Motorsåg och handhållet

Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

66 inlägg 19415 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268749 Har en hel del högstubbar kvar, man kanske skulle kapa ner dem sen. Ser för illa ut... ;)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

SawTroll  
#269828
Skogsola skrev:Stihlsvärdet med det lilla fästet heter 14". Svärdet med det stora fästet heter 13" men de är exakt lika långa och tar samma kedja. :surp: :?:


Alle sverd med den lille Stihl montasjen (3005) er 1-2" kortere enn angitt. Det samme gjelder alle sverd i 3/8 lavprofil (uansett fabrikat), med unntak a "Logolsol" type sverd, beregnet for store sager og "sagbruk".

Avatar Fallback

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

SawTroll  
#270836
Fredrik N skrev:Jag har en Husqvarna 346xpg med 13" svärd. Men när jag fick prova 15" svärd på motorsågskursen blev jag övertygad.
Det blev bättre balans i sågen och när jag fick rådet att ta bort barkstödet gjorde jag det med.
Jag hade inte reflekterat över hur ofta det fastnade i hela tiden, men det hade det ju gjort.
Jag tror inte jag kommer att byta tillbaka.



:grin: Gode råd du fikk der - jeg måtte finne ut dette selv!

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

anersimyra  
#270851
SawTroll skrev:
Fredrik N skrev:Jag har en Husqvarna 346xpg med 13" svärd. Men när jag fick prova 15" svärd på motorsågskursen blev jag övertygad.
Det blev bättre balans i sågen och när jag fick rådet att ta bort barkstödet gjorde jag det med.
Jag hade inte reflekterat över hur ofta det fastnade i hela tiden, men det hade det ju gjort.
Jag tror inte jag kommer att byta tillbaka.



:grin: Gode råd du fikk der - jeg måtte finne ut dette selv!
Kolla bara i sågarnas manual innan barkstödet avlägsnas, vissa sågar behöver nämligen utrustas med distans motsvarande tjockleken på barkstödet. Att ta bort barkstödet tycker jag är att försvåra för sig själv :surp: Jag förstår inte hur det kan " vara i vägen. :???: "

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

T Landström  
#270861 På min Hva 550 va barkstödet i vägen när jag kvistade...det flöt inte på som det skulle...

Användarvisningsbild

Re: Finns 13" och 1,3 mm bara i Sverige?

Peteflamingstar  
#270869 Kör med ett "platt" barkstöd på min 555:a, alltså utan taggar. Funkar kanon, speciellt vid fällning/kapning, hugger ingenting även om man har aggressivt filat :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).