Motorsåg och handhållet

Svårstartad 353a

6 inlägg 2263 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad 353a

hjelmberg  
#270515 Hej undrar om någon har tipps att ge ang svår startad hva 353a.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 353a

traktorz  
#270542 Vi har en CS2152, ekvivalent med din HVA 353. Startar på 4 rycket.

Fräscha bensinslangar och tanklod, tändstift som är rent, samt en bra förgasarinställning. Kunskap om rätt startprocedur vid kall/varm såg. Alkylatbensin, så klart.

Men om sågen inte är schysst, så låt gärna en verkstad kika på den. Kanske drar den tjyvluft genom förgasarstosen, vars klämring inte sitter åt korrekt?

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 353a

hjelmberg  
#270555 Sågen går som tåget när den går, men kräver 10-15 ryck för starta. Känns nästan som soppan inte kommer fram, får kolla bränsleslang mm. Är ju inte meningen att men skall bli svett innan man kommit igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 353a

totte  
#270624 Pumpmembranet i förgasaren börjar bli styvt är en närliggande gissning, om allt enligt vad traktorz sa är i gott skick. Ett styvt membran pumpar sämre alltså mindre soppa per "pumptag". När sågen går kan det funka bra eftersom det då får många tusen impulser i minuten, men det räcker dåligt för dom få impulser som kommer när du rycker i snöret.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 353a

Brumsten  
#270721 Hej, kolla den lilla slagen för impulskanalen vid förgasarfästet, en liten slang på höger sida om flänsen nere mot vevhuset.
Om den är otät uteblir pumpverkan från vevhuset eller reduceras.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 353a

karlastrid007  
#270911 jag har en sån och hade exakt samma problem. Men jag skruvade ut skruven som höjer tempot på tomgången och nu startar den alltid på 3e rycket. Se till så att inte kedjan snurrar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).