Ny Teknik och Elektronik

Flygande drönare, flygfoto & inventering

139 inlägg 105042 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263367 Det går bra att ta stillbider åxå med denna, men jag har gjort den som en renodlad film maskin

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#264450 Efter cash i minus 15 grader och haveri på timmerupplag så har jag försökt laga "korset" på min drone 2.0 och ett landningsställ

Hemskans så många kablar och kontaker bland inälvorna i denna flygdata men jag tror jag redde ut det hela, lite plåtförstärkning och super-epoxy gjorde susen, tror inte att den kommer spricka där igen...

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8286

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8289&sk=t&sd=d&st=0

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8287

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8288

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8290

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8291

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8293

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8292

vi får se om den flyger ....

video på provflygning kommer inom kort!


Med vänlig hälsning: Mikael Öhman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#264472 Nu har jag provat flygdatan igen och den är sig inte lik, beter sig som ett ryskt gruvfyllo.

se och beskåda trolldansen:




Helt klart fram och bak... har satt korset fel väg och därmed basta! blir att riva allt igen och sätta ihop allt rätt så fram är fram och vänster är Vänster! ( såg det via diodernas färg)

på återseende / Mikael Öhman

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

idolf  
#264478 Ja så du har kopplat nu blir det en utmaning att flyga.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#264483 lita aldrig på dataaatorer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

totte  
#264484 Hehe, ja det där såg inte riktigt välkontrollerat ut. Hoppas du får ordning på det!

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#264839 Jag har nu vridit på skelettet på min Drone 2.0 efter helgens buköppning och service. Nu fungerar allt bra, har dock inte provat ruttflygning utomhus med GPS:en än, men Annars verkar allt fungera bra.

video kommer inom kort.


Med vänlig hälsning: Mikael Öhman, jägmästare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

totte  
#264845 Bra det, skönt att du fick ordning på hoppjerkan!

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#264847 Beskåda den återuppståndne!! flygdatan lever!





nytt och förstärkt "kors" funkar bra bara man sätter det rätt väg....



Med vänlig hälsning: Mikael Öhman, Jägmästare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

anersimyra  
#264851 Jag mötte en sån där "drön" på vägen i går, jag fick syn på något "spöklikt" 4 meter upp i luften, mitt på vägen dessutom. Jag var precis på väg att tvärnita när jag fick syn på "föraren." Men ett kort ögonblick höll det fan på att bli: Brunt på sömmen.. :surp: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

totte  
#264958 Bra med högt i tak när man testar flygande manicker! :grin:

Anders: Skulle vilja sett din min! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#264976 Här lite bilder på "sviveln" jag byggde för kameran för att kunna vinkla ner den mot marken mer för att kunna få bra bilder på skogen istället för "pedofilläget" rakt fram för att kolla in genom fönster som den levereras med då man köper den

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8295&sk=t&sd=d&st=0

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8296&sk=t&sd=d&st=0

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8297&sk=t&sd=d&st=0

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8298&sk=t&sd=d&st=0


Med vänlig hälsning: Mikael Öhman Jägmästare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#264979 Smart lösning jag hittade på youtube för att få lite mjukare landningar och längre livsläng. Buntband som späns fast för fjädrande effekt. Har nu kraschat och landat hårt många gånger med denna lösning vilket har räddat drönaren många gånger (har dock fått byta ut buntbanden med jämna mellanrum)

Instruktion youtube:




Min drone 2.0

skogsbilder/image_page.php?album_id=1&image_id=8292


Med vänlig hälsning: Mikael Öhman Jägmästare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

anersimyra  
#265066
totte skrev:Bra med högt i tak när man testar flygande manicker! :grin:

Anders: Skulle vilja sett din min! :lol: :lol: :lol:
Värre då en mörk kväll i mitten av sjuttiotalet. Jag var med moped på väg till några kompisar ute på landet, det var becksvart och höstkulet. Jag kommer till en backe där jag är tvungen att lägga i ettan strax före krönet. Väl uppe på krönet, ser jag en underlig grävling i moppens dåliga belysning, den ser ut att sakna ben, och är alldeles jämngrå. Den går såpass sakta att jag är alldeles inpå den när den hunnit halvvägs över vägen. Plötsligt inser jag att det ingen grävling är !! DET ÄR EN " LEVANDE " POTATISSÄCK !!! :surp: :surp: Med nackhåren på ända, vilt skrikande, " paddlar " jag fart med benen, mopeden går sakta som i tjära. Väl hos kamraterna pladdrar jag på om levande potatissäckar, ingen tror mig såklart, däremot är de ju nyfikna på den " levande säcken." Vi far i gemensam tropp mot platsen, jag självklart inte i täten. Vi har 30 meter kvar till backkrönet. DÅ KOMMER DEN KRYPANDE IGEN!!! :surp: :surp: Jag vrålar: DÄR ÄR DEN!!! DÄR ÄR DEN!!! Nu ser jag något annat i mopedlyktornas sken. EN JÄVLA METREV !!! I änden på tråden ser vi två skrattande ungjävlar :o :o Lättnaden över den naturliga förklaringen är enorm, ja, samtliga inblandade fick sig ett rejält gott skratt. Vi berömde gossarna för det lyckade hysset, själv var jag även lättad att ha sluppit brunt på sömmen, för den gången var det riktigt nära kan jag lova. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#270928 Provade Mini Kina drönare med realtids video i styrdosan i morse, vi kraschade dock men misströsta ej snart har limmet torkat!




Denna variant av liten drönare skulle kanske kunna vara ett smidigt komplement för inventerare då den inte tar stor plats att ta med sig ut i fält, vindkänslighet? troligen väldigt känslig. Batteritid cirka 6 min.




Med vänlig hälsning: Mikael Öhman Jägmästare

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).