Motorsåg och handhållet

Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

54 inlägg 25845 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

palbin  
#271032
T Landström skrev:
palbin skrev:Sågar har väl blivit betydligt billigare de senaste två åren eller så
- bara mitt intryck iofs - så man kan väl snart köpa allt man har
plats med/alternativt behöver typ ... .


Billigare? ;)


Ja just de - billigare - dvs de kostar mindre än de tidigare gjorde
(för att förtydliga :) ).

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

Jim_the_one  
#271080
göken skrev:mmm, många bra tips!
Skall man ta 550:n då eller en av de 346:orna som den lokala handlaren har kvar? Stor skillnad?



Provkör, om du har möjlighet. Men du kommer inte att ångra dig om du tar 550n, om du nu inte älskar att justera förgasaren pga olika väderförhållanden.

Men kostar 346an typ 5000kr så är det kanske lite svårt att motivera 550n för 9000kr.

Själv tycker jag att 550n är mycket bättre än 346an.

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

T Landström  
#271146
palbin skrev:
T Landström skrev:
palbin skrev:Sågar har väl blivit betydligt billigare de senaste två åren eller så
- bara mitt intryck iofs - så man kan väl snart köpa allt man har
plats med/alternativt behöver typ ... .


Billigare? ;)


Ja just de - billigare - dvs de kostar mindre än de tidigare gjorde
(för att förtydliga :) ).


Vart handlar du dina sågar?

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

Mannfolk  
#271214 Finns väl knappast bättre såg en 346xp Ne.. Köp den! fixsa ljudämparn å dreva!

Har du en lättvikts version av 560xp :D :D

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

palbin  
#271217
T Landström skrev:Vart handlar du dina sågar?


På den sk weben (webben?) - jag har handlat och sett möjlighet handla
främst (nästan full-) stora Hva-sågar 372, 576, 390 och 395 för cirka
6000 kr eller så - och det gick inte för ett par år sedan, då kostade de
mera ... . Kolla tex auktioner på ebay.de ... .

Även tex Stihl HT131 - när jag köpte min för två år sedan kosta den 10
i UK o 11 i Svedala - nu kostar den jag vet inte hur lite i UK - och inte så
himla mkt mer i Svedala ... .

Även de nya Hva-mellanstora sågarna - 560 och 560 - de kan väl köpas
för 6000 kr eller så i Svedala om man jobbar lite på det - och det kunde
man väl inte med 346 eller 357 ... ?

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

T Landström  
#271218 Okey... Jag försöker gynna de seriösa handlarna i Sverige iaf när det kommer till såpass dyra grejer...sedan har jag en säljare i släkten...

Men jag tycka att det är konstigt att en "Svenskprodukt" är billigare att handla i ett annat land...

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

palbin  
#271221 Ja det är verkligen konstigt detta med att svensktillverkade sågar kan
köpas billigare utomlands - jag förmodar att det handlar om typ "för-
rådsfyndare" man ofta handlar av - men så länge sågarna är nya spelar
det ju ingen större roll - seriösa handlare har som jag uppfattar där jag
bor de flesta affärerna med hobbysågare - så de påverkas nog ytterst
marginellt av ev affärer med mig ... jag menar jag har i vart fall inga hob-
bysågar :) ... även om jag iofs i ngn mening är hobbysågare :) ... .

Avatar Fallback

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

karlastrid007  
#271258 "Men jag tycka att det är konstigt att en "Svenskprodukt" är billigare att handla i ett annat land..."

Det är inte alls kontigt. Ponera att en vanlig motorsåg av valfritt märke och modell kostar lika mkt i england som i sverige år 20xx. Under den tiden då du kollade priset kostade en pund 14 kr. Så för varje pund du vill köpa måste du betala 14 kr. Det gäller alltså även i den här dealen. Om den engelska centralbanken sedan sänker repo-räntan (eller om den svenska höjer), kommer stömmar av pengar (investeringar) ändra riktning, vilket i sin tur ändrar efterfrågan på valutor så att prisrelationen mellan dessa valutor ändras. Ponera att pga av ränte-ändringen så kostar pundet 10kr år 20xx+1. Prislappen i butik kommer däremot inte ändras. Nu kostar motorsågen ca 75% av vad den gjorde innan eftersom du kan köpa valutan billigare. Nu bortser jag från transaktionskostnader. Låga räntor i förhållande till omvärlden tenderar att minska efterfrågan på inhemsk valuta. Vid minskad efterfrågan sjunker priset.

Valutor kan ändras relativt fort och mycket. Det förändrar relativpriserna mellan länder. Just nu har den svenska centralbanken en relativt hög ränta i förhålllande till länder runt om i europa (ECB har 0.25 och sveriges 0.75). Tänk om du har 100000kr undanstoppat och bestämmer dig för att sätta in dom pengarna till den riskfria räntan som bankerna ger. Om du är en dukti investerare (vilket storbankerna och andra institut är) kommer du att kolla runt i olika länder efter den bästa riskfria avkastningen. Om den är bättre i tyskland än i sverige kommer du söka dig till en tysk bank. När du sätter in pengarna på den tyska banken köper du även € på den öppna valutamarknaden, och i den sekunden du efterfrågar € pressar du upp priset lite via din efterfråga. Så funkar det.

