Motorsåg och handhållet

Kedjeslipning

69 inlägg 46030 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10854 Jo, jag testade det.

Men kom fram till att om det är vanlig tavel krita de menar, är det ingen större vits.
Jag provade dock inte ungarnas färg kritor..

:wink:

Det enda jag kan förstå nån fördel med att fylla filen med detta är för förvaring.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10855 Den som sa det till mig sa att jag skulle huggar kirta, jag antar att dom är graphit ,,,,, vem vet man kanske får för sig att testa nån gång :P

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#10856
Realmode skrev: En annan sak som förstås kan vara unik för mig är att en maskinslipad kedja blir i mitt tycke mera "hårdfilad" första gången den filas för hand igen. Lite som en stensågad kedja blir. Vad kan det bero på?


Det beror på sliparen som varken kan med att sköta om slipskivorna eller handha maskinen.
Som "gosse" nämner är blåanlöpta tänder ett direkt resultat av detta.

Avatar Fallback
Realmode  
#10871
Mange skrev:Filar tycker jag i min enkla lilla värld ska vara rena så det får plats filspån, inte gips eller fett eller annat.


När jag började i skogen så hade en del av den gamla stammen med sig en tandborste eller liknande för att putsa av kedjan innan de filade. De ansåg att olja, spån o dyl.... Kladdade filen oanvändbar direkt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10876 Jag delar deras åsikt fullt o fast!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10879
Realmode skrev:
Mange skrev:Filar tycker jag i min enkla lilla värld ska vara rena så det får plats filspån, inte gips eller fett eller annat.


När jag började i skogen så hade en del av den gamla stammen med sig en tandborste eller liknande för att putsa av kedjan innan de filade. De ansåg att olja, spån o dyl.... Kladdade filen oanvändbar direkt.


Japp det är därför man har en mässings borste med sig. samma som du har till spisplattorna där hemma. får plats bra i mellanrummet mellan olja o bensin.. Fil/filrulle, borste, block-nyckel,

Avatar Fallback
Realmode  
#10884 :D Jag skall villigt erkänna att jag aldrig varit så noga. :oops: Jag får bättra mig helt enkelt.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#10885 Jag har en fil borste när jag är hemma och filar, men ute i "fält" så knackar jag rent filarna !!
Men en sak är säker om man borstar rent filarna så håller dom bra mycket längre :)

Avatar Fallback
Controlman  
#27090 Är i stånd att köpa slip för sågkedjor, kollade lite på nätet och fann b l a denna.

http://www.youtube.com/user/mowermagic

Är det någon som sett denna tro??
Jag hittar ingen Svensk handlare som har denna.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#27093
Controlman skrev:Är i stånd att köpa slip för sågkedjor, kollade lite på nätet och fann b l a denna.

http://www.youtube.com/user/mowermagic

Är det någon som sett denna tro??
Jag hittar ingen Svensk handlare som har denna.

Såg att denna slip slipar ena sidan utåt och andra innåt.Dragande och skutande liksom , är det fler slipar som gör det , har det någon betydelse :?: Borde bli lite råägg åt ena hållet.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#27107
Controlman skrev:Är i stånd att köpa slip för sågkedjor, kollade lite på nätet och fann b l a denna.

http://www.youtube.com/user/mowermagic

Är det någon som sett denna tro??
Jag hittar ingen Svensk handlare som har denna.


Såg "fladdrig" ut i konstruktionen.
Verkade (???), inte finns något som låste fast drivlänkarna i bordet heller i slipläge, mer än att själva matararmen.

En av de större behållningarna med en (bra), maskinslip är, och förblir, att alla tänderna blir EXAKT likadana när man slipar.
Då skär sågen både "rätt", och mjukt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning

Tony4x4  
#186075 Gammal tråd men sprang över den när jag letade andra grejor:))

Använder "svets"krita funkar bra. Såga några drag i lite trä innan du filar så är kedjan lite renare :)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

machonisti  
#186085 Gammal men jag höll på med skog redan då + 20 år till. Använt metoder men aldrig hört om dylikt.

Filer nöts fort speciellt ovårdat. Kåda ställer jag mig frågande till, däremot olja geggar filen. Jag brukar snurra filen i handen då lossar en massa skit, sen är de inte speciellt dyra så specialvården ryker av lathet.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

lodjuret  
#186157 Angående kedjeslipar.

Köpte för nån vecka sedan http://www.clasohlson.com/se/Kedjeslipmaskin-Cotech/Pr309678000 med förhoppningen att den skulle underlätta vid stensågning och för att lättare få samma storlek på tänderna om man lyckats fila olika mycket.

Kan inte säga jag hade något krav på den men som hobbysågare (husbehov + vedbacken) så vill man ju inte lägga allt för stora pengar på det.

Har dock bara slipat 4 kedjor (3/8 och .325) än men resultatet är hyfsat om man ställer in den rätt och är noga. Småglapp då man ska dra ner skivan så man bör dra med samma hand och riktning hela tiden man slipar.
Hittills så känns den som en ok investering men har dock känt mig tvungen att efterfila för hand med mall ett par drag per tand för att man ska vara mer nöjd. Men det går inte fort att slipa med den, bör väl i och för sig gå fortare ju vanare man blir med den.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186173 Det tog längre tid för mig o lära mig slipa än fila. Fler grejer o lära sig än o ta en fil o hålla vinklar.

Det där med resultat är lika intressant som individuellt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar