Skogsnyheter

Kyrkan misstänkt för miljöbrott

24 inlägg 10832 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

anersimyra  
#271079 Plantera ALDRIG i räta rader alltså :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

totte  
#271097 Sen klagas det över att rättsväsendet är överbelastat. Det vore väl bra om resurserna riktades in mot riktiga miljöskandaler, som det finns en hel del av, och inte mot paragrafrytteri gällande högst tveksamma skitsaker.

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

stektlök  
#271099 Herregud....... va fan kostar nu detta oss skattebetalare ?

Som du säger Totte, rikta resurserna mot riktiga miljöskandaler istället !

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271109 Vad tror ni det kan bli tal om för bötesbelopp? 75 000 kr/träd?

Om det är en entreprenör som utfört arbetet är det då denne som åker dit på det eller är det markägaren som är den som är skyldig? Dessa kostnader täcker väl en ansvarsförsäkring upp?

kan bara instämma med de tidigare svaren, spendera skattepengarna på viktigare saker...

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

anersimyra  
#271118
SkogsGotte skrev:Vad tror ni det kan bli tal om för bötesbelopp? 75 000 kr/träd?

Om det är en entreprenör som utfört arbetet är det då denne som åker dit på det eller är det markägaren som är den som är skyldig? Dessa kostnader täcker väl en ansvarsförsäkring upp?

kan bara instämma med de tidigare svaren, spendera skattepengarna på viktigare saker...
Entreprenören bör klara sig " helskinnad," beställaren har förstås ansvaret, de har så vitt jag vet, eller ska ha kunskaper för att förhindra dylika " fel." Blir de fällda kan knappast någon försäkring täcka skadestånd och böter. :surp:

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271121 Det var en privatperson som anmälde...

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

anersimyra  
#271136
Mangan skrev:Det var en privatperson som anmälde...
Trafikverket gjorde nyligen en säkerhetsröjning utefter en väg, de lämnade stumpar kvar på träden. Nu har berörd kommun dragit igång en utredning med anmälan både hit och dit, självklart står stadsträdgårdsmästaren och ser indignerad ut i media. Vad han inte berättar är ju att röjlaget gjort det värsta jobbet, det är nu bara för kommunen att snygga till snitten och sprida riset. Dessutom ljuger han och påstår att träden kommer dö :surp:

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

axwell  
#271137
stektlök skrev:Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Inlägg av stektlök » Idag, 12:40
Herregud....... va fan kostar nu detta oss skattebetalare ?


Teoretiskt kostar det mig inte många ören, praktiskt dribblar väl kyrkan över en del kostnader på samhället.
Bötesbeloppet går ju till staten, där gör jag en vinst då jag som många andra förnuftiga inte är med i kyrkan. :lol:

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Muminmamman  
#271138
axwell skrev: jag som många andra förnuftiga inte är med i kyrkan. :lol:


Nä, men f-n kommer ta dig! 😈 :ymdevil:

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

jannee  
#271139 Stadsträdgårdsmästaren har i princip HELT rätt. ALLA träd dör ju förr eller senare.
Samtidigt har ju den personen i Växjö också rätt, INTE ska man väl ta död på levande objekt, finns väl på kyrkogården så det både räcker till och blir över.
Å andra sidan är det väl bara avverkningar som omfattar mer än 0.5 ha som behöver föranmälas.
Vad vore världen om dessa som ska lägga sig i kreti och pleti inte funnits.
Då skulle troligtvis myndighetspersonerna hitta på ännu mer jävelskap.

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

tallen100  
#271142
jannee skrev:Samtidigt har ju den personen i Växjö också rätt, INTE ska man väl ta död på levande objekt, finns väl på kyrkogården så det både räcker till och blir över.

Ett dött/ruttet träd kan ju späda på den siffran yterligare om det vill sej illa.

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271148
Niking skrev:Sågade ner 6 lindar på en kyrkogård http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5808140
/Niklas


Ett solklart brott.
Att såga ner träd längs en allé regleras nämligen av biotopskyddet.
Som Fastighetsägare är man skyldig att känna till gällande regler.

Hur dum och korkad får man vara som sågar ner sina egna björkar i Sverige.
Detta är kriminellt och åtalbart ett allvarligt brott. På den egna marken får du inte göra sånt.

Tyvärr är okunskapen häpnadsväckande stor se vad Skellefteå Kommuns stadsträdgårdsmästare också myglar med:

http://norran.se/2014/03/arkivet/kanalgatan-stangs-av/


:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

rokon  
#271150
Sweden-viking skrev:
Niking skrev:Sågade ner 6 lindar på en kyrkogård http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5808140
/Niklas


Ett solklart brott.
Att såga ner träd längs en allé regleras nämligen av biotopskyddet.
Som Fastighetsägare är man skyldig att känna till gällande regler.

Hur dum och korkad får man vara som sågar ner sina egna björkar i Sverige.
Detta är kriminellt och åtalbart ett allvarligt brott. På den egna marken får du inte göra sånt.

Tyvärr är okunskapen häpnadsväckande stor se vad Skellefteå Kommuns stadsträdgårdsmästare också myglar med:

http://norran.se/2014/03/arkivet/kanalgatan-stangs-av/


:D :D :D


Den tyckte jag var otroligt bra! Så handlingskraftig kan kvinnor vara. Först sågar de ned gatans ena sida av alle'n utan specialtillstånd, sen låter de så här när de tar andra sidan;

Har ni sökt dispens nu för den här avverkningen?

– Den här gången är det ingen allé som då gäller inte samma regler, säger Sandra Nordin, stadsträdgårdmästare.

Avatar Fallback

Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

axwell  
#271152
Muminmamman skrev:
Re: Kyrkan misstänkt för miljöbrott

Inlägg av Muminmamman » Idag, 17:30

axwell skrev: jag som många andra förnuftiga inte är med i kyrkan. :lol:



Nä, men f-n kommer ta dig! 😈 :ymdevil:


Må vara hänt, den dagen den sorgen, eller fan så trevligt :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).