Sågverk (mindre)

Alaskan sågverk

41 inlägg 31425 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

loppan  
#188638 Detta var en fiffig apparat.Timberline 4410,Finns dom i sverige?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

sködarförare  
#195134 finns det någon som har en sånhär i sverige eller någon som byggt en själv.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

Niq  
#269096 Har tänkt bygga en egen kopia av alaskan mill.Har nästan allt klart för mig hur jag ska göra men klämmorna som man sätter fast den med på svärdet, vilket material har man direkt mot svärdet? Går det bra med stål direkt eller borde det vara något mjukare? Hur har ni som byggt själva gjort och om det finns någon som har en orginal hur är det gjort där?

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

axwell  
#269102
Niq skrev:Niq » Idag, 15:16
Har tänkt bygga en egen kopia av alaskan mill.Har nästan allt klart för mig hur jag ska göra men klämmorna som man sätter fast den med på svärdet, vilket material har man direkt mot svärdet? Går det bra med stål direkt eller borde det vara något mjukare? Hur har ni som byggt själva gjort och om det finns någon som har en orginal hur är det gjort där?


Någonting att stjäla ett tips från ?



Måste ha missat din inledande fråga om fastsättningen mot svärdet.

På mitt hembygge har jag gjort långa svärdsmuttrar och skruv in från andra sidan.
Samma idé som Logosol, kolla om de säljer dom separat, samma stål som std. 8.8 hållfasthet.

Biltema har förlängda muttrar, men m8 är bara 13 mm utv, blir instabilt.

Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

anersimyra  
#269111 Det finns, eller fanns i vart fall färdigborrade svärd att köpa. Jag hade ett verk som sågade 70 cm, och kamraten ett vilket sågade 107 cm. De verken hade ramben i aluminium, och plastrullar i stället för glidyta. Men det var ett jävla skit med alla avgaser man drog i sig under en dag. :???: :???: :cry:

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

Niq  
#269308
anersimyra skrev:Det finns, eller fanns i vart fall färdigborrade svärd att köpa. Jag hade ett verk som sågade 70 cm, och kamraten ett vilket sågade 107 cm. De verken hade ramben i aluminium, och plastrullar i stället för glidyta. Men det var ett jävla skit med alla avgaser man drog i sig under en dag. :???: :???: :cry:

Det är ett alaskan mill mk3 som jag tänkt kopiera. Så som ts. Mest för att den verkar enklare att bygga själv och så för att jag tycker det verkar bra med en ram som håller svärdet på båda sidor samt att det verkar lättare att styra när man har ett handtag på mitten. Nu har jag inte provat något av dom här så jag kan ju ha helt fel. Men med originalet så behöver man inte borra några hål i svärdet och vad jag förstått så har inte ts heller gjort det. Men jag undrar vad för material som används som ligger mot svärdet där det är fastklämt. Går det bra med stål eller bör man ha något mjukare. Har alltid fått lära mig att stål mot stål blir skrot.

Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

anersimyra  
#269310 De vanligaste konstruktionsstålen är sannolikt mjukare än svärdet i alla fall :smile:

Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

totte  
#269353 Svärden är mycket hårdare än konstruktionsstål, så om du klämmer fast det med nån form av stålklammer så lär det inte bli märken i svärdet.

Och annars är det bara när det handlar om bitar som är i rörelse mot varann som man behöver tänka på problem med stål mot stål. Hur skulle annars alla skruvade och nitade stålkonstruktioner hålla?

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#269578 Jag har för mig jag klippte till bitar av 2 eller 3mm plåt och svetsade fast för att få frigång för kedjan.
Kolla bara hur djupa svärdspåren är så att man inte klämmer där utan bara den del som är mellan.
Nackdelen med att bara klämma fast det är att man måste plocka av alltihop för att byta kedja.
Jag har dock inte gett mig på att försöka borra i mitt svärd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

anersimyra  
#270299
image.jpg
image.jpg
Jag fann ett kvitto från 1995, där stod något på franska, la gruminette, jag fann då det här :smile:

Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

anersimyra  
#270300 Googla La Gruminette, där finns en instruktionsfilm på tuben. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).