Motorsåg och handhållet

"En stor stark" Elsåg?

93 inlägg 74047 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#269786
bmbamse skrev:Fast efter att ha detaljstuderat bilderna nu så tycker jag att du har byggt sågbänken fel...
-Du skulle väl ha vänt den så att du bekvämt kan se den vackra utsikten medans du sågar! :grin:


Jaså, tycker att jag hade bra utsikt ned mot sjön där den stod några år sedan.
Den är dimensionerad för transporteras på släpvagn med minsta flakmått 140*250, inte platsbyggd.

Ötlöe skrev:Har den foprtsatt att funka både till klyvning och som kapsåg?


Jodå, inga problem så här långt.

Fick för lite timmer i "Ivar" för att sälja, så nu blir det till att såga själv, plank och reglar.


Scoutman skrev:Såg stihl kommit med nya mse elsågar nån som vet nåt mer?

En nyhet, stor eller liten, stark eller inte?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Traktorkalle  
#269808 när jag köpte vedmaskin (kellfri) satt det en stihl 220, minns inte bokstäverna.
stark o stabil, men den höll inte ens 100 kubikmeter innan det puffade till o den dog. har sedan kört med julas variant på 2200 w. den har gått närmare 250 kubik nu utan problem, så i mina ögon är sthilen skräp!

mvh

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269819 Var det denna: http://www.carlsonerna.se/skogsprodukte ... c-q-elsag-

Du har haft bra tur med din Jula såg...
Har en granne som kom hit o frågade om jag ville laga hans Jula el såg. Den hade inte gått några 250 kubik, inte heller två och en halv kubik.... Han hade den o kapa till de få bitar som inte gick i pannan.
Hänvisade honom till butik och han kom tillbaka glad i hågen med pengarna tillbaka.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#269831
Mange skrev:Var det denna: http://www.carlsonerna.se/skogsprodukte ... c-q-elsag-


Ser ingen skillnad på den som funnits i ett flertal år, min är 3-4 år och var ingen nyhet vid köpet.

Priset hos Carlsönerna förskräcker, det är inklusive hårdmetallkedja, med standard blir det mer humant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269837 Jo, det klart.

Tänkte bara fastställa lite vad diskussionen handlar om.
Har sett en hel del Elektriska Stihl sågar genom åren nu och det är väldans ovanligt man ser nån med motorfel.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#269841 Det här är troligen nyheten, lättare, lite starkare, lite tystare men verktyglös kedjesträckning, en nackdel för mig, ett säljargument för en majoritet.

Pris: Inte hittat.

Samma typ av motorskydd och säkerhetsfinesser som MSE220, lovar gott för yrkesfolk och de som vill göra ett tryggt val.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... -C-BQ.aspx

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#269869 Stihl kunde åta sig att leverera med 40 cm svärd för 3/8" 1,3 mm kedja utan att krångla eller ta extra betalt och då går jag på det och så får det bära eller brista.

Det har dråsat ned en rak och fin björk och en gran och jag vet inte riktigt om det kommer ner något mer i natt (det blir ju vissa bieffekter när grannen i sydväst kalhugger, där står ett par bamsingar illa placerade, tror de faller på något billigt i så fall...) och så har jag en grov körssbärsstam också att sätta klyvkedjan i. Har använt Logosols Timmerjigg och grunnar på stabilare grejor.

Jag hade tänkt att sågen skulle orka på den nivån några år i alla fall. Jag rapporterar annars.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Blivande snickare  
#269871
Ötlöe skrev:och så har jag en grov körssbärsstam också att sätta klyvkedjan i.

Nä fan vad orättvist! :wink: :oops: :lol:

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Brumsten  
#269880 Hej, problemet med Stihl:s el-såg i vedkapningsutrustningar är att startlindningen i motorn till slut blir överhettad.
Många starter med kort sågtid och sågen slutar att fungera.
Om det är ett konstruktionsfel eller inte vet jag ej, men en elmotor drar i starten upp till 5 gånger märkeffekten.
Det finns sågar med elektronisk styrd startfrekvens, där har man inte samma problem med driftsäkerheten,
sk. mjukstart, dvs. sågen startar med ett lågt motorvarvtal reglerat med ett kretskort som reglerar startsekvensen.
Finns på Hva 321.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#269883 Aha, men om man då tänker klyvistutationen så är den ju annorlunda, en start och minuter drift. Stihl skriver ju att de har elektroniskt styrd mjukstart, det som ser till att säkringarna håller kan ju tänkas rädda motorn också!

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

JörgenO  
#269885
axwell skrev:Det här är troligen nyheten, lättare, lite starkare, lite tystare men verktyglös kedjesträckning, en nackdel för mig, ett säljargument för en majoritet.


Varför vill du inte ha verktygslös kedjesträckning?

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Brumsten  
#269888 Hej igen, den håller nog för en start då och då, men vid vedkapning med många starter i relativt snabb följd ger den tydligen upp.
Har talat med Stihl och dom är medvetna om problemet.
Dom rekommenderade Kellfri att inte använda sågen i en vedmaskin pga. detta.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

johan eriksson  
#269893
axwell skrev:Det här är troligen nyheten, lättare, lite starkare, lite tystare men verktyglös kedjesträckning, en nackdel för mig, ett säljargument för en majoritet.

Pris: Inte hittat.

Samma typ av motorskydd och säkerhetsfinesser som MSE220, lovar gott för yrkesfolk och de som vill göra ett tryggt val.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... -C-BQ.aspx


http://www.sag-maskin.stihl-viking.se/p ... -230-c-bq/

3290:-

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#269929 Här finns ju en intressekonflikt. De som håller maskinen i händerna tycker ju att det är bra med det där stora vredet på högersidan, men vi som vill montera på solosåg eller motsvarande tycker det är pest!

Och det gäller ju både el- och bensinsågar.

Skulle inte någon kunna designa "retrofitkit" så att man skulle kunna montera sågen i jiggen eller släden med svärdsbultarna. De måste ju ändå finnas...

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#269968
JörgenO skrev:Varför vill du inte ha verktygslös kedjesträckning?


Som Ötlöe skriver, svårt eller riktigt komplicerat att få dit två svärdsmuttrar som gör det möjligt att få fast sågen på en timmerjigg.

Brumsten skrev:Hej, problemet med Stihl:s el-såg i vedkapningsutrustningar är att startlindningen i motorn till slut blir överhettad.
Många starter med kort sågtid och sågen slutar att fungera.
Om det är ett konstruktionsfel eller inte vet jag ej, men en elmotor drar i starten upp till 5 gånger märkeffekten.
Det finns sågar med elektronisk styrd startfrekvens, där har man inte samma problem med driftsäkerheten,
sk. mjukstart, dvs. sågen startar med ett lågt motorvarvtal reglerat med ett kretskort som reglerar startsekvensen.
Finns på Hva 321.


Förstår inte att sågen skulle ta mer stryk än en traditionell med direktstart, där är det ju vanligt med 5 ggr märkströmmen.

MSE220 och MSE230 har ju mjukstart av den anledningen.
Enda möjligheten jag kommer på just nu, skulle vara att i Kellfrisågen hinner inte motorn upp i varv innan den blir maxbelastad och sedan tvärnit direkt när kapet är gjort.

Vet inte hur bromsen får sin energi, låter som luft, antar att det är en elektromagnet som får den att tvärnita om startkappen släpps helt.

Låter den oftast rulla ut, vilket Kellfrisågfolket nog aldrig gör.

Någon som vet hur bromsen jobbar ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).