolk göra valen utifrån säkerhet för allmänheten. Dessa rabiata foliehattar får alltför stort utrymme i miljöarbetet. Likväl som det ställs olika krav på skogsägare/ skogsbrukare/ entreprenörer, borde liknade krav ställas på miljöarbetare, vi slapp då förhoppningsvis dessa " proffstyckare," vilka irriterar mig enormt, du kallar dem: miljömuppar, jag foliehattar, dessa okunniga, onyanserade individer kan vi gott vara utan. Argument ska stödas av gedigen kunskap, inte av konfliktbenägna " gräsätare " som ingenting begriper. :x


Bort med det generella biotopskyddet och låt markägarna få avgöra själva, så slipper vi både en massa kostnader och en massa dumheter.
/Niklas


Håller helt med Niklas det är det generella biotopskyddet som är problemet. Alldeles för många många som tycker sig bestämma om det, och dom får ofta lön från skatte-pengar.

Sedan är det generella biotopskyddet vad jag vet, inte medräknat i miljömålsberedningen alls.

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271263
Niking skrev:Sågade ner 6 lindar på en kyrkogård http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5808140
/Niklas


Nu vet jag inte hur många som hittat klippet lite längre ner. Där Kyrkogårds-och fastighetschefen ger sin version på det hela.

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Tosca  
#274631 Fler alléträd, har länsstyrelsen meddelat tillstånd månne?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.232 ... i-vasastan
Hade det räckt att beskära träden istället?
Fina svarta byxor killen med motorsågen använder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).