Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hasplåt till ATV

26 inlägg 14254 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hasplåt till ATV

Qkeeper  
#268037
anersimyra skrev:
Qkeeper skrev:Jag kör med plåt, riktigt tåligt och har inget att gnälla över funktionsmässigt men det är satan själv att få tillbaka om man plockat ner det för rengörning eller bocka tillbaka drivaxelskydden till ursprunglig form när man fastnat med kedjorna i vilket hänt ett par ggr.. Nästa gång blir antagligen plast så man slipper ligga och svära i garaget efter varje grundlig tvätt..
Har du inte utrymme för en spolslang mellan plåt och chassie ? Jag kommer utan problem åt att spola.. :smile:



Vissa ställen går det spola ut skiten men som under fotstegen är det omöjligt att få helt rent utan att ta lös dom (kvist och skit vill görna hålla det kvar) så då brukar jag plocka ta bort skydden och släppa ner den stora bukplåten så man kmr åt ordentligt :) men detta brukar bara ske på hösten innan de blir minus grader (om de inte kmr för fort;) )samt en gång efter det är slutkört med vagnen på vårkanten :)

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

halvproffs  
#270289
anersimyra skrev:http://www.gooffroad.se Självklart ska du köpa hasplast, glider lätt över stock och sten.. :smile:


Nu är den monterad och jag slipper åka till Tokholma med piskan :grin: . Mycket nöjd med passformen men monteringsanvisningen kunde varit bättre. Dock passar inte fronten när man har bumpers så det blev till att såga med sticksågen vilket gick förvånansvärt lätt.
Otroligt mycket bättre än rapplet man fick vid traktor nord.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#270296
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:http://www.gooffroad.se Självklart ska du köpa hasplast, glider lätt över stock och sten.. :smile:


Nu är den monterad och jag slipper åka till Tokholma med piskan :grin: . Mycket nöjd med passformen men monteringsanvisningen kunde varit bättre. Dock passar inte fronten när man har bumpers så det blev till att såga med sticksågen vilket gick förvånansvärt lätt.
Otroligt mycket bättre än rapplet man fick vid traktor nord.
Låter bra det, jag fick också kapa fram minns jag nu. Hur ser det ut i hjulhuset ? Kommer du få plats med kedjor ?

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

halvproffs  
#270297 Ja, det ser ut som det finns plats. Jag har en 850 och du hade väl en 800 och det kanske är skillnad i hjulhusen?

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

anersimyra  
#270330
halvproffs skrev:Ja, det ser ut som det finns plats. Jag har en 850 och du hade väl en 800 och det kanske är skillnad i hjulhusen?

Ja så kan det vara, på min gick det omöjligt med kedjor och originalplasten. Numera har jag kapat bort allt skydd i hjulhusen, fördelen är att det är lätt att få in en slang och spola.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

halvproffs  
#270388 Funderar också på att göra detsamma, men ska utvärdera det här först innan jag gör något.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

idolf  
#270390 Har fått min också efter lite strul med transporten.
Givetvis har jag fått fel A-arms skydd, men dom skulle skicka nya.
Men resten passade, fick ta gängtappen på en fästkonsol bara.
Så jag har inte riktigt släppt piskan :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hasplåt till ATV

Hema  
#272510 En kompis har en Polaris 800 med enl. honom originalplåt som är 3mm, min Yamahaplåt är kanske 1,5mm o den ser betydligt svagare ut. Nu var det iofs ett tag sedan jag kollade in polarns bukplåt, men har svårt att föreställa mig att den har bytt utseende, så stabil som den kändes.

Sedan det där med att det var en fördel med plast då den var lättare, men man vill ha mer vikt på sin maskin för att få bättre grepp eller intalar jag mig dumheter?

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

halvproffs  
#272515 1,5mm var nog min plåt också. Bucklig lite här o var och saknade skydd för fotsteg och oljefilter.

Hasplasten är 10mm tjock och väger 20,8 kg så den är nog inte lättare än plåten.

Avatar Fallback

Re: Hasplåt till ATV

Hema  
#272619 Aha på så sätt. Det lär väldigt gedigert. Men min känsla av Polarisplåten på minst 3mm står högt i kurs.

Hasplasten, skulle man kunna jämföra dem med känslan av en tjock plastskärbräda?

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt till ATV

idolf  
#279076 Kan bara säja att jag inte fått mina A-arms skydd från Gooffroad.se än 😡
Snart gått 2 månader, dom skyller på olika saker varje gång 😡
Kan säja att jag är inte nöjd 😡

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).