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

T Landström  
#271277 Förstår att valutan spelar roll...men det kan göra rätt stor skillnad...över 3000:- på en såg som i Sverige kostar 9200:- Och då ska fraktas från Sverige och tillbaka...

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271282 Vansinne!
Köpsumman är det lilla i sammanhanget om du ska äga en såg o köra ett år.
Kan lika gärna gynna nån som sen ska hjälpa dig med problem du kommer att få.

Avatar Fallback

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

karlastrid007  
#271291 Japp valutaförändringar gynnar vissa och missgynnar andra. Generellt kan man säga att i sverige är det exportföretag som vill ha låg valuta (som sagt, om kronan faller, tex från en räntesänkning, blir företagets varor billigare för människor som får lön i en annan valuta vilket ökar efterfrågan på produkten). I sverige är det industrin som är exportsektorn, och man hör stup i kvarten chefer för industriföretag klaga på att kronan är för dyr.

Det här är gunden i valutahandel och till viss del grunden i aktiehandel. Om vi antar att riksbanken otippat sänker räntan till 0.25% om en månad. Då kommer många som har sina pengar på svenska räntekonton tröttna och sälja sina kronor och börja leta efter banker utomlands med snäppet högre räntor. När det plötsligt svämmar över av svenska kronor på marknaden kommer valutan att bli billigare (tänk om det på blocket helt plötsligt samtidigt dyker upp 1000st HVQ 346 i bra skick?). För företag som exporterar gynnas givetvis av det. Företag som lever på IMPORT missgynnas, eftersom alla varor i hela världen har blivit dyrare då vår valuta blivit svagare/billigare. Att resa kommer också bli dyrare. Men aktiekurserna på företag som Husqvarna kommer sticka upp (allt annar lika).

oj, vad det blev of topic. Men jag ville bara förklara att stora prisförändringar mellan länder är inte konstigt eftersom det finns kanaler i ekonomin som snabbt kan ändra relativpriserna. Valutan är ena och inflationen är den andra (och dom är till viss del sammankopplade). Vid till exempel ett scenario där får valuta blir starkare samtidigt som en annan valuta försvagas reelt kan deras priser, för oss, halveras. För det landet, att importera från oss, är då dubbelt så dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

anersimyra  
#271301
karlastrid007 skrev:Japp valutaförändringar gynnar vissa och missgynnar andra. Generellt kan man säga att i sverige är det exportföretag som vill ha låg valuta (som sagt, om kronan faller, tex från en räntesänkning, blir företagets varor billigare för människor som får lön i en annan valuta vilket ökar efterfrågan på produkten). I sverige är det industrin som är exportsektorn, och man hör stup i kvarten chefer för industriföretag klaga på att kronan är för dyr.

Det här är gunden i valutahandel och till viss del grunden i aktiehandel. Om vi antar att riksbanken otippat sänker räntan till 0.25% om en månad. Då kommer många som har sina pengar på svenska räntekonton tröttna och sälja sina kronor och börja leta efter banker utomlands med snäppet högre räntor. När det plötsligt svämmar över av svenska kronor på marknaden kommer valutan att bli billigare (tänk om det på blocket helt plötsligt samtidigt dyker upp 1000st HVQ 346 i bra skick?). För företag som exporterar gynnas givetvis av det. Företag som lever på IMPORT missgynnas, eftersom alla varor i hela världen har blivit dyrare då vår valuta blivit svagare/billigare. Att resa kommer också bli dyrare. Men aktiekurserna på företag som Husqvarna kommer sticka upp (allt annar lika).

oj, vad det blev of topic. Men jag ville bara förklara att stora prisförändringar mellan länder är inte konstigt eftersom det finns kanaler i ekonomin som snabbt kan ändra relativpriserna. Valutan är ena och inflationen är den andra (och dom är till viss del sammankopplade). Vid till exempel ett scenario där får valuta blir starkare samtidigt som en annan valuta försvagas reelt kan deras priser, för oss, halveras. För det landet, att importera från oss, är då dubbelt så dyrt.
Det var mycket intressant läsning, tackar för det. Priser speglas väl även av försäljningsvolym ? Styckpriset på 1000 sågar borde väl bli billigare än för 100 sågar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

Jim_the_one  
#271348
Mannfolk skrev:Finns väl knappast bättre såg en 346xp Ne.. Köp den! fixsa ljudämparn å dreva!

Har du en lättvikts version av 560xp :D :D



Jag förstår inte riktigt hur du tänkte där, är 560 den bästa sågen menar du?

Och benet hans kommer att tacka honom det ödmjukaste den dagen han sätter den drevade sågen i benet??

Avatar Fallback

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271349
Mange skrev:Vansinne!
Köpsumman är det lilla i sammanhanget om du ska äga en såg o köra ett år.
Kan lika gärna gynna nån som sen ska hjälpa dig med problem du kommer att få.


Köpesumman motsvarar ca 2-300 timmar som man kan driva sågen.

Användarvisningsbild

Re: Såg köpar tankar 550 eller 560... tips?

Mannfolk  
#271366 Säger att en fiksad 346 xp drar ifrån 560

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).