Gallring

Mera grangallring...

7 inlägg 7794 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mera grangallring...

Perjos  
#270369 Finns ju några trådar i ämnet, men visste inte vilken jag ska kapa så det blev en egen...

Har ett område, uppskattningsvis ca 2 ha totalt, gammal jordbruksmark som planterats med gran för ca. 40 år sedan. Ganska långsmalt och naturligtvis mest öppna gärden som gränsar. Har nog gjorts en MYCKET försiktig gallring för ganska länge sen. Höjd ca 15-20 meter, bhd ca 15cm, inte mycket till grön krona på de flesta träd. Är nog inte många som har mer än en fjärdedel grönt på sig.

Har tänkt gallra länge och i lördags satte jag igång. Har fått mycket förmaningar av svärfar (som vi köpt gården av) att inte gallra för hårt pga. stormskador. Hittills har det inte blåst ner alls mycket, men det står som sagt väldigt tätt.

Bild


Såhär ser det ut där jag inte tagit ner nåt alls.

Bild


Här har jag tagit ner så jag tycker jag är nöjd för den här gången.

Bild


Har har jag gallrat i förgrunden, sen är det ogallrat längre bort.

Har försökt ta ner träd så att de som står kvar får lite luft runt kronan, inte för mycket men de står i alla fall fritt nu. Försöker ta de som ser sämst ut, ofta har de bara några varv längst upp med gröna kvistar. Har varit röta i en hel del trän. Ofta har kapsnittet sett friskt ut efter första 3 metersstocken. Sprutar på urea på samtliga stubbar omgående. Kör ut med fyrhjuling, så jag är inte särskilt oroad för körskador.

Verkar jag tänka rätt? Ska man ta mer? Mindre? Inte alls? Ta ner rubbet och börja om? Att de har liten del grön krona beror det på att de står tätt, eller kan man anta att det är röta i dem?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Mera grangallring...

finskpinne  
#270384 Ja det är väl nog bara att gallra försiktigt i ett bestånd som ser ut såhär. Ta hellre försiktigt och kom tillbaka om några år och ta lite till.

Att dom har liten krona beror nog på att dom har stått tätt men det betyder ju inte att dom inte kan vara rötskadade. Man brukar se om ett träd är rötskadat om man kollar hur det svajar, är lite svårt att förklara men dom som är rötskadade är inte riktigt lika mjuka ock spänstiga, utan dom svajar lite mera som en styv käpp. Sedan så finns det såklart vissa bestånd som är svåra att bedöma röta i. Men en stor och grön krona är ju såklart att föredra framom några enstaka gröna kvistvarv.

Ett träd med stor krona har i regel också stort rotsystem vilket i sin tur betyder att dom står stadigt när det blåser. Detta gäller ju inte förståss såna som har dubbla kronor/toppar. Dom har för tunga kronor och blåser lätt av på mitten eller blåser omkull helt...

Tyvärr så hjälper ju inte urean mot rötan som redan finns i marken, men det är ju bra ändå att du behandlar eftersom det ändå kan hindra en ännu mer omfattande spridning...

Avatar Fallback

Re: Mera grangallring...

Perjos  
#270761
finskpinne skrev:Ja det är väl nog bara att gallra försiktigt i ett bestånd som ser ut såhär. Ta hellre försiktigt och kom tillbaka om några år och ta lite till.


Jo, försiktighet är nog bra. Kanterna har jag inte rört alls, utan låter det stå tätt längst ut.

finskpinne skrev:Man brukar se om ett träd är rötskadat om man kollar hur det svajar, är lite svårt att förklara men dom som är rötskadade är inte riktigt lika mjuka ock spänstiga, utan dom svajar lite mera som en styv käpp.


Ja, nu när du säger det så... När jag tänker efter så var nog de skadade lite stelare. Det blåste rätt friskt när jag var ute, så de svajade en hel del. De friska svajade nog överlag mer och lite annorlunda jämfört med de sjuka.

finskpinne skrev:Tyvärr så hjälper ju inte urean mot rötan som redan finns i marken, men det är ju bra ändå att du behandlar eftersom det ändå kan hindra en ännu mer omfattande spridning...


Nä, det är klart. Men kan man hindra vidare spridning är det ju bra. Att de är ruttna i stubben och första stocken tyder väl på rotröta eller? Och då kan det i värsta fall sprida sig till intilliggande trän?

Är det nån skillnad på just rotröta och "vanlig" röta som uppstår av en skada? Eller är det egentligen samma sak fast rotrötan kommer nerirfån?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mera grangallring...

Tosca  
#270762 Samma typ av svampsporer om jag förstått det hela rätt.

Användarvisningsbild

Re: Mera grangallring...

finskpinne  
#270784 Och att spruta urea/rotstopp på en redan rötskadad stubbe har ju ingen effekt heller. Man kan ju inte hindra den redan sjuka stubben från att sprida smittan på något sätt, tyvärr. Med stubbehandlingsmedel kan man endast hindra friska stubbar från att bli smittade LUFTVÄGEN, om det redan finns en rötskadad stubbe bredvid den friska stubben man sprutar på så har det ingen effekt, eftersom rotrötan då sprids via marken istället för via luften. Rotstopp kan ha lite effekt eftersom den svamp som finns i rotstopp sprider sig ner i stubben snabbare än rötsvampen så det kan ha lite effekt om man har tur. Men urea har inte lika bra effekt utan det bildar egentligen bara ett lock på stubben som hindrar rötsvampen från att ta sig ner i stubben.

Avatar Fallback

Re: Mera grangallring...

Perjos  
#270871 Nä, det hindrar ju inte rötan nerifrån, men det sprids kanske inte i samma takt om man behandlar nu. Men som du säger, RotStop kanske kan konkurrera litegrann med rötan, vilken inte Urean gör.

Mycket att tänka på i skogen... Kan man bara rädda några träd undan rötan är det ju mycket vunnet, så det känns ju inte helt bortkastat att behandla, en det skulle nog kunna vara så att RotStop är bättre än urea i det här fallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mera grangallring...

rikard_e  
#270886 hejsan ser bra ut det du har gjort, har en likadan skog här, aldrig gallrad 40års granskog runt g28-g30

Vissa utav granarna hade 50 cm grönyta av då kanske ca 16-20 meter, bhd ca 20 cm
och vissa av granarna hade blivit vargar, på en tex var 38cm i rotstock, jag tog ut 2 st 4.30 timmer, 1 st 3.05 kubb, 2 st massaved 4.50 och 2.90 långa.

Jag försökte med ett att få ett så jämt bestånd som möjligt och ta bort de skadade.
Dock har grannen varit i farten och gjort två kalhyggen precis brevid, så dom har stått helt öppna under stormarna, dock har bara "skitträd" som stått i kanten på ungskogen blåst ner, ca 10 st

trodde det skulle varit värre!

IMG_1260.JPG



IMG_20140119_111457.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).