Sågtimmer

Hur få bra betalt för talltimmer?

18 inlägg 16808 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur få bra betalt för talltimmer?

Tegarn  
#26956 Har ca 35 ha med grov tall ca 150 år. Nån som har tips på hur man får bra betalt för sådant?
Jag menar inte efter någon vanlig prislista som verkar kopierats i ca 16 års tid.
Någon som provat sälja till mindre förädlingsföretag eller något annat bra?
Har cirkelsåg själv och det är givetvis det bästa att förädla själv men sågen tycker inte om så grovt.
Finns det tex någon marknad för blockat timmer eller annat special eller ska man skaffa en vedmaskin som klarar stammblock och öka värdet så?
Kul med ide´er. :lol:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få bra betalt för talltimmer?

Skogshuggarn  
#26963
Tegarn skrev:Har ca 35 ha med grov tall ca 150 år. Nån som har tips på hur man får bra betalt för sådant?


Du ska naturligtvis ta in olika anbud på den posten som du funderar på att sälja "inmätt och klart".
Egen vidareförädling?,,, ok, men det beror ju lite på avsättningsmöjligheter och vilken tid/resurser man har.

Avatar Fallback
Tegarn  
#26977 Kommer att hugga lite varje år men det skulle vara kul att hitta någon alternativ väg.
Kan ju säga att när jag sågar en granstock får jag mer betalt för en planka 2*6 tum än om jag leverar stocken och då får man ju ut 2 plankor till och några 1tums brädor så jag tycker det finns anledning att luska i alternativ.
Har levererat lite stolpar ibland och det har ju gett lite mer men mer jobb också.Det var bara dom Svenska stolparna helst med JB mått som var lönt att hålla på med.Dom här 7meters stolparna var olönsamma för mig då.(Mer jobb än extra betalt)

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26982 För stammblock betalar Stora Enso 855:-m3fub.
Stora 40:- över prislistan rakt av.
Korsnäs 50:- över prislistan rakt av.
Sveaskog 35:- extra vid köp inkl sertifiering den går att avstå året efter om så önskas.
Mellanskog har sänkt timmerprislistan med 30:-.
Svea och Mellanskog levererar till samma gemensamma industri.
Håller Mellanskog på att lägga ner sin verksamhet ?????

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27100 Låter som ett trevligt bestånd! Förhoppningsvis skall mina barnbarn få äga något liknande..

Jag skulle nog se till att alla intressenter i området fick veta att detta finns och är till salu för oskäligt mkt pengar.
Förr eller senare är det någon som VERKLIGEN behöver bra talltimmer och är villig att betala därefter.

/Nisse

Användarvisningsbild
halvproffs  
#27106 Ja, det är bara att hoppas att länsstyrelsen inte kommer och sätter klorna i beståndet :shock: Dom betalar inte oskäligt mycket precis. I och med Natura 2000 områden som EU vill ha mer av, är risken ännu större att man mistar sådana fina områden :(

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27138 De där 35 ha du har med 150 årig tall på ska du nog inte prata så högt om, får Länsstyrelsen nys om det så tar dom det direkt. Gammelskog heter det.
Tror du mig inte så kan du skicka in en avverkningsanmälan. Men var beredd på att dom tar det för dig.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27140 Jo,jag skulle nog inte tordas hålla på detta om det inte är gallrat ordentligt i modern tid.
Med ett värde på uppåt 4 mille skulle det(iaf för mig) svida att få det konfiskerat.

Frågade faktiskt Svs ang deras prissättning och givetvis betalar de marknadsmässiga priser.
Hur då? Jo de sneglar på skogsägarnas prislista.. Hej å hå.

Finns kanske möjlighet att ställa ngn form av timmerställning? Särskilt om man nu har kompetens och möjlighet. Även gamla träd kan få fart av friställning.

/Nisse

Avatar Fallback
Tegarn  
#27162 Hur som helst med det men jag tycker bara vi skogsägare är lite passiva när det gäller att få betalt för skogen.

Vi lär oss ett telefonnummer dit vi ringer när vi ska sälja eller har huggit färdigt och ofta till samma år efter år trots att dom kanske inte betalar bäst i området?? och alla tror vi att vi sålt till den rätta??

Vore bra med lite nya sätt men bara en sån här diskusion är ju bra bara det.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27180 Om du har tiden så skall du naturligtvis överväga att såga plank och brädor. Det ställer naturligtvis också krav på att din tekniska utrustning håller god kvalitet.
Jag har en bekant som gjorde något likande. Slutavverkning av fin tallsog. Sågade virket på en mindre såg. Ströade upp det, lät torka i 12 månade. Sålde det för dubbla priset jfm timmerpriset.

Detta kräver både kunnande, tid och tillgång till utrustning. Men det låter ju som en kul grej om man har tiden...

Användarvisningsbild
halvproffs  
#27206 Vi säger att du får 1200kr m3 to för timret. Antag att du istället sågar kilformade golvplank av dom, då har du använt större delen av stockens volym, även den del som du inte får betalt av för timret. Du sågar dom 50mm tjocka, torkar dom 1 år, hyvlar ned till 45mm, riktar,spontar och säljer dom för 500kr m2= 12000kr/m3. Alltså 10 ggr mer än timmervärdet :lol: Du har mycket bra betalt för jobbet.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27408 Hör du Halvproffs, nu tog du då i. Vart säljer du talltimmer om du får så bra betalt?

Jag har då ingen prislista som ens antyder den prisnivån för timmer i "gamla" klass 1. Samtidigt som min erfarenhet säjer att det aldrig blir mer än 10% av stockarna som hamnar i den klassen.

Avatar Fallback
m_guld  
#27411 Ja det lät lite högt har hört upp mot 1000kt m3f för klass ett men som sagt det är ju bara för dom är nog svårt att snitta mer än runt 600-700 kr m3f eller?

Användarvisningsbild
halvproffs  
#27435 Ja ni har alldeles rätt att jag tog i, för jag velade inte att det skulle låta för billigt heller om en del skulle klara svarvtimmergränsen. Det är bra att ni är vakna och är kritiskt granskande.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27568 Halvproffs, hur sågar man kilformade golvplank?
Är vitsen att man får mindre spill eller varför skall man välja den metoden, vad finns det för nackdelar?
Hur använder man sådana, jag har aldrig sett några i verkligheten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).