Skogsröjning

Röjning på ackord.

6 inlägg 7615 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning på ackord.

Soppis  
#259629 Hej skogsfolk! En lite fundering här bara.
I höstas hamnade jag i röjning på "bortaplan" på ackord, det var passande för mig,
jag fick jobba på egen hand och efter eget huvud, jätte bra.

Nu har jag en fråga,,,, är det vanligt förekommande med ett sånt här arangemang?
Finns det tex i bergslagen där jag bor...? Är nyfiken för det vore lättare att jobba
nära hemma liksom. Så,,, hur vanligt är det med denna typ av anställning.
Har motorsågskörkort och grönt kort i skogen + erfarenhet.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning på ackord.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259776 Det är väl en förhandlingsfråga med arbetsgivaren?
Jag är inte helt säker men tror att det är OK för facket att köra med ackordslön om man har en garantilön i botten.

Avatar Fallback

Re: Röjning på ackord.

Soppis  
#260309
Palms skrev:Det är väl en förhandlingsfråga med arbetsgivaren?
Jag är inte helt säker men tror att det är OK för facket att köra med ackordslön om man har en garantilön i botten.


visst är det som du skriver, men min fundering var mest om det är vanligt eller ovanligt
med ackordlöner, är nyfiken på hur det ligger till med den saken..

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning på ackord.

jolo  
#260650 Alla våra röjare har månadslön.

Avatar Fallback

Re: Röjning på ackord.

PerDal  
#270477 Bland de utländska skogsarbetarna är det nog absolut vanligast med ackordslön (som dock inte får understiga minsta lön enl Skogsavtalet)

Användarvisningsbild

Re: Röjning på ackord.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270497 Beror nog helt & hållet på arbetsgivaren. Men överlag är det vanligt skulle jag gissa på. Själv så kör vi på ackordslön, men en timlön i botten som motsvarar skogsavtalet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).