Föryngring

Plantera Sitka på Blålera?

35 inlägg 26676 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#269756 Hej Har lite funderingar som jag skulle vilja ha era synpunkter på.

Har gjort en avverkning på 1,7ha som jag sedan gjort en markberedning på (högläggning). Vet ej ståndort men gissar på en G30-34 med tanke på den tidigare skogens fina tillväxt (rödgran). Nu vill jag testa nytt och har beställt 4000 Sitka som jag smäller i nu i April. Marken har ett 40 cm lager av prima matjord inkl humus. Under detta verkar det vara ett oändligt lager av blålera. Hygget är lågt beläget så risken för frost får väl anses som liten till normal. Den stora anledningen till valet av sitka är att stormarna gjort sitt i det tidigare beståndet trots gallringsfri skötselmetod. Nu är jag ju ute i senaste laget och efterlyser era åsikter eftersom detta är beställt, jag har dock just hittat detta forum.

Tack på förhand.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

alias  
#269765
Jonny i Saläng skrev:Hej Har lite funderingar som jag skulle vilja ha era synpunkter på.

Har gjort en avverkning på 1,7ha som jag sedan gjort en markberedning på (högläggning). Vet ej ståndort men gissar på en G30-34 med tanke på den tidigare skogens fina tillväxt (rödgran). Nu vill jag testa nytt och har beställt 4000 Sitka som jag smäller i nu i April. Marken har ett 40 cm lager av prima matjord inkl humus. Under detta verkar det vara ett oändligt lager av blålera. Hygget är lågt beläget så risken för frost får väl anses som liten till normal. Den stora anledningen till valet av sitka är att stormarna gjort sitt i det tidigare beståndet trots gallringsfri skötselmetod. Nu är jag ju ute i senaste laget och efterlyser era åsikter eftersom detta är beställt, jag har dock just hittat detta forum.

Tack på förhand.


Har för mig att Sitkan gillar riklig nederbörd (alltså kanske främst ett alternativ om du håller till på västkusten).
Att ett hygge ligger lågt kan var lika problematiskt som ett högläge. Störst problem uppstår om det samlas kalluft i svackor i terrängen. Det relativa läget i landskapet kan nog vara lika viktigt som reell altitud är min erfarenhet.

Vet en i grannbyn som satte sitka efter stormarna och som tycker att de stått och stampat p.g.a. frostkänslighet.

Hoppas att jag inte låter allt för dyster. :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#270137 Tack alias. Låter logiskt. Betydligt mer positivt än min far och alla andra som fullständigt idiotförklarat mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

jannee  
#270138 Varför inte prova med att plantera 2000 granar = gallringsfritt.

Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

JensSkoog  
#270148 Med lera under ett så gott lag med matjord-humus, skulle det vara gott om vatten i grunden, går ju mycket långsamt för vatnet å tränga ner i leran. Så jag mener det hörs spännande med sitka. Glöm inte å berätta här hur det går!

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#270165 Jannee: jag vill helt enkelt tänka lite nytt, tar av mig både livrem och hängslen här. JensSkoog: precis min tanke, går knappt att ta sig fram när det regnat. Har avverkat många ha av sitka i Irland och finner trädslaget intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

JensSkoog  
#270181 Då hörs det ju ut som du har "irska förhollande" i marken. Där vet dom ju vad regn og våt skogsbotten är. Antar at du planerar plantera med 2 meters avstånd, om jag inte reknat fel. Jag gillar at du provar något nytt, och jag tror bestämmd at det vil behovs i åren som kommer. Hur det går beror ju på så mycket, och inte minst på hur långt sör/väst i Sverige du har ditt hygge och hur dom lokala förhollande är.

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#270268 Jensskoog: jag befinner mig i hjärtat av västra Götaland. 10 mil ifrån vattnet på västkusten. Om det finns intresse kan jag löpande rapportera hur projektet går. Mvh Jonny

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

JensSkoog  
#270270
Jonny i Saläng skrev:Jensskoog: jag befinner mig i hjärtat av västra Götaland. 10 mil ifrån vattnet på västkusten. Om det finns intresse kan jag löpande rapportera hur projektet går. Mvh Jonny

Det vil jag gärna at du gör! Mycket intressant! Vi är ju grannar :wink: Jag bor på andra sidan av sjön, och tar turen til Strömstad efter snus när det behovs! :grin:

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

jannee  
#270271 Nu lär väl varken du eller jag få uppleva någon slutavverkning av sitka, annars är väl kustgran ej heller helt fel. Blir i vilket fall som helst inget timmer. Satsar du däremot på vanlig gran (sticklingar) får du hyggligt timmer efter 50 till 60 år. Sätter du 1000 - 1100 Plant/ha lär du ha närmare 800 m3sk/ha om 60 år - utan att gallra.
Sådan var min tankegång, självklart ska du följa dina egna idéer

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#270280 Jannee: precis efter din beskrivning har jag tolv ha som nu är mellan 12-22 år, riktigt nöjd med tillväxten (vitryssar) sitkan vill jag pröva här för jag haft problem med vinden på detta område. Sett att man avverkat sitka efter 48 år (Halland) med 80% sågbart virke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#270282 Sök "Jonas torbjörnsson Halland" och läs mer om ni vill. Jag hoppas att jag får slutavverka detta, men så är jag lite av en obotlig optimist.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#270284 Jensskoog: jobbade i Norge ett tag varje gång man glömde bunkra snus var man livrädd för personlig konkurs :) förstår att du åker till strömstad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

jannee  
#270292 Nu kommer det säkert att förändras men i dagsläget är det väl svårt att få avsättning för sitkatimmer.
Efter vad jag läst har sitkan fått gå som massa, vet ännu ingen som sålt detta som timmer men...
I dagsläget är det nog svårt att räkna hem sitka, då betalar sig säkert hybridasp betydligt bättre.

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

ponsse beaver  
#270294 sitkan går som vanligt timmer till värö.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).