Arbetskläder för skogen

Ont om huggarkläder för tjejer

19 inlägg 41806 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ont om huggarkläder för tjejer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

anersimyra  
#270406 Måntro en "annons " från HVA och Sthil, jag arbetar med flera kvinnliga arborister. Tvärtom mot systrarna, tycker de dagens kläder passar bra och är snygga. Vad gäller t.e.x HVA:s handskar, är de konstiga i modellerna, 8-9 verkar vara identiska i storlek, bägge med för kort lillfinger för " normalhanden." 10-11 har alldeles för långt lillfinger. Vad gäller skodon finns flera modeller av kängor ned till storlek 36. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

Jim_the_one  
#270414 Är det någon som inte har problem med klumpiga huggarstövlar??

Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270422
Jim_the_one skrev:Är det någon som inte har problem med klumpiga huggarstövlar??


Inte sedan jag gick över till kängor i huggarklass 3. :grin:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

JensSkoog  
#270445 Ett av problemen är väl att fruntimmer är gjord på lika många olika sätt som gubbarna är :mrgreen: Jag har skor nr 42 i längd och 44 i bredd, och mage storlek "altfor diger" samt händer som är lika vida som långa, men det går! Men vacker i arbetskledorna har jag aldrig varit! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

Peteflamingstar  
#270451 Äsch, bekvämligheten beror kanske på vad man jämför sina huggarkläder med för andra slags kläder. Själv är jag inte större i mått än ett normalt flickebarn och jag har då alltid hittat kläder som passar!

Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

loppan  
#270459 Något jag alltid förundras över när det kommer till att börja med något anpassat för kvinnor i en mansdominerad branch är vad förskräckligt trögt det verkar gå.

Man resonerar väl så att det blir små serier och liten försäljning av tex huggarbyxor för dam men man verkar helt missa reklamvärldet.

Tänk om en större tillverkare av skogskläder tog fram en komplett kollektion för dam vilket stort reklamvärlde och medial uppmärksamhet det skulle få,kosta vad det kosta vill.
Sitter det bara sura gubbar som tar dessa beslut?
Man missar ju ett stort reklamvärlde.

Sen gäller det att skapa nya marknader,om det inte finns en produkt så är det heller ingen som köper den.

Avatar Fallback

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

Nonkan  
#270539 Vi upplever inga större problem med kläder för kvinnor, iaf har vi inte fått klagomål från kvinnliga kunder om att kläderna är obekväma.

Stövlarna är klumpiga som sagt, men det är ju lika jobbigt för alla. Själv klarar jag inte stövlar utan kör med kängor.

Vi lagerhåller stövlar och kängor i stl 37-47 och kläder i xs-xxl, det täcker upp det mesta. Största problemen, rent affärsmässigt, är att det kommer nya kollektioner och saker får artikelnummerändringar, så det blir till att rea ut grejer i storlekarna längst ut på skalan i båda ändarna..

De som har svårast att hitta kläder är faktiskt korta män med ganska många trivselkilon, det finns inte korta och vida byxor i någon större utsträckning.

Handskar är också ett problem, mest det att fingrarna är för långa.

Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270544 Nu finns det i alla fall vissa skogskläder för tjejer, det gjorde det uppenbarligen inte tidigare... :P viewtopic.php?f=12&t=3065&st=0&sk=t&sd=a&start=78
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

JensSkoog  
#270569
Nonkan skrev:De som har svårast att hitta kläder är faktiskt korta män med ganska många trivselkilon, det finns inte korta och vida byxor i någon större utsträckning.

Handskar är också ett problem, mest det att fingrarna är för långa.

Stämmer precis! Byxorna är för långa och för trånga :mrgreen: Men jag har idealvikt, jag är bara en halv meter för kort!
Men jag skulle gärna hörd från någon av dom kvinnliga forumistar i den här tråden och hur dom finner kläder för skogsarbete och om dom är nögda.

Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

anersimyra  
#270571
Niking skrev:Nu finns det i alla fall vissa skogskläder för tjejer, det gjorde det uppenbarligen inte tidigare... :P viewtopic.php?f=12&t=3065&st=0&sk=t&sd=a&start=78
/Niklas
Den övre bilden la jag in på Sveriges Arboristforum, det blev ett jävla jämmer på några humorbefriade individer :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270573
anersimyra skrev:
Niking skrev:Nu finns det i alla fall vissa skogskläder för tjejer, det gjorde det uppenbarligen inte tidigare... :P viewtopic.php?f=12&t=3065&st=0&sk=t&sd=a&start=78
/Niklas
Den övre bilden la jag in på Sveriges Arboristforum, det blev ett jävla jämmer på några humorbefriade individer :mrgreen:


Jämret på arboristforat berodde kanske på att skogsarbetarna på bilden bara jobbade på backen och inte var uppe och klättrade i några träd med motorsågarna? :P
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

anersimyra  
#270575
image.jpg
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Nu finns det i alla fall vissa skogskläder för tjejer, det gjorde det uppenbarligen inte tidigare... :P viewtopic.php?f=12&t=3065&st=0&sk=t&sd=a&start=78
/Niklas
Den övre bilden la jag in på Sveriges Arboristforum, det blev ett jävla jämmer på några humorbefriade individer :mrgreen:


Jämret på arboristforat berodde kanske på att skogsarbetarna på bilden bara jobbade på backen och inte var uppe och klättrade i några träd med motorsågarna? :P
/Niklas
Det blev även en del " kackel " över den här. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

Blivande snickare  
#270590 :lol: :lol: Kan tro det! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ont om huggarkläder för tjejer

axwell  
#280050 http://www.lantbruk.com/skog/har-testas-huggarblusen

Läckra kläder, eller hur!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).