Grävmaskiner

Vridbar profilskopa?

23 inlägg 21295 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

Perjos  
#244785 Kan du gå bredvid diket kan du väl lika gärna rensa diket från sidan med planerskopan? Måste vara minst lika smidigt som att köra med profilskopa som du ska försöka hålla rätt vinkel på hela tiden.

/// Perjos

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

tallen100  
#244845 Man dikar längst med vägen, å får med många meter i varje drag. Annars tar det tid.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

aalg  
#270688 Hejsan
Det blev en vridbar skopa tillslut, blev för nyfiken på om det är en bra idé eller inte.... :)
Blir intressant att se i sommar om jag tänkte fel eller om det funkar som jag hoppas :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

Danne  
#270764 Mycket lättare att få till snygga o hållbara/rättvinklade slänter med profilskopa. Lätt att göra för branta sidor eller lämna "skägg" kvar vid rensning tvärs ett dike med planerskopa. Dock kräver oftast profilskopegrävning lite större maskin.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

axwell  
#270769
Danne skrev:Mycket lättare att få till snygga o hållbara/rättvinklade slänter med profilskopa. Lätt att göra för branta sidor eller lämna "skägg" kvar vid rensning tvärs ett dike med planerskopa. Dock kräver oftast profilskopegrävning lite större maskin.


Äger vare sig planerskopa eller en lite större maskin, vet alltså inte vad en planerskopa klarar av.
Håller dom för att bryta upp stubbar och tjuriga stenar?

Större stenar vid dikesrensnig kanske inte är så vanligt som rejäla stubbar på ömse sidor i ett eftersatt dike.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

Danne  
#270882
axwell skrev:Äger vare sig planerskopa eller en lite större maskin, vet alltså inte vad en planerskopa klarar av.
Håller dom för att bryta upp stubbar och tjuriga stenar?

Större stenar vid dikesrensnig kanske inte är så vanligt som rejäla stubbar på ömse sidor i ett eftersatt dike.


Nej. En planeringsskopa har ett långt skär och öser endast lösa massor med hedern och hälsan i behåll. :grin:

För att brottas med stubbar rekommenderas tjälkrok eller skopa med tänder så ett rotben i taget kan ryckas av. Dock kan det vara dumt att ta bort stubbarna i en dikeskant då rötterna ger dikeskanten stabilitet kanske bättre att rensa lite bredare på andra sidan?

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

axwell  
#270901
Danne skrev:Nej. En planeringsskopa har ett långt skär och öser endast lösa massor med hedern och hälsan i behåll. :grin:

För att brottas med stubbar rekommenderas tjälkrok eller skopa med tänder så ett rotben i taget kan ryckas av. Dock kan det vara dumt att ta bort stubbarna i en dikeskant då rötterna ger dikeskanten stabilitet kanske bättre att rensa lite bredare på andra sidan?


Som jag anade, den erfarne maskinisten har nog inte hunnit undersöka hur många stubbar som finns på ömse sidor(mitt emot varandra) av det som har varit ett dike.
Gissar att tjälkroken får tjänstgöra både här och där.

Använder själv enbart tandad skopa till en liten hjulmaskin, behöver ofta bygga egen väg för att komma vidare längs diken, då behövs tandad skopa.

Alltid är det några hinder längs den tänkta vägen 1.5-2 meter bred, ca. 2 meter från dikesmitten.

Avatar Fallback

Re: Vridbar profilskopa?

hinowa  
#346386 Jag lät en smed tillverka en V-dikeskopa efter mina pappmallar,sedan hittade jag en rund ståltallrik med en passande platta som tallriken ligger nedsänkt i,meningen att skopan skulle bli vridbar med en liten hydralkolv.Hade otur att en gubbe stal dessa delar av smeden så det blev att ha en fast V-dikesskopa.
Tillverkade 2 stora plattformar av grovt virke med vajer som jag kan lyfta och flytta efter som jag dikar,funkade bra dels över gamla diken och på riktigt blöta marker.Men visst kan det vara bökigt att ibland komma in bland trånga trädbestånd*L Men jäkligt fina diken blir det med en riktig V-skopa!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar