Motorsåg och handhållet

"En stor stark" Elsåg?

93 inlägg 74017 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#271086 Hmm, 4,5 hkr, 16" svärd och finns att köpa för 79 USD! Säkert högsta kvalitet, Spitzenklasse!

Ur en recension jag hittade: "...It started smoking after using it for 10 minutes to cut 3 inch branches. The motor caught fire..." Då tror jag ju litet mer på Stihl även om osvuret är bäst!

Om det nu verkligen är 4,5 hkr så skulle det innebära 3,4 kW och eftersom den nog bara finns till salu over there med 120 V AC så skulle ju strömmen då bli 120 / 3,4 = 35 A och en sådan kabel vill man ju inte ha ens hemma på vedbacken. Jänkare...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#271101 Verkar som ungefär hälften av dom brinner inom en timme av kundomdömen att döma. Ren skitsåg, troligtvis är den angivna effekten, 4,5 hk, rena fantasisiffor.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

JörgenO  
#271107 Jag köpte för en månad sedan en McCulloch inline 2200T på JULA som jag skall använda till att kapa ved. Blev inspirerad av en film som Axwell lagt upp tidigare. Motorn är på 2.2kw/3,8hp och det sitter ett 16tum svärd på.
Det var inte helt lätt att få på en ny kedja på den. Muttern som spänner kedjan och låser fast svärdet beroende på vilken del av muttern man använder är väldigt finurlig men kan nog bli krånglig om den blir skadad eller sliten.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#271181
Motorn är på 2.2kw/3,8hp


Icke! 2,2 kW är 2,95 hk och det avser säkerligen ingående elektrisk effekt och då är inte verkningsgraden inräknad så säg nånstans runt 2,7 hk ut.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

JörgenO  
#271190 OK Totte, jag bara lånade omräkningsfaktorn från inlägget ovan om 4,5 hp/3,4kW men lyckades räkna fel! Min enda önskan är att den skall klara veden. har bara sågat trissor ur en 2"X4" ännu men so far so good.
Senast redigerad av JörgenO fre 14 mar 2014, 21:19, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

palbin  
#271194 Det går kanske sätta "riktig 3/8-kedja" på dem om de kommer med
3/8-hobby-kedja? 1.3 mm då alltså ... .

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

palbin  
#271237 Annars är det väl bara att köpa en fet trefas-elmotor - montera en fet
(kanske 16 tum eller så) cirkelsågskiva på den - samt ett par handtag
att hålla grejen i plus gasreglage - så har man en billig och mycket ef-
fektiv elsåg ... ?

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#271245
palbin skrev:Annars är det väl bara att köpa en fet trefas-elmotor - montera en fet
(kanske 16 tum eller så) cirkelsågskiva på den - samt ett par handtag
att hålla grejen i plus gasreglage - så har man en billig och mycket ef-
fektiv elsåg ... ?


Då har man ett ovanligt dyrt och krångligt sätt att ta livet av sig. Alternativt befria sig från diverse utstickande kroppsdelar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#271246
JörgenO skrev:OK Totte, jag bara lånade omräkningsfaktorn från inlägget ovan om 4,5 hp/3,4kW men lyckades räkna fel! Min enda önskan är att den skall klara veden. har bara sågat trissor ur en 2"X4" ännu men so far so good.


Jodå, jag skulle bara i vanlig ordning gnälla på siffrorna :ugeek: . En 2,2 kW elsåg är inte illa att såga ved med, är den bara vettigt gjord så den håller så kan man stå och kapa hur mycket som utan att den tar stryk. Till skillnad från små bensinsågar som ofta far väldigt illa på vedbacken.

Använd hörselskydd! En av mina käpphästar. Elsågar må låta lite, men det högfrekventa ljudet från kedjan är det allra farligaste ljudet från en motorsåg trots att det inte förfaller så högt.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

palbin  
#271247
totte skrev:
palbin skrev:Annars är det väl bara att köpa en fet trefas-elmotor - montera en fet
(kanske 16 tum eller så) cirkelsågskiva på den - samt ett par handtag
att hålla grejen i plus gasreglage - så har man en billig och mycket ef-
fektiv elsåg ... ?


Då har man ett ovanligt dyrt och krångligt sätt att ta livet av sig. Alternativt befria sig från diverse utstickande kroppsdelar. :mrgreen:


Jordfelsbrytaren glömde jag nämna i min konstruktion ... .

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#271248 Den bör ha dubbla säkerhetsbrytare, låsta med hänglås och nycklarna bortkastade. 😈

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#272462
2014-03-21 22.15.37.jpg

Så, nu har jag sågat min första björkplanka med den. Det är ju en helt annan känsla i den maskinen än i Julasågen, t ex mjukstarten uppskattas av alla andra förbrukare. Och jag kan bekräfta att om man man bara släpper upp till halva vägen så tvärstoppar den inte, utan stannar bara som elmotorer gör mest.

Jag behövde starka svordomar och min varmluftsstation för att få loss bakre originalbulten med spårskruv, fick kapa ersättningsbultens (= reservdel för främre bulten) inre del till 15 mm och sätta in en distans exakt 10,0 mm mellan svärdet och "Logosolmuttern".

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

totte  
#272477 Låter bra det! Nu hoppas vi att det håller och fungerar bra och länge.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#272480
Ötlöe skrev: fick kapa ersättningsbultens (= reservdel för främre bulten) inre del till 15 mm


Tror att jag varnade för det, annars stoppas smörjoljepumpen.

Bravo, hade nästan väntat mig en bild på något sågat :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

palbin  
#272486 Här är en trefas Faxe (som den stora dansken) 700 mm-kap

vedkap-faxes-ar-ett-eldrivet-vedkapsag-som-kapar-veden-1.jpg

Kostar typ 12 tusen inkl leverans ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